مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه. دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه. دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

3 استادیارگروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه. دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

چکیده

پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که همیشه راه برندسازی شخصی هموار نبوده و نمونه‌های شکست‌خورده بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد از مسیر درستی به برندسازی شخصی خود نپرداخته‌اند و تمام جوانب کار در نظر گرفته نشده است. در این پژوهش این مطلب موردبررسی قرار گرفت و به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی پرداخته شد. به‌منظور دستیابی به اهداف تعیین‌شده، دو فاز جمع‌آوری اطلاعات، متشکل از فاز کیفی و فاز کمی، به انجام رسید. در فاز کیفی با 30 نفر از افراد خبره در حوزه‌های برندسازی شخصی و فضای مجازی، مصاحبه عمیق صورت پذیرفت و با استفاده از روش تحلیل محتوا، تعداد 39 شاخص تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی، استخراج گردید. در ادامه و در فاز کمی، پرسشنامه‌ای محقق ساخته بر اساس شاخص‌های استخراج‌شده از فاز کیفی تدوین شد و در اختیار 392 پاسخگو قرار گرفت. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، شاخص‌های استخراج‌شده در قالب 9 مؤلفه تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی، تقلیل یافتند و به‌عنوان عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی معرفی شدند. این 9 مؤلفه عبارت‌اند از: شناسایی خود و ارزش‌های خود، ایجاد اعتماد، شخصیت متمایز و کاریزماتیک، توصیف خود، توسعه دانش، استقامت، جذب فرصت‌ها، توجه به محیط و اصالت.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification of Factors Affecting Personal Branding in Cyberspace in the Field of Speech

نویسندگان [English]

  • Leila Jarahi 1
  • Zeinolabedin Amini Sabegh 2
  • Ehsan Sadeh 2
  • Alireza Afsharnejhad 3

1 PhD Student, Department of Management, Faculty of Humanities, Saveh Branch. Islamic Azad University, Saveh, Iran

2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, Saveh Branch. Islamic Azad University, Saveh, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, Saveh Branch. Islamic Azad University, Saveh, Iran

چکیده [English]

Previous research has shown that the path to personal branding is not always smooth, and there are many failed examples that demonstrate that they did not do their personal branding correctly and did not consider all aspects of the work. This issue was investigated in this study, and the factors influencing personal branding in cyberspace were identified. To achieve the objectives, two phases of data collection were carried out: a qualitative phase and a quantitative phase. During the qualitative phase, in-depth interviews were conducted with 30 experts in the fields of personal branding and cyberspace, and 39 indicators affecting personal branding in cyberspace were extracted using the content analysis method. Then, in a quantitative phase, a researcher-created questionnaire was developed based on the qualitative phase's indicators, and 392 respondents were provided. The extracted indicators were then reduced in the form of 9 components affecting personal branding in cyberspace and introduced as factors affecting personal branding in cyberspace using exploratory factor analysis. These are the nine components: self-identification and self-values, trust building, a distinct and charismatic personality, self-description, developing knowledge, endurance, attracting opportunities, paying attention to the environment, and originality.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal Branding
  • Cyberspace
  • Exploratory Factor Analysis
  • Content Analysis
تاجیک، س.؛ علیپور، ا؛ و تربتی، س. (1398). نقش اینستاگرام در توسعه برند شخصی (موردمطالعه: کاربران ایرانی اینستاگرام). پژوهش‌های ارتباطی، شماره 103، صص 35 – 57. doi: 10.22082/cr.2020.120846.1990
رنجبر، ه.؛ حق‌دوست، ع.؛ صلصالی، م.؛ خوشدل، ع.؛ سلیمانی، م؛ و بهرامی، ن. (1391). نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع. مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. دوره 10، شماره 3، صص 238 – 250.
صفار، ی.؛ عظیم‌زاده، م؛ و کفاش‌پور، آ. (1395). تحلیل عوامل مؤثر در شکل‌دهی تصویر برند ورزشکاران حرفه‌ای. دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، سال پنجم، شماره اول، صص 85 – 103.
صفاری، م.؛ پورسعید، م؛ و نیک نفس، ع. (1400). عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام) با رویکرد داده‌کاوی. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، دوره 8، شماره 2، صص 138 – 155. doi: 10.34785/J018.2021.885
قاسمی، ح؛ و صائمیان، ف. (1396). مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارت‌های ارتباطی دانشجویان رشته تربیت‌بدنی با سایر رشته‌ها. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال ششم، شماره 3، صص 43 – 52.
References
Bagautdinovaa, Nailya G. Gorelovab, Yuliya N. Polyakovac, Oksana V. (2015) “University management: from successful corporate culture to effective university branding”, Procedia Economics and Finance 26, 764 – 768. doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00836-9
Gander, Michelle (2014), Managing your personal brand, Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 18 (3), pp 99- 102 doi.org/10.1080/13603108.2014.913538
Mihajlović, R., Zharova, L., & Leggio, V. (2021). Problems of Algorithmic Censorship and Personal Branding. E-Business Technologies Conference Proceedings, 1(1), 74–79.
Morgan, M. (2011). Personal Branding: Create your Value Proposition. Strategic Finance magazine; 9(3): 13–28.
Pagani, M., & Otto, P. (2013). Integrating strategic thinking and simulation in marketing strategy: Seeing the whole system. Journal of Business Research, 66(9), 1 -.5858 865. doi.org/10.1016/j.jbusres.2012.09.020
Ramanathan U, Subramanian N & Parrott, G (2017). Role of social media in retail network operations and marketing to enhance customer satisfaction. International Journal of Operations & Production Management, 37(1), 105-123. doi.org/10.1108/IJOPM-03-2015-0153
Schawbel, D. (2012). Me 2.0, Revised and Updated Edition: 4 Steps to Building Your Future. Kaplan Publishing; Revised edition.
References ] In Persian[
Tajik Esmaeili, S., Alipour, A., & Torbati, S. (2020). The Role of Instagram in Personal Brand Development (Case: Iranian Instagram Users, 2019). Communication Research, 27(103), 35-57. doi: 10.22082/cr.2020.120846.1990] In Persian[
 Ranjbar, H., Haghdoost A.A., Salsali M., KHoshdel A., Soleimani M.,| Bahrami N., 2012, Annals of Military and Health Sciences Research, Volume:10, Issue:3, 238 -250] In Persian[
Safar, Y., Azimzadeh, S. M., & Kafashpoor, A. (2016). Analyzing the Factors to Affect the Formation of the Professional Athlete’s Brand Image. Sport Management and Development, 5(1), 85-102. ] In Persian[
Saffari, M., Poursaeed, M., & Niknafs, A. (2021). Factors Influencing Personal Branding on Social Networks (Instagram) with Data Mining Approach. Consumer Behavior Studies Journal, 8(2), 138-155. doi: 10.34785/J018.2021.885] In Persian[
Ghasemi, H., & Saemiyan, F. (2018). Comparison of Self Branding and Communication Skills Between Physical Education Students with Other Students. Applied Research in Sport Management, 6(3), 43-52. ] In Persian[
 
 
 
استناد به این مقاله: جراحی، لیلا.، امینی سابق، زین العابدین.، ساده، احسان.، افشارنژاد، علیرضا. (1401). شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی در حوزه سخنرانی، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 11(41)، 27-54.
DOI: 10.22054/IMS.2022.61868.2022
 Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License..