صلاح رضایی؛ سید جواد میر عابدینی؛ عطاءالله ابطحی
چکیده
اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوشمندی کسبوکار روی آوردهاند؛ اما همه آنها در پیادهسازی این سیستمها موفق نبودهاند. تحقیق حاضر به بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر فرآیند پیادهسازی اثربخش این سیستمها در صنعت بانکداری ایران پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی ...
بیشتر
اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوشمندی کسبوکار روی آوردهاند؛ اما همه آنها در پیادهسازی این سیستمها موفق نبودهاند. تحقیق حاضر به بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر فرآیند پیادهسازی اثربخش این سیستمها در صنعت بانکداری ایران پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی اجرا، یک پژوهش پیمایشی محسوب میشود؛ همچنین بر اساس طرح پژوهش و نحوۀ گردآوری دادهها، پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که برای گردآوری اطلاعات روشهای مطالعه اسنادی و میدانی بکار گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل متخصصان و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و فعال در پیادهسازی راهکارهای هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی گسترده ادبیات موضوع پرداخته شده که نتیجه آن تهیه چارچوب اولیه عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار و معیارهای اثربخشی هوشمندی کسبوکار بوده است. سپس با استفاده از این چارچوب اولیه و اخذ نظرات خبرگان با رویکرد تکنیک دلفی فازی، عوامل کلیدی مؤثر بر فرآیند پیادهسازی هوشمندی کسبوکار و معیارهای مهم اثربخشی هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران شناسایی شده و در نهایت مدل پیادهسازی اثربخش هوشمندی کسبوکار ارائه شده است. در ادامه تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و آزمونهای آماری به اعتبارسنجی مدل پرداخته شد. بر اساس نتایج تحقیق، ابعاد مدل پیادهسازی اثربخش هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران شامل 10 بعد: سازمانی، انسانی، کیفیت داد، محیطی، قابلیت سیستم، راهبردی، کیفیت سرویس، زیرساخت فنی و مدیریتی و اثربخشی هوشمندی کسبوکار است.