مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
سید رسول حسینی؛ ساحل فرخیان؛ هادی تقوی
چکیده
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای ...
بیشتر
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای به نام برندسازی همآفرینی دارند. برایناساس هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپهاست. برای این منظور، از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این پژوهش تعداد 196 متن علمی معتبر به زبان انگلیسی در بازه سالهای 2007-2022 میلادی شناسایی و استخراج گردید و تعداد 41 عنوان پژوهشی مورداستفاده قرار گرفت. برای تحلیل ادبیات پژوهش از روش مرور سیستماتیک (فراترکیب) استفاده شد. پس از مطالعه و استخراج متن، کدهای کلیدی با نرمافزار مکس-کیودیای، استخراج و خوشهبندیشده و در قالب مفهوم و مؤلفهها تنظیم شدند. در نهایت، عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپها در 4 مقوله، 8 مفهوم و 33 کد متمایز استخراج و طبقهبندی گردید. این مقولهها عبارتاند از: عوامل محیطی (عوامل مالی، عوامل اجتماعی)، عوامل مدیریت استراتژیک برند (ارزش برند، خلق برند)، عوامل بازاریابی (فعالیتهای ترویجی، عوامل مربوط به مشتری)، عوامل فردی کارآفرین (ویژگیهای فردی کارآفرین، مهارت کارآفرین).
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
المیرا درزی؛ مهرداد آقا محمد علی کرمانی؛ مصطفی جعفری
چکیده
سازمانهای پروژه محور به علت داشتن ماهیت موقتی بودن و برنامهریزیهای دقیق زمانی و هزینهای، حائز اهمیت بیشتری در برقراری رابطه بین داده و فرآیندهای عملیاتی هستند که این امر نیازمند درک صحیح فرآیندهای واقعی سازمان است. از طرفی یکی از موضوعات مهم برای مدیریت سازمانهای پروژه محور، مدیریت فرآیندهای کسبوکار آن است ولی باتوجهبه ...
بیشتر
سازمانهای پروژه محور به علت داشتن ماهیت موقتی بودن و برنامهریزیهای دقیق زمانی و هزینهای، حائز اهمیت بیشتری در برقراری رابطه بین داده و فرآیندهای عملیاتی هستند که این امر نیازمند درک صحیح فرآیندهای واقعی سازمان است. از طرفی یکی از موضوعات مهم برای مدیریت سازمانهای پروژه محور، مدیریت فرآیندهای کسبوکار آن است ولی باتوجهبه رفتار پویا و پیچیدگی ذاتی یک سازمان پروژه محور، شناسایی فرآیندهای آن به کمک مدلسازیهای سنتی دیگر قابلاتکا نیست. یک راهحل نسبتاً نوظهور برای مقابله با این موضوع، "فرآیندکاوی" نام دارد. در این مقاله چارچوبی معرفی شده است که با شناخت دقیق فرآیند، عملکرد واحدهای کسبوکار در مقایسه با واقعیت اندازهگیری شود. این چارچوب فراگیر، مراحل پیشنیاز شناخت از جمله پایش و تمیزسازی دادههای سیستم اطلاعاتی جهت کشف وضع موجود فرآیند و بررسی آن از زوایای مختلف را برعهده میگیرد. هدف اصلی این مقاله، توسعه چارچوبی برای بهبود فرآیند خرید در شرکت چاوش راه بنا بر پایه فرایندکاوی میباشد. پیشنهاد بهبود فرآیند با استفاده از پیادهسازی و استخراج دانش از فرآیند، کشف روابط غیرمنتظره و پنهان و یافتن گلوگاههای فرآیند خرید با استفاده از تکنیکهای فرآیندکاوی در قالب چارچوبی در این مقاله ارائه گردیده است.
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
منیره حسینی؛ الناز گلوی
چکیده
تشخیص اجتماع یک موضوع مهم در تحلیل شبکههای اجتماعی میباشد و برای درک ساختار شبکههای پیچیده ضروری است. در تشخیص اجتماع هدف، شناسایی گروههایی است که گرههای گروه به طور متراکم با هم در ارتباط هستند. در این تحقیق، ضمن ارائه معماری جامع و یکپارچهای از روشهای تشخیص اجتماع با یادگیری عمیق، از تکنیکهای یادگیری عمیق برای کنترل ...
بیشتر
تشخیص اجتماع یک موضوع مهم در تحلیل شبکههای اجتماعی میباشد و برای درک ساختار شبکههای پیچیده ضروری است. در تشخیص اجتماع هدف، شناسایی گروههایی است که گرههای گروه به طور متراکم با هم در ارتباط هستند. در این تحقیق، ضمن ارائه معماری جامع و یکپارچهای از روشهای تشخیص اجتماع با یادگیری عمیق، از تکنیکهای یادگیری عمیق برای کنترل دادههای گراف با ابعاد بالا استفاده شده است. روشهای کلاسیک تشخیص اجتماع برای شبکههای با ابعاد پایین مناسب هستند. از این رو، کاهش ابعاد شبکههای پیچیده موضوع مهمی در تشخیص اجتماع به شمار میآید. در این تحقیق، ابتدا ماتریس شباهت جدیدی از توپولوژی شبکه برای آشکار کردن اتصالات مستقیم و غیر مستقیم بین گرهها ایجاد میشود. سپس یک خودمرزگذار پشته براساس یادگیری بدون نظارت برای کاهش ابعاد طراحی شدهاست. پس ازآن الگوریتمهای مختلف خوشهبندی تست و برای تشحیص اجتماعات به کار برده میشوند. ارزیابی مدل پیشنهادی تحقیق، با انجام آزمایشهای متعدد بر روی معیار استاندارد و شش مجموعه داده واقعی کاراته، دلفینها، فوتبال، کتابهای سیاسی،کرا و شهروند مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج ارزیابی روش پیشنهادی، در مجموعه داده فوتبال در مقایسه با دوازده الگوریتم مطرح به کار رفته در تحقیقات گذشته دقت بالاتری در شناسایی اجتماعات دارد و در سایر مجموعه دادهها در مقایسه با سیزده الگوریتم بهبود قابل توجهی را نشان میدهد.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
سمانه شیبانی؛ حسن شاکری؛ رضا شیبانی
چکیده
کاربرد سیستمهای توصیه گر در تخمین و پیشنهاد مکانهای مورد علاقه (POI) گردشگران در سالهای اخیر گسترش چشمگیری یافته است. رویکرد متداول برای شناسایی علایق کاربران استفاده از تکنیک فیلترینگ مشارکتی (CF) است. با وجود این، دقت و کارآمدی رویکرد CF با اعمال پارامترهای مختلف و رویکردهای تکمیلی قابل بهبود است. در این مقاله، راهکار جدیدی ...
بیشتر
کاربرد سیستمهای توصیه گر در تخمین و پیشنهاد مکانهای مورد علاقه (POI) گردشگران در سالهای اخیر گسترش چشمگیری یافته است. رویکرد متداول برای شناسایی علایق کاربران استفاده از تکنیک فیلترینگ مشارکتی (CF) است. با وجود این، دقت و کارآمدی رویکرد CF با اعمال پارامترهای مختلف و رویکردهای تکمیلی قابل بهبود است. در این مقاله، راهکار جدیدی برای ارتقاء پیشنهادهای POI به گردشگران ارائه می شود که از یک مدل زمانی پنج بعدی شامل ابعاد ساعتهای شبانه روز، روزهای هفته، روزهای ماه، ماههای سال و مناسبتها استفاده می کند و با محاسبه فاصله اقلیدسی بین زمان توصیه با زمان تجربه های قبلی کاربر فعال و کاربران مشابه او مکانهای مناسب را شناسایی و پیشنهاد می کند. راهکار پیشنهادی همچنین از پارامتر اعتماد برای افزایش دقت پیشنهاد POI بهره می گیرد. برای بهبود دقت ارزیابی اعتماد یک معیار جدید مبتنی بر ساختار درخت شباهت بین زمینه ها معرفی شده است. نتایج آزمایشهای انجام شده بر روی چند مجموعه داده معروف نشان می دهد که مدل پیشنهادی کارآمدی و صحت بالاتری نسبت به روشهای موجود ارائه می کند.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
فاطمه محمدنژادچاری؛ جهانیار بامداد صوفی؛ ایمان رئیسی؛ مقصود امیری
چکیده
مقاله حاضر با رویکردی اکتشافی و استقرایی و با هدف ارایه مدل کسب و کار برای داده بازارهای چند جانبه تدوین شده است و در زمره اولین پژوهشهای انجام شده در این حوزه در ایران میباشد. علیرغم ظهور کسب و کارهای داده محور و دیجیتال در ایران که موجب تولید کلان داده ها شدهاند، هنوز پلاتفرمهایی برای تبادل و تجارت داده در اشکال مختلف آن ...
بیشتر
مقاله حاضر با رویکردی اکتشافی و استقرایی و با هدف ارایه مدل کسب و کار برای داده بازارهای چند جانبه تدوین شده است و در زمره اولین پژوهشهای انجام شده در این حوزه در ایران میباشد. علیرغم ظهور کسب و کارهای داده محور و دیجیتال در ایران که موجب تولید کلان داده ها شدهاند، هنوز پلاتفرمهایی برای تبادل و تجارت داده در اشکال مختلف آن شکل نگرفتهاند. در این پژوهش از دو مسیر روششناختی"نظری به عملی" و "عملی به نظری" بر اساس روش توسعه تاکسونومی نیکرسون (2013) استفاده شده است. تلفیق مرور سیستماتیک ادبیات و مبانی نظری در مسیر اول با مصاحبههای ساختارمند با خبرگان و مرور پلاتفرمهای داده بازار در مسیر دوم امکان دستیابی به یک نمونه- سازه جامع را میسر ساخت. یافتههای پژوهش حاضر در قالب یک بلوک سازهای اصلی تحت عنوان" پیشنهاد ارزش" و سه بلوک سازهای فرعی با عناوین "خلق ارزش"، "تحویل ارزش" و "کسب ارزش" ارایه شدهاند. خصایص این بلوکهای سازهای در قالب محصولات و خدمات ارایه شده، نحوهی مالکیت داده بازار و جهتگیری تراکنشها، مدلهای قیمتگذاری و جریانات درآمدی، مکانیزمهای حمایت از حریم خصوصی و ایمنسازی تراکنشها، روشهای تامین اعتماد متقابل و دیگر خصایص داده بازارها در مقاله حاضر تشریح شدهاند و در نهایت یک نمونه- سازه جامع برای مدل کسب و کار داده بازار پیشنهاد شده است تا برنامهنویسان و دانشمندان علم داده بتوانند بر اساس آن چنین پلاتفرمهایی را طراحی کنند.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
نفیسه رفیعی؛ زهرا ذاکری نصرآبادی؛ نیکتا ری شهری زاده
چکیده
با توجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین استفاده از مشاورین متخصص در این زمینه امری ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی شایستگیهای شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد زمینهای بود. در این پژوهش ابتدا نمونهها به صورت هدفمند وسپس به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبههای ...
بیشتر
با توجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین استفاده از مشاورین متخصص در این زمینه امری ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی شایستگیهای شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد زمینهای بود. در این پژوهش ابتدا نمونهها به صورت هدفمند وسپس به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبههای به صورت عمیق نیمه ساختار انجام شد. در نهایت با فرآیند کدگذاری باز، محوری وانتخابی، 5 مقوله گزینشی و 25 مقوله محوری . مولفه-های شایستگیها (کسب اطلاعات بروز، برخورداری ازمهارتهای چندگانه و اخلاق مداری مشاورین)، شرایط علی(کسب و کار آنلاین شامل پنج مقولهی تلاش جهت کسب دانش تخصصی، تسلط برتکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، تجربه تجارت آنلاین، داشتن نظم و دیسیپلین در کار ومدیریت منعطف)، شرایط زمینهای (عملکرد مدیریتی دولت، عملکرد ساختاری دولت، رشد فرهنگ مشاوره در جامعه)، شرایط مداخلهگر (بیثباتی و ساختار نیافتگی اقتصاد در ایران، بوروکراسی ناکارآمد و دست و پاگیر، فقدان قوانین حمایت کننده از صاحبان کسب و کار و محدودیتها و ضعفهای درون شغلی)، راهبردها (راهبردهای سیستماتیک و برنامه-ریزی شده توسط دولت، کسب دانش و اطلاعات به روز در حوزه کسب و کار آنلاین، آموزش عملی و کاربردی کسب و کار آنلاین، دارا بودن قدرت تشخیص، استفاده از تجربه دیگران و گروههای مرجع در حوزه کاری خود) و پیامدها (تفکر راهبردی، توانمندسازی خود، اخلاق مدنی در انجام وظایف شغلی، مدیریت عملکرد) استخراج شدند. مقولههای بدست آمده در این پژوهش ضمن متمایزسازی شغل مشاورین به الگویی دست یافت که میتواند مبنای عملکرد مشاورین کسب وکار آنلاین قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
لیلا صمیمی دهکردی؛ عباس حری
چکیده
در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر «سکوهای توسعهی کمکد» هم در جلبتوجه بازار و هم دانشگاه بودهایم. سکوهای کمکد، سکوهای توسعهی برنامههای کاربردی بهصورت بصری هستند که معمولاً روی ابر اجرا میشوند و نیاز به کدنویسی دستی را کاهش میدهند. همچنین، توسط توسعهدهندگان غیرحرفهای با دانش محدود در برنامهنویسی مورد استفاده ...
بیشتر
در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر «سکوهای توسعهی کمکد» هم در جلبتوجه بازار و هم دانشگاه بودهایم. سکوهای کمکد، سکوهای توسعهی برنامههای کاربردی بهصورت بصری هستند که معمولاً روی ابر اجرا میشوند و نیاز به کدنویسی دستی را کاهش میدهند. همچنین، توسط توسعهدهندگان غیرحرفهای با دانش محدود در برنامهنویسی مورد استفاده قرار میگیرند. در این مقاله، ابتدا ویژگیهای سکوهای شناخته شده مورد بررسی قرار میگیرد تا مزایای این رویکرد بررسی شود. با توجه به اینکه سکوهای کمکد در بسیاری از اهداف و ویژگیها با رویکردهای مهندسی مدلرانده مشترک هستند، لازم است جایگاه سکوی کمکد در مقایسه با این رویکردها مورد بررسی قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت هر دو مشخص شود. یکی از دلایل استقبال از سکوی کمکد استفاده از رایانش ابری است، که اکثر رویکردهای مهندسی مدلرانده از آن بیبهره بودهاند. بنابراین، در این مقاله به بررسی راهکارهای استفاده از رایانش ابری در مهندسی مدلرانده جهت کاربرد این رویکردها برای ایجاد سکوهای کمکد میپردازیم و این موضوع را روی یک مطالعه موردی برای زبان مدلسازی قرارداد هوشمند پیاده میکنیم.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سحر مساح چولابی؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز؛ یلدا رحمتی
چکیده
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. ...
بیشتر
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. این مطالعه دارای رویکرد کیفی است. جامعه آماری شامل تمامی روایتهای مربوط به ابعاد نوآوری و عملکرد بازار وبسایتهای خرید آنلاین مطرح کشور بود. بهکمک روش نمونهگیری قضاوتی، 69 روایت مورد بررسی قرار گرفتند. روایتها با جستوجو در وبسایتها و وبلاگها و با روش کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی در قالب شبکه مضامین تحلیل شدهاند. نتایج حاکی از 7 مضمون سازماندهنده و 161 مضمون پایه بودند. ابعد شناساییشده شامل بعد نوآوری مدل کسب و کار (زیربعد نوع مدل کسب و کار و جریان درآمدی)، بعد نوآوری سازمانی (زیربعد نوآوری ساختار، نوآوری استراتژیک و فرهنگ نوآوری)، بعد نوآوری بازاریابی (زیربعد نوآوری محصول، نوآوری قیمت، نوآوری توزیع، نوآوری ترفیع، نوآوری تبلیغات، نوآوری بخشبندی مشتریان، نوآوری ارزش پیشنهادی و نوآوری ارتباط با مشتریان)، بعد نوآوری فرآیند (زیربعد نوآوری فناوری و نوآوری ایمنی)، بعد نوآوری اعتبار (زیربعد نوآوری اعتماد و نوآوری تخصص) و بعد عملکرد بازار (زیربعد عملکرد مالی و عملکرد غیرمالی) است که تحت مضامین فراگیر یعنی نوآوری و عملکرد وبسایتهای مطرح خرید آنلاین در کشور قرار گرفتند و در شبکۀ مضامین نشان داده شدند.