مریم السادات مظاهری؛ چنگیز والمحمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ مهناز ربیعی
چکیده
امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. بهطوریکه بسیاری از آنها تمایل دارند تا کسبوکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائهدهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا میکند که میتواند امکانات ...
بیشتر
امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. بهطوریکه بسیاری از آنها تمایل دارند تا کسبوکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائهدهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا میکند که میتواند امکانات و تسهیلات زیادی در اختیار مشتریان قرار دهد. در همین راستا انتخاب مناسبترین ارائهدهنده خدمات ابری بر مبنای معیارهای مطابق شرایط مصرفکننده خدمات، یکی از مهمترین چالشها بهحساب خواهد آمد. این پژوهش با تکیه بر مطالعات پیشین و با رویکرد فراترکیب به جستجوی جامع و نظاممند پژوهشهای گذشته پرداخته، چارچوب جامعی از عوامل مؤثر بر انتخاب ارائهدهندگان خدمات ابری شامل 4 مقوله اصلی و 10 زیرحوزه ارائه میکند. سپس با بهرهگیری از نظرات خبرگان که بهصورت هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدهاند و با استفاده از روش اعتبارسنجی لاوشی، چارچوب نهایی میشود. نوآوری این چارچوب جامعیت عوامل مؤثر بر انتخاب ارائهدهندگان خدمات ابری است که به مشتریان این خدمات در انتخاب مناسبترین و بهترین ارائهدهنده کمک میکند.
چنگیز والمحمدی؛ مریم السادات مظاهری
چکیده
امروزه با توسعة فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، استفاده از آنها با مقاومت کارکنان مواجه میشود که یکی از دلایل شکست سازمانها در پیادهسازی و عملیاتی نمودن اینگونه از فناوریهای نوین است. با عنایت به گسترش روز افزون استفاده از رایانش ابری بهعنوان پارادایم جدید ارتباطی در سازمانها، تحلیل رفتار کاربران در مواجهه ...
بیشتر
امروزه با توسعة فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، استفاده از آنها با مقاومت کارکنان مواجه میشود که یکی از دلایل شکست سازمانها در پیادهسازی و عملیاتی نمودن اینگونه از فناوریهای نوین است. با عنایت به گسترش روز افزون استفاده از رایانش ابری بهعنوان پارادایم جدید ارتباطی در سازمانها، تحلیل رفتار کاربران در مواجهه با این فناوری در هر یک از سازمانهای کشور ضروری است. در این تحقیق مدل پذیرش فناوری که توسط دیویس ارائه شده است، برای تبیین عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فناوری توسط کاربران سیستمهای اطلاعاتی مورداستفاده قرارگرفته است. این مطالعه با رویکردی پیمایشی_توصیفی عوامل مؤثر بر تصمیم به استفاده از رایانش ابری را در میان کارکنان سازمان صداوسیمابر مبنای مدل پذیرش فناوری مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور پرسشنامة طراحی شده در بین 230 نفر از متخصصان حوزة فناوری اطلاعات و آشنا با این فناوری در سازمان صداوسیما توزیع شد، که ضریب پایائی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0.84حاصل شد. پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با توجه به ضرایب تحلیل مسیر، درک سودمندی بهعنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر تصمیم به استفاده از رایانش ابری مشخص گردید. یافتههای این پژوهش میتواند بهعنوان خطوط راهنما مورداستفادة مدیران رسانه ملی در جهت تصمیمگیری اثربخشتر قرار گیرد.