حامد حیدری؛ مرتضی موسیخانی؛ محمود البرزی؛ علی دیواندری؛ رضا رادفر
چکیده
ارائه خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی بهعنوان رویکردی نوین در بازارهای مالی، فضای وسیعی برای رشد دارد. این موضوع، لزوم مطالعه و شناسایی پیشرانهای نگرش کاربران نسبت به استفاده از خدمات مالی مبتنی بر زنجیره بلوکی را نشان میدهد. به این منظور، از مدلهای پذیرش فناوری استفاده شده است. این پژوهش، با استفاده ...
بیشتر
ارائه خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی بهعنوان رویکردی نوین در بازارهای مالی، فضای وسیعی برای رشد دارد. این موضوع، لزوم مطالعه و شناسایی پیشرانهای نگرش کاربران نسبت به استفاده از خدمات مالی مبتنی بر زنجیره بلوکی را نشان میدهد. به این منظور، از مدلهای پذیرش فناوری استفاده شده است. این پژوهش، با استفاده از ترکیب چند مدل پذیرش فناوری، مطالعه پیشرانهای مؤثر بر تمایل مشتریان به استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی را مورد هدف قرار داده است تا مشخص شود که چه عواملی منجر به ترغیب کاربران در استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی میشود. به این منظور، ابتدا با مطالعه ادبیات، به استخراج عوامل مؤثر بر قصد رفتاری مشتریان به استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی پرداخته شده و بر مبنای آنها مدل معادلات ساختاری شکل گرفته است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که گرایش فردی به اعتماد و ضمانتهای ساختاری بهطور مستقیم بر اعتماد اولیه تأثیرگذار هستند و اعتماد اولیه کاربران نیز بر قصد رفتاری کاربران مؤثر است. از سوی دیگر ویژگیهای فناورانه و ویژگیهای وظیفهای بهطور مستقیم بر تناسب فناورانه-وظیفهای مؤثر هستند و تناسب فناورانه- وظیفهای بربر قصد رفتاری کاربران تأثیر میگذارد. همچنین انتظار عملکرد بهطور مستقیم بر قصد رفتاری کاربران تأثیرگذار است. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که تمایل به استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی برخاسته از یک نیاز اجتماعی است و حتی با وجود برخی محدودیتهای زنجیره بلوکی کاربران مشتاق نسبت به استفاده از خدمات مالی مبتنی بر این فناوری هستند.
روحالله کوثری لنگری؛ سهیلا سردار؛ سید عبدالله امین موسوی؛ رضا رادفر
چکیده
امروزه رشد استفاده از شبکههای اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه جهانی، بهصورت غیرقابلانکاری رو به فزونی افزایش یافته است. پایگاه داده شبکههای اجتماعی؛ شامل منابع غنی و با ارزشی هستند که انتشار یا تحلیل آنها جهت برای مقاصد بازاریابی، تبلیغاتی، امنیت ملی، سلامت و ... میتواند برای محققان مؤسسات دولتی و خصوصی سودمند واقع ...
بیشتر
امروزه رشد استفاده از شبکههای اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه جهانی، بهصورت غیرقابلانکاری رو به فزونی افزایش یافته است. پایگاه داده شبکههای اجتماعی؛ شامل منابع غنی و با ارزشی هستند که انتشار یا تحلیل آنها جهت برای مقاصد بازاریابی، تبلیغاتی، امنیت ملی، سلامت و ... میتواند برای محققان مؤسسات دولتی و خصوصی سودمند واقع گرددباشد؛ اما رعایت حریم خصوصی موجودیتهایی که اطلاعات آنها در اختیار تحلیلگران دادهکاوی قرار میگیرد، بهعنوان یک پروتکل حقوقی ضروری است. در این مقاله، از طریق روششناسی کیفی فراترکیب، کلیه ابعاد، شاخصها و کدهای مربوطه استخراج و سپس میزان اهمیت و اولویت هر یک از عوامل، تعیین شده و متعاقباً مدل بهبودیافته گمنامی، بهوسیله الگوریتم بهینهسازی کرم شبتاب و خوشهبندی فازی، ارائه گردیده شده است. نتایج شبیهسازی و ارزیابیهای مدل پیشنهادی بر روی دادههای چهار شبکه اجتماعی فیسبوک، یوتیوب، توییتر و گوگل پلاس، حاکی از حفظ حریم خصوصی دادهها با کمترین نسبت انحراف و بیشترین سودمندی است.ا