مقاله پژوهشی
محسن مطیعی؛ مینا اسماعیلی؛ داود حسین پور
چکیده
vپژوهش حاضر باهدف بررسی اثر سه مؤلفه هزینه مبادله شامل عدماطمینان، دارایی خاص و فرکانس بر برونسپاری و همچنین، بررسی دارایی خاص و عدماطمینان بر نوآوری باز به خارج، در شرکتهای فناور مالی بانکی مستقر در تهران انجام گرفته است. در این راستا دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن به روش تصادفی ساده بین 123 نفر از مدیران شرکتهای ...
بیشتر
vپژوهش حاضر باهدف بررسی اثر سه مؤلفه هزینه مبادله شامل عدماطمینان، دارایی خاص و فرکانس بر برونسپاری و همچنین، بررسی دارایی خاص و عدماطمینان بر نوآوری باز به خارج، در شرکتهای فناور مالی بانکی مستقر در تهران انجام گرفته است. در این راستا دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن به روش تصادفی ساده بین 123 نفر از مدیران شرکتهای فناور گردآوری و با کمک تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد بالارفتن دارایی خاص باعث کاهش برونسپاری و افزایش صدور نوآوری باز به خارج میشود. بالارفتن عدماطمینان سبب کاهش برونسپاری و افزایش صدور نوآوری باز به خارج میشود. بالا رفتن فرکانس مبادلات نیز سبب کاهش برونسپاری میشود.
مقاله پژوهشی
لیلا جراحی؛ زین العابدین امینی سابق؛ احسان ساده؛ علیرضا افشارنژاد
چکیده
پژوهشهای پیشین نشان میدهد که همیشه راه برندسازی شخصی هموار نبوده و نمونههای شکستخورده بسیاری وجود دارد که نشان میدهد از مسیر درستی به برندسازی شخصی خود نپرداختهاند و تمام جوانب کار در نظر گرفته نشده است. در این پژوهش این مطلب موردبررسی قرار گرفت و به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی پرداخته شد. بهمنظور ...
بیشتر
پژوهشهای پیشین نشان میدهد که همیشه راه برندسازی شخصی هموار نبوده و نمونههای شکستخورده بسیاری وجود دارد که نشان میدهد از مسیر درستی به برندسازی شخصی خود نپرداختهاند و تمام جوانب کار در نظر گرفته نشده است. در این پژوهش این مطلب موردبررسی قرار گرفت و به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی پرداخته شد. بهمنظور دستیابی به اهداف تعیینشده، دو فاز جمعآوری اطلاعات، متشکل از فاز کیفی و فاز کمی، به انجام رسید. در فاز کیفی با 30 نفر از افراد خبره در حوزههای برندسازی شخصی و فضای مجازی، مصاحبه عمیق صورت پذیرفت و با استفاده از روش تحلیل محتوا، تعداد 39 شاخص تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی، استخراج گردید. در ادامه و در فاز کمی، پرسشنامهای محقق ساخته بر اساس شاخصهای استخراجشده از فاز کیفی تدوین شد و در اختیار 392 پاسخگو قرار گرفت. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، شاخصهای استخراجشده در قالب 9 مؤلفه تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی، تقلیل یافتند و بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی معرفی شدند. این 9 مؤلفه عبارتاند از: شناسایی خود و ارزشهای خود، ایجاد اعتماد، شخصیت متمایز و کاریزماتیک، توصیف خود، توسعه دانش، استقامت، جذب فرصتها، توجه به محیط و اصالت.
مقاله پژوهشی
فاطمه ثقفی؛ محمدرضا تقی زاده یزدی؛ صدیقه رضائیان فردویی؛ منصوره حورعلی؛ بنفشه خانی
چکیده
با توجه به اهمیت سرعت ارائه خدمات و جابجایی مواد در زنجیرة تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی، استفاده از فناوری تحولآفرین اینترنت اشیا میتواند باعث مزیت رقابتی برای بنگاههای تولیدکننده شود. بهتازگی برخی شرکتهای مواد غذایی به استفاده از این فناوری در زنجیره تأمین روی آوردهاند. مرور پیشینه نشان داد که سه دسته عوامل فناورانه، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت سرعت ارائه خدمات و جابجایی مواد در زنجیرة تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی، استفاده از فناوری تحولآفرین اینترنت اشیا میتواند باعث مزیت رقابتی برای بنگاههای تولیدکننده شود. بهتازگی برخی شرکتهای مواد غذایی به استفاده از این فناوری در زنجیره تأمین روی آوردهاند. مرور پیشینه نشان داد که سه دسته عوامل فناورانه، سازمانی و محیطی میتوانند روی عملکرد زنجیره تأمین تأثیرگذار باشند. لذا هدف این تحقیق بررسی تأثیر این عوامل روی فرایند زنجیره تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی مبتنی بر اینترنت اشیا است. ابتدا با مرور فرآیندهای زنجیره تأمین، یک فرایند 5 مرحلهای بهعنوان فرآیند جامع انتخاب شد. سپس مدل مفهومی تحقیق ترسیم شد. اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامهای با 24 گویه بین 203 نفر از مدیران واحدهای تولیدی صنایع غذایی بهعنوان جامعه پژوهش انجام شد و با تحلیل همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار smartpls2 تحلیل شد. واحد تحلیل دپارتمان ماده غذایی زودمصرفی است که در آن از سطوحی از فناوری اینترنت اشیا استفاده شده است. نتایج نشان داد از 5 مرحله فرایندهای زنجیره تأمین، عوامل محیطی بهطور کامل و عوامل فناورانه بر 4 مرحله و عوامل سازمانی بر 3 مرحله تأثیرگذار بودند. این امر برای مدیرانی که راغباند شرکتهای موفقی داشته باشند، یک زنگ خطر خواهد بود.
مقاله پژوهشی
وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ غزل گلشن
چکیده
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن ...
بیشتر
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن نقش میانجی متغیر اعتماد است. جامعه آماری این تحقیق خریداران شهرستانهای تهران و کرج از وبسایت علیبابا است که بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب و گردآوری داده بهوسیله پرسشنامه انجام شد. همچنین تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار آموس صورت گرفت. نتایج یافتهها نشان میدهد که ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه بر اعتماد و تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، اعتماد نیز بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این پژوهش بر اهمیت تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات الکترونیکی در فروشگاههای اینترنتی و ارتقای تجربه کاربری خریداران در مشارکت در انجام تبلیغات توسط آنان تأکید مینماید.
مقاله پژوهشی
محمدعلی طحانیان؛ مجتبی رمضانی؛ احمد قاسمزاده خسروشاهی؛ موسی رضوانی چمنزمین؛ سیروس فخیمی آذر
چکیده
دو پدیده جهانیشدن و تجارت الکترونیک فرصتهای رقابتی زیادی را در عرصههای مختلف مانند بازاریابی ایجاد نموده است. سیستم بازاریابی الکترونیکی امروزه بهدوراز استراتژیهای بازاریابی سنتی متکی به فناوریهای برخط برای پاسخگویی سریع و کمهزینه به مشتریان عمده و خرد بازار میباشد. لذا هدف این پژوهش مدلسازی بازنمایی سیستمی بازاریابی ...
بیشتر
دو پدیده جهانیشدن و تجارت الکترونیک فرصتهای رقابتی زیادی را در عرصههای مختلف مانند بازاریابی ایجاد نموده است. سیستم بازاریابی الکترونیکی امروزه بهدوراز استراتژیهای بازاریابی سنتی متکی به فناوریهای برخط برای پاسخگویی سریع و کمهزینه به مشتریان عمده و خرد بازار میباشد. لذا هدف این پژوهش مدلسازی بازنمایی سیستمی بازاریابی الکترونیک شرکت نفت سپاهان اصفهان است. روششناسی پژوهش حاضر ازنظر نتیجه، توسعهای است و ازنظر نوع داده در دسته پژوهشهای ترکیبی (کیفی/کمی) قرار میگیرد. در این پژوهش از سه تحلیل همزمان فراترکیب و دلفی در بخش کیفی و تحلیل بازنمایی سیستمی بر اساس تعامل با گروههای کانونی در بخش کمی استفاده شد. نتایج در بخش کیفی، با بررسی ۳۲ پژوهش از وجود ۱۲ پژوهش تأییدشده حکایت دارد که بر اساس آن دو مؤلفه اصلی کارکرد ارتباطی و تسریعی بازاریابی الکترونیک با ۱۵ مضمون گزارهای شناسایی شد. بر اساس تحلیل دلفی نیز مشخص شد مجموعاً ۱۱ مضمون گزارهای، وارد فاز تحلیل گروه کانونی بر اساس بازنمایی سیستمی گردید. بر اساس نتایج بخش کمی بهروز نگهداشتن اطلاعات آنلاین در مورد محصولات شرکت به زبانهای مختلف بهعنوان محرک کارکردهای ارتباطی بازاریابی الکترونیکی میتواند به پیامد تملکگرایی در بازاریابی شبکهای در منطقه شرکت نفت سپاهان ازنظر توزیع و فروش عمده محصولات خود منجر شد. همچنین مشخص شد، ارائه محصولات روز از طریق برگزاری همایشها و نمایشگاههای اختصاصی بهعنوان محرک کارکردهای تسریعی بازاریابی الکترونیکی میتواند پیامد حذف واسطهها جهت تحویل سریع محصولات به مشتریان را به همراه داشته باشد.
مقاله پژوهشی
پروین افشار؛ محمد جلیلی؛ علیرضا عقیقی
چکیده
در صنعت قارچ و صنایع تبدیلی آن تنوع محصولات (خوراکی/دارویی) بسیار زیاد، بازار هدف گسترده و منابع مالی و غیرمالی محدود و شناسایی دقیق مشتریان سودآور زمانبر است؛ بنابراین، روشهای سنتی بازاریابی به دلیل سرعت کم و هزینههای بالا و محدودیت در ابزارهای شناختی در جذب و حفظ مشتریان واقعی کارایی کافی را ندارد، لذا اتخاذ استراتژیهای هوشمند ...
بیشتر
در صنعت قارچ و صنایع تبدیلی آن تنوع محصولات (خوراکی/دارویی) بسیار زیاد، بازار هدف گسترده و منابع مالی و غیرمالی محدود و شناسایی دقیق مشتریان سودآور زمانبر است؛ بنابراین، روشهای سنتی بازاریابی به دلیل سرعت کم و هزینههای بالا و محدودیت در ابزارهای شناختی در جذب و حفظ مشتریان واقعی کارایی کافی را ندارد، لذا اتخاذ استراتژیهای هوشمند بازاریابی چالش عمده این صنعت است. پژوهش حاضر درصدد ارائه مدلی هوشمند برای تبدیل بازار بالقوه به بازار بالفعل از طریق بازاریابی عصبی بوده است. در این پژوهش کاربردی و کیفی، از طریق نمونهگیری هدفمند با 12 نفر از خبرگان صنعت قارچ، بازاریابی و عصبشناسی مصاحبه انجام شد و بر اساس روش نظریه داده بنیاد، 411 کدباز، 246 کد محوری و 67 مقوله فرعی و 24 مقوله اصلی در قالب مدل پارادایمی مشخص شد. همچنین در بخش کمی نیز از طریق مدلسازی معادلات ساختاری در اسمارت pls اعتبارسنجی مدل تأیید شد. نتایج نشان داد پدیده اصلی شامل سه مقوله درگیری حواس (ویژگیهای فیزیولوژیک)، شخصیت محصول و ویژگیهای اجتماعی محصول است؛ بنابراین، از طریق توجه و بهکارگیری مدل پارادایمی حاضر، تأکید بر شناخت ویژگیهای فیزیولوژیکی شخصیتی و اجتماعی محصول به شناخت بیشتر از مزایای کاربرد بازاریابی عصبی در صنعت قارچ و صنایع تبدیلی آن منجر میشود تا از این طریق بازار بالقوه را به بازار بالفعل تبدیل نماید.
مقاله پژوهشی
شیرین کرباسی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ عباس خمسه؛ کیامرث فتحی هفشجانی
چکیده
چکیدهامروزه صنعت 0.4 با پیشرفت های فناورانه در قالب هوشمندسازی و دیجیتال سازی، منجر به افزایشبهره وری در سازمان های تولیدی شده است. از منظر راهبردی و فناوری، نقشه راه فناوری صنعت 0.4 علاوهبر همسوسازی راهبردهای اصلی سازمان با برنامه های حوزه فناوری، سازمان های تولیدی را به سمتسیستم های تولید هوشمند سوق داده و امکان به کارگیری فناوری ...
بیشتر
چکیدهامروزه صنعت 0.4 با پیشرفت های فناورانه در قالب هوشمندسازی و دیجیتال سازی، منجر به افزایشبهره وری در سازمان های تولیدی شده است. از منظر راهبردی و فناوری، نقشه راه فناوری صنعت 0.4 علاوهبر همسوسازی راهبردهای اصلی سازمان با برنامه های حوزه فناوری، سازمان های تولیدی را به سمتسیستم های تولید هوشمند سوق داده و امکان به کارگیری فناوری های هوشمند و دیجیتال مانند: مانندکلان داده ها، اینترنت اشیا، رایانش ابری و ربات ها را برای آن ها فراهم کرده است. هدف از این پژوهشارائه مدل تدوین نقشه راه فناوری صنعت 0.4 در صنایع تجهیزات نیروگاهی و تأمین انرژی است. در اینپژوهش با مطالعه ادبیات موضوع، مصاحبه و استفاده از ابزار مدل سازی معادلات ساختاری، 04 شاخص درقالب 40 مؤلفه در 4 بعد )پیشران ها/محرک ها، بازار، محصول، تکنولوژی، تحقیق و توسعه، منابع وزیرساخت ها( شناسایی شده است. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان دهنده تأثیر مؤلفه ها و ابعادبه دست آمده بر تدوین نقشه راه در صنعت 0.4 با برازش قوی بوده است
مقاله پژوهشی
احرام صفری؛ علیاصغر انصاری
چکیده
یکی از اصلیترین مسائل توسعه هوش مصنوعی پذیرش بهکارگیری هوش مصنوعی توسط بخش خصوصی و دولتی است. به عبارت بهتر برای اینکه هوش مصنوعی بتواند در یک کشور یا صنعت بهکار گرفته شود، ضروری است تا عوامل مهم پذیرش، شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش بهکارگیری هوش مصنوعی در ...
بیشتر
یکی از اصلیترین مسائل توسعه هوش مصنوعی پذیرش بهکارگیری هوش مصنوعی توسط بخش خصوصی و دولتی است. به عبارت بهتر برای اینکه هوش مصنوعی بتواند در یک کشور یا صنعت بهکار گرفته شود، ضروری است تا عوامل مهم پذیرش، شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش بهکارگیری هوش مصنوعی در بخش دولتی و بخش خصوصی در کشور ایران است. لذا، ابتدا مجموعه مدلها و عوامل تأثیرگذار بر پذیرش بهکارگیری هوش مصنوعی از ادبیات و نظرات خبرگان استخراج گردید و در سه دسته عوامل فناوری، سازمانی و محیطی دستهبندی شدند. در ادامه، مهمترین عوامل در هر یک از دستهها، از طریق پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آزمون رتبهبندی فریدمن برای هریک از دستهها بااهمیتترین و کماهمیتترین معیار تعیین گردید و بهمنظور وزندهی و اولویتبندی عوامل از رویکرد کمی و تکنیک بهترین-بدترین بهره گرفتهشده است. جامعه آماری شامل 37 نفر از خبرگان فعال هوش مصنوعی در بخش دولتی و 45 نفر از بخش خصوصی بوده است. با توجه به نتایج بهدستآمده، در بخش دولتی 3 عامل مهم پذیرش به ترتیب حمایت مدیران ارشد، وجود زیرساختهای موردنیاز هوش مصنوعی و وجود نیروهای متخصص و توانمند در زمینه هوش مصنوعی و برای بخش خصوصی 3 عامل مهم پذیرش به ترتیب افزایش کارایی و بهرهوری در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی، صرفهجویی در هزینهها با بهکارگیری هوش مصنوعی و سهولت استفاده و یادگیری آسان بوده است.
مقاله پژوهشی
کاملیا امامی؛ بهرام خیری؛ ماندان مؤمنی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین انجام شده است. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان حوزه برنامهریزی استراتژیک بازاریابی در حوزه کسبوکارهای آنلاین، مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین انجام شده است. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان حوزه برنامهریزی استراتژیک بازاریابی در حوزه کسبوکارهای آنلاین، مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین ارائه گردیده است. مشارکتکنندگان از طریق فرایند نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی بهصورت توأمان انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و درنهایت 10 مصاحبه عمیق انجام شد. جهت تحلیل دادهها، از اصول مرتبط با نظریه زمینهای (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) استفاده شده است و مفاهیم و مقولات ایجاد گردیدند. نتایج کدگذاری دادهها به شناسایی 130 مفهوم اولیه منجر شد که در قالب 15 مقوله اصلی دستهبندی شدند. درنهایت مدل مفهومی پژوهش شامل 6 بخش اصلی شرایط علی (بازاریابی جامع، مدیریت ارتباط با مشتری، مؤلفههای حرکت از برنامهریزی آفلاین به آنلاین، آمیخته بازاریابی آنلاین، دادهها و اطلاعات و پارادایم ذهنی مدیران)، شرایط زمینهای (پیشبینی تحولات محیطی آینده و ارزشها)، شرایط مداخلهگر (ویژگیهای کسبوکار آنلاین و تغییر)، متغیر کانونی (برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع آنلاین)، عمل و تعامل (تعیین برنامههای عملیاتی و اجرای برنامههای عملیاتی) و پیامدها (عملکرد سازمان و ارزیابی و کنترل) استخراج گردید. نتایج پژوهش حاضر میتواند برای محافل آکادمیک در راستای ایجاد و ذخیره دانش و برای شرکتهای فعال در حوزه کسبوکارهای آنلاین و مدیران بازاریابی مورداستفاده قرار گیرد..