مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران نویسنده مسئول : dmramazani@yahoo. com

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران

چکیده

دو پدیده جهانی‌شدن و تجارت الکترونیک فرصت‌های رقابتی زیادی را در عرصه‌های مختلف مانند بازاریابی ایجاد نموده است. سیستم بازاریابی الکترونیکی امروزه به‌دوراز استراتژی‌های بازاریابی سنتی متکی به فناوری‌های برخط برای پاسخگویی سریع و کم‌هزینه به مشتریان عمده و خرد بازار می‌باشد. لذا هدف این پژوهش مدل‌سازی بازنمایی سیستمی بازاریابی الکترونیک شرکت نفت سپاهان اصفهان است. روش‌شناسی پژوهش حاضر ازنظر نتیجه، توسعه‌ای است و ازنظر نوع داده در دسته پژوهش‌های ترکیبی (کیفی/کمی) قرار می‌گیرد. در این پژوهش از سه تحلیل هم‌زمان فراترکیب و دلفی در بخش کیفی و تحلیل بازنمایی سیستمی بر اساس تعامل با گروه‌های کانونی در بخش کمی استفاده شد. نتایج در بخش کیفی، با بررسی ۳۲ پژوهش از وجود ۱۲ پژوهش تأییدشده حکایت دارد که بر اساس آن دو مؤلفه اصلی کارکرد ارتباطی و تسریعی بازاریابی الکترونیک با ۱۵ مضمون گزاره‌ای شناسایی شد. بر اساس تحلیل دلفی نیز مشخص شد مجموعاً ۱۱ مضمون گزاره‌ای، وارد فاز تحلیل گروه کانونی بر اساس بازنمایی سیستمی گردید. بر اساس نتایج بخش کمی به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات آنلاین در مورد محصولات شرکت به زبان‌های مختلف به‌عنوان محرک کارکردهای ارتباطی بازاریابی الکترونیکی می‌تواند به پیامد تملک‌گرایی در بازاریابی شبکه‌ای در منطقه شرکت نفت سپاهان ازنظر توزیع و فروش عمده محصولات خود منجر شد. همچنین مشخص شد، ارائه محصولات روز از طریق برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های اختصاصی به‌عنوان محرک کارکردهای تسریعی بازاریابی الکترونیکی می‌تواند پیامد حذف واسطه‌ها جهت تحویل سریع محصولات به مشتریان را به همراه داشته باشد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling the Electronic Marketing System Representation of Sepahan Isfahan Oil Company based on Interactive / Qualitative Analysis (IQA)

نویسندگان [English]

  • Mohammadali Tahanian 1
  • Mojtaba Ramazani 2
  • Ahmad Ghasemzade Khosroshahii 3
  • Mousa Rezvani Chamanzamin 4
  • Sirus Fakhimiazar 3

1 PhD Student, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran Corresponding Author: dmramazani@yahoo. com

3 Assistant Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

4 Assistant Professor, Department of Management, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study is to model the electronic marketing system representation of Sepahan Isfahan Oil Company based on interactive/ quantitative analysis (IQA). The methodology of this research is developmental based on the conceptual and analytical nature of the mentioned result, because it seeks to develop the electronic marketing model of Sepahan Isfahan Oil Company with the aim of linking the stimuli and consequences of the electronic marketing dimensions of Sepahan Isfahan Oil Company. Combined research category (qualitative / quantitative). In this study, three simultaneous meta-synthesis and Delphi analysis in the qualitative part and systematic representation analysis based on interaction with focus groups in the quantitative part were used. The results in the qualitative section, reviewing 32 studies in the period 2018 to 2020, indicate the existence of 12 approved studies, based on which the two main components of communication function and accelerated e-marketing were identified with 15 propositional themes. Lead to the consequence of ownership in network marketing in the region of Sepahan Oil Company in terms of distribution and major sales of its products. It was also found that presenting the products of the day through holding conferences and special exhibitions as a stimulus for the accelerated functions of electronic marketing in Sepahan Oil Company can have the consequence of eliminating intermediaries for fast delivery of products to customers.
Keywords: Systematic Representation Modeling; Electronic Marketing; Sepahan Isfahan Oil Company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Systematic Representation Modeling
  • Electronic Marketing
  • Sepahan Isfahan Oil Company
افتخاریان‌قمصری، علیرضا.، میرعمادی، علیرضا.، میرا، سیدابوالقاسم. (1399). تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی الکترونیک بر توسعه بازار خودروهای وارداتی در ایران (موردمطالعه شرکت مدیران خودرو)، رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 1(3): 28-47. dorl. net/dor/20. 1001. 1. 27170837. 1399. 1. 3. 1. 4
باشکوه اجیرلو، محمد.، سیف‌اللهی، ناصر.، بیگی‌فیروزی، الله‌یار. (1400). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی تجارت الکترونیکی و تجربة صادراتی بر عملکرد صادراتی: نقش میانجی کارایی توزیع (مورد مطالعه: کلیة شرکت‌های فعال در صنایع داخل کشور)؛ تحقیقات بازاریابی نوین؛ 11(2): 113-132. doi. org/10. 22108/nmrj. 2021. 124782. 2224
رسولی‌امیرآبادی، مسعود.، نوروزی، محمد. (1400). شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای بازاریابی بین‌الملل نفت خام ایران در شرایط تحریم، مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 11(38): 134-153. sspp. iranjournals. ir/article_245346. html
رضوی، سیدعبداله.، رسولی‌امیرآبادی، مسعود. (1397). بررسی راهبردهای نوین فروش نفت خام ایران با رویکرد ضدتحریمی، فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد اقتصادی، 7(24): 151-176. http://noo. rs/qtg34
سعیدبخش، سعید.، کاظمی، علی.، نعمت‌بخش، محمدعلی.، رنجبریان، بهرام. (1399). طراحی مدل بازاریابی الکترونیک گردشگری پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ با رویکرد سیستم‌های پیشنهاددهنده،. تحقیقات بازاریابی نوین، 10(2): 105-128. doi. org/10. 22108/nmrj. 2020. 119729. 1923
سعیدنیا، حمیدرضا.، جنت‌آبادی، علیرضا.، مشبکی‌اصفهانی، اصغر.، وظیفه‌دوست، حسین. (۱۴۰۰). شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی و فروش نفت خام ایران، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، ۱۷ (۶۸): ۲۵-۶۵. http://iiesj. ir/article-1-1312-fa. html
سلیمیان، صلاح.، شهبازی، کیومرث. (1396). راهبرد ایران در بهره‌برداری از منابع مشترک نفت و گاز: رویکرد نظریه بازی، ۶ (۲): ۱۸۵-۲۰۲doi. org/10. 22099/ijes. 2018. 28145. 1423
شیرشمسی، عبدالمهدی.، میرابی، حیدرضا.، حسن‌پور، اسماعیل.، رنجبر، محمدحسین. (1399). ارائه مدل کاربردی بازاریابی الکترونیک در صنعت گردشگری (مطالعه موردی شهر یزد)، نشریه گردشگری شهری، 7(4): 35-47. doi. org/10. 22059/jut. 2021. 315495. 864
طاهری‌فرد، علی.، مهدوی، روح‌الله.، طاووسی، محمد. (۱۳۹۹). حساسیت بازار نفت‌خام به ناامنی در منطقة خلیج‌فارس، ماهنامه علمی اکتشاف و تولید نفت و گاز، ۱۲ (۱۸۰): ۵۹-۷۴. dorl. net/dor/20. 1001. 1. 25381652. 1399. 1399. 180. 7. 3
فارسی، سلمان.، سایبانی، حمیدرضا.، سوادی، مهدی. (1400). معادله ساختاری عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیک در فضای حاکم بر کسب‌وکار ورزشی، مدیریت کسب‌وکار، 13(49): 227-241. dorl. net/dor/20. 1001. 1. 22520104. 1400. 13. 49. 11. 1
ورهرامی، ویدا.، یاوری مهر، کتایون. (۱۳۹۹). مدل‌سازی عوامل مؤثر بر رفتار قیمت نفت ایران در بازار شمال غرب اروپا، اکتشاف و تولید نفت و گاز، ۱۸۴ (۱): ۵۰-۵۷. magiran. com/p2233652
هاتفی، محمدعلی.، وهابی، محمدمهدی. (1397). استراتژی‌های راهبری پروژه‌های نفت و گاز، مبتنی بر حوزه‌های دانش مدیریت پروژه، فصلنامه علمی پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 24(69): 35-55. dorl. net/dor/20. 1001. 1. 22285067. 1397. 24. 69. 2. 8
References
Abbaszadeh, P., Maleki, A., Alipour, M., Kanani Maman, Y. (2013). Iran's Oil Development Scenarios by 2025, Energy Policy, 56(4): 612-622. [In Persian] https://doi. org/10. 1016/j. enpol. 2013. 01. 026
Agarwal, Sh. Kumar, Sh., Adichwal, N, K. (2020). Effect of marketing strategies on the market performance and a comparative study of online travel agencies in India, Journal of Public Affairs, https://doi. org/10. 1002/pa. 2381
Ajina, A. (2019). Predicting customers' online word of mouth intention: The theory of planned behavior applied to understand youth Saudi social media behaviors. Management Science Letters, 9(10), 1553-1566.
Akar, E., & Mardikyan, S. (2014). Analyzing factors affecting users' behavior intention to use social media: Twitter case. international journal of business and social science, 5(11).
Alalwan, A, A. (2018). Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention, International Journal of Information Management, 45(2): 65-77. https://doi. org/10. 1016/j. ijinfomgt. 2018. 06. 001
Alalwan, A. A. (2018). Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention. International Journal of Information Management, 42, 65-77.
Amegbe, H., Owino, J. O., & Kerubo, O. L. (2017). Behavioural responses to corporate image building through social media advertising: A study among Nairobi students. Journal of Creative Communications, 12(3), 223-238.
An, J., & Kwak, H. (2019). Gender and racial diversity in commercial brands’ advertising images on social media. Paper presented at the International Conference on Social Informatics.
Attri, r., Dev, n., & Sharma, v. (2013). Interpretive Structural Modelling (ISM) approach: An Overview. Research Journal of Management Sciences, 2(2), 6.
Bashokouh ajirlo, M., Seifollahi, N., Beigi firoozi, A. (2021). The Effect of E-Commerce Marketing Capabilities and Export Experience on Export Performance: The Mediating Role of Distribution Efficiency (Case Study: All Companies Active in Domestic Industries). New Marketing Research Journal, 11(2): 113-132. [In Persian]
Berthon, P. R., Pitt, L. F., Plangger, K., & Shapiro, D. (2012). Marketing meets Web 2. 0, social media, and creative consumers: Implications for international marketing strategy. Business horizons, 55(3), 261-271.
Boateng, H., & Okoe, A. F. (2015). Consumers’ attitude towards social media advertising and their behavioural response. Journal of Research in Interactive Marketing.
Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing. Pearson UK.
Chu, S. C., & Chen, H. T. (2019). Impact of consumers' corporate social responsibility‐related activities in social media on brand attitude, electronic word‐of‐mouth intention, and purchase intention: A study of Chinese consumer behavior. Journal of Consumer Behaviour, 18(6), 453-462.
Chu, S. -C., Kamal, S., & Kim, Y. (2013). Understanding consumers' responses toward social media advertising and purchase intention toward luxury products. Journal of Global Fashion Marketing, 4(3), 158-174.
Eftekharian ghamsari, A., Miremadi, A., Mira, S. (2020). The Effect of Integrated Electronic mMarketing Communications on the Development of the Imported Car Market in Iran (Case study of Modiran Khodro Company). An Approach to Business Management, 1(3): 28-47. [In Persian]
Farsi, Salman, Saibani, Hamidreza., Savadi, Mehdi. (2021). Structural Equation of Factors Affecting E-Marketing in the Governing Environment of Sports Business, Business Management, 13(49): 227-241. [In Persian]
Fogel, J. and Ustoyev, S. (2021). Social media advertisements with deposit contracts and fitness club/gym membership: are consumers persuaded?, Journal of Consumer Marketing, 38(1): 27-38. https://doi. org/10. 1108/JCM-02-2020-3621
Graesch, J. P., Hensel-Börner, S. and Henseler, J. (2021). Information technology and marketing: an important partnership for decades, Industrial Management & Data Systems, 121(1): 123-157. https://doi. org/10. 1108/IMDS-08-2020-0510
Habibi, F., Hamilton, C. A., Valos, M. J., Callaghan, M. (2013). E-marketing orientation and social media implementation in B2B marketing. European Business Review, 27(6): 658-633
Hartmann, J., Inkpen, A. and Ramaswamy, K. (2021). The oil and gas industry: finding the right stance in the energy transition sweepstakes, Journal of Business Strategy, https://doi. org/10. 1108/JBS-07-2020-0156
Hatefi, M., vahabi, M. (2018). Strategies of Oil and Gas Projects, on the Basis of Project Management Knowledge., 24(69): 35-55. [In Persian]
Huo, H., Liu, Z. and Min, Q. (2021). Social media advertising reactance model: a theoretical review, Internet Research, 31(3): 822-845. https://doi. org/10. 1108/INTR-02-2020-0072
Jung, A. -R., Heo, J. (2021). Does cluttered social media environment hurt advertising effectiveness? The moderation of ad types and personalization, Journal of Research in Interactive Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi. org/10. 1108/JRIM-11-2020-0238
Kennedy, M. R. (2011). Collaborative marketing for electronic resources, Library Hi Tech News, 28(6): 22-24. https://doi. org/10. 1108/07419051111173892
Kim, M., Song, D. and Jang, A. (2021). Consumer response toward native advertising on social media: the roles of source type and content type, https://doi. org/10. 1108/INTR-08-2019-0328
Kim, N., & Kim, M. -S. (2018). The Relationship among Fashion Social Media, Information Usage Behavior, and Purchase Intention. Journal of Industrial Distribution & Business Vol, 9(11), 25-38.
Kyriakopoulou, E., Kitsios, F., & Kamariotou, M. (2019). Analyzing Consumers’ Behavior and Purchase Intention: the case of Social Media Advertising. Paper presented at the 8th International Symposium and 30th National Conference on Operational Research.
Lee, J., & Hong, I. B. (2016). Predicting positive user responses to social media advertising: The roles of emotional appeal, informativeness, and creativity. International Journal of Information Management, 36(3), 360-373.
Lin, C. A., & Kim, T. (2016). Predicting user response to sponsored advertising on social media via the technology acceptance model. Computers in Human Behavior, 64, 710-718
Lu, H., Yuan, Sh. (2021). What motivates information sharing about disaster victims on social media? Exploring the role of compassion, sadness, expectancy violation, and enjoyment, International Journal of Disaster Risk Reduction, 63(2): 95-127. https://doi. org/10. 1016/j. ijdrr. 2021. 102431
Luo, B., Sun, Y., Shen, J., & Xia, L. (2020). How does green advertising skepticism on social media affect consumer intention to purchase green products? Journal of Consumer Behaviour.
Malone, D. W. (2014). An introduction to the application of interpretive structural modeling. Proceedings of the IEEE, 63(3), 397-404.
Mottaghi, M. (2019). Futures of Iran’s Oil and Gas: Scenarios by 2035. Petroleum Business Review, 3(4), 63-86. https://doi. org/10. 22050/pbr. 2019. 119195
Muk, A., Chung, C., & Kim, J. (2014). Korean consumer perspectives on social media advertising and intention to join brand pages. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 24(4), 384-394.
Munodawafa, R. T. and Johl, S. K. (2021). Measurement development for eco-innovation capabilities of Malaysian oil and gas firms, International Journal of Productivity and Performance Management, https://doi. org/10. 1108/IJPPM-07-2020-0404
Nasir, V, A., Keserel, A, C., Surgit, O, E., Nalbant, M. (2021). Segmenting consumers based on social media advertising perceptions: How does purchase intention differ across segments?, Telematics and Informatics, 64(3): 210-241. https://doi. org/10. 1016/j. tele. 2021. 101687
Niu, X., Wang, X., & Liu, Z. (2021). When I feel invaded, I will avoid it: The effect of advertising invasiveness on consumers’ avoidance of social media advertising. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 102320.
Noprisson, H., Husin, N., Zulkarnaim, N., Rahayu, P., Ramadhan, A., & Sensuse, D. I. (2016). Antecedent factors of consumer attitudes toward SMS, E-mail and social media for advertising. Paper presented at the 2016 International Conference on Advanced Computer Science and Information Systems (ICACSIS).
Octaviani, H. (2016). An Empirical Study on Customer’s Social Media Behavior and Their Purchase Intention: A Case of Lazada. Co. Id in Jakarta, Indonesia. President University.
Pattinson, H. and Brown, L. (1996). Chameleons in marketspace: Industry transformation in the new electronic marketing environment, Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 2(1): 7-21. https://doi. org/10. 1108/EUM0000000000004
Ramesh, A., Banwet, D. K., Shankar, R. (2010). “Modeling the Barriers of Supply Chain Collaboration”, Journal of Modelling in Management, 5(2): 176–193.
Razavi, S., Rasouli Amirabadi, M. (2018). Investigation of New Strategies for Selling Iranian Crude Oil with Anti-Sanctions Approach. Economic Strategy, 7(24): 151-176. [In Persian]
Saeedbakhsh, S., Kazemi, A., Nematbakhsh, M., Ranjbarian, B. (2020). Designing an Electronic Marketing Model for Medical Tourism of the Islamic Republic of Iran with the Proposal ‌Systems Approach. New Marketing Research Journal, 10(2): 105-128. [In Persian]
Salimian, Salah., Shahbazi, Kiomars. (2016). Iran's Strategy in Exploiting Common Oil and Gas Resources: Game theory approach, 6(2): 185-202. [In Persian]
Sano, K. (2014). Do social media marketing activities enhance customer satisfaction, promote positive WOM and affect behavior intention. Doshisha Commerce Journal, 3-4.
Setiawati, C. I., & Pratiwi, P. M. (2015). Conceptual model of citizen's intention associated to e-government and internet behavior: Why do Bandung citizens follow the Mayor's social media? Paper presented at the 2015 3rd International Conference on Information and Communication Technology (ICoICT).
Shin, S, Y., Mahmudlu, C. (2021). Global Oil‐Market Strategies of Saudi Arabia and Iran, Middle East Policy, 27(1): 102-114. https://doi. org/10. 1111/mepo. 12477
Shirinabadi Farahani, Firoozeh. (2018). Investigating the Impact of Strategic Oil Market Risks on Crude Oil Sales, Oil and Gas Exploration and Production Contracts, 144(1): 29-35. [In Persian]
Shirshamsi, Abdul Mahdi., Mirabi, Heid Reza., Hassanpour, Ismail., Ranjbar, Mohammad Hussein. (2020). Presenting an Applied Model of E-Marketing in the Tourism Industry (Case study of Yazd city), Journal of Urban Tourism, 7(4): 35-47. [In Persian]
Singh, M. D., & Kant, R. (2011). Knowledge management barriers: An interpretive structural modeling approach. International Journal of Management Science and Engineering Management, 3(2), 10.
Sreejesh, S., Paul, J., Strong, C., & Pius, J. (2020). Consumer response towards social media advertising: Effect of media interactivity, its conditions and the underlying mechanism. International Journal of Information Management, 54, 102155.
Taheri Fard, Ali., Mahdavi, Ruhollah., Tavousi, Mohammad. (2020). Sensitivity of Crude Oil Market to Insecurity in the Persian Gulf region, Scientific Monthly of Oil and Gas Exploration and Production, 12(180): 74-59. [In Persian]
Talih Akkayad, D., Akyol, A., & Golbasi Şimsek, G. (2017). The Effect of Consumer Perceptions on Their Attitude, Behavior and Purchase Intention in Social Media Advertising. Marmara University Journal of Economic & Administrative Sciences, 39(2).
Varharami, Vida, Yavari Mehr, Katayoun. (2020). Modeling the Factors Affecting the Behavior of Iranian Oil Prices in the Northwestern European Market, Oil and Gas Exploration and Production, 184(1): 57-50. [In Persian]
Whitelock, J., Cadogan, J. W., Okazaki, S., & Taylor, C. R. (2013). Social media and international advertising: theoretical challenges and future directions. International marketing review.
Wijaya, I., Rai, A., & Hariguna, T. (2019). The impact of customer experience on customer behavior intention use in social media commerce, an extended expectation confirmation model: An empirical study. Management Science Letters, 9(12), 2009-2020.
Zhang, J., & Mao, E. (2016). From online motivations to ad clicks and to behavioral intentions: An empirical study of consumer response to social media advertising. Psychology & Marketing, 33(3), 155-164.
Zhu, Z., Wang, J., Wang, X., & Wan, X. (2016). Exploring factors of user’s peer-influence behavior in social media on purchase intention: Evidence from QQ. Computers in Human Behavior, 63, 980-987.
 
استناد به این مقاله: طحانیان، محمدعلی.، رمضانی، مجتبی.، قاسم‌زاده خسروشاهی، احمد.، رضوانی چمن‌زمین، موسی.، فخیمی آذر، سیروس. (1401). مدل‌سازی بازنمایی سیستمی بازاریابی الکترونیک شرکت نفت سپاهان اصفهان بر اساس تحلیل کیفی/تعاملی (IQA)، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 11(41)، 115-153.
DOI: 10.22054/IMS.2022.64239.2081
 Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License..