محمد رضا تقوا؛ ایمان رئیسی وانانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ مانا شاکرین
چکیده
در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسبوکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خردهفروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به اینگونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با بهکارگیری رویکرد ...
بیشتر
در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسبوکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خردهفروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به اینگونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با بهکارگیری رویکرد تحقیق ترکیبی، ابعاد و مؤلفههای مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات فسادپذیر شناسایی شده است. از تحلیل عاملی و نرمافزار اسمارت پی آل اس برای اعتبارسنجی مدل استفادهشده است. مدل مذکور، شامل 5 بعد هوشمندی کسبوکار، بینش بازار و مشتری، هوشمندی زنجیره عرضه، هوشمندی رقابتی و هوشمندی کسبوکار اجتماعی است.
ایمان رئیسی وانانی؛ محمد رضا تقوا؛ دلنیا امیرعشایری
چکیده
در این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبود دهنده عملکرد و یادگیری سازمانی در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد سیستم استنتاج فازی اقدام به طراحی سیستم و ارزیابی شده است. در این راستا ابتدا ورودیهای سیستم که درواقع شاخصهای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش هستند، ...
بیشتر
در این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبود دهنده عملکرد و یادگیری سازمانی در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد سیستم استنتاج فازی اقدام به طراحی سیستم و ارزیابی شده است. در این راستا ابتدا ورودیهای سیستم که درواقع شاخصهای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش هستند، استخراج شدند. سپس قواعد اگر-آنگاه با نظر خبرگان تعیین شده و وارد پایگاه قواعد فازی گردید. خروجی سیستم نیز در راستای عملکرد سیستم مدیریت دانش تعریف گردید. سیستم طراحی شده، با ارائه یک ارزیابی جامع از سیستم مدیریت دانش میتواند به سازمانها در جهت شناخت نقاط ضعف و قوت، جایگاه فعلی و اتخاذ تصمیمات آتی برای بهبود عملکرد یاری رساند. بهمنظور اعتبارسنجی سیستم استنتاج فازی، مقایسهای بین خروجی سیستم و نظر خبرگان به عمل آمد. با توجه به اختلاف ناچیز بین میانگین نظر خبرگان و خروجی سیستم میتوان بیان داشت که سیستم از دقت و اعتبار مطلوبی برای ارزیابیهای آتی برخوردار است.
محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ عباس عباسی آذر؛ محمد رضا تقوا؛ کامران فیضی
چکیده
تحقیق حاضر مدلی را برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک در مؤسسات غیرانتفاعی به تصویر میکشد. اندیشه این مدل از خلأ تحقیقات در این زمینه نشات گرفته است. با توجه به این موضوع، متغیرهای مستقل برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک بر مبنای روش استقرایی و تئوری مفهومسازی بنیادی از بطن نظرات اعضای جامعه تحقیق استخراج شد. این متغیرها شامل موضوعات ...
بیشتر
تحقیق حاضر مدلی را برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک در مؤسسات غیرانتفاعی به تصویر میکشد. اندیشه این مدل از خلأ تحقیقات در این زمینه نشات گرفته است. با توجه به این موضوع، متغیرهای مستقل برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک بر مبنای روش استقرایی و تئوری مفهومسازی بنیادی از بطن نظرات اعضای جامعه تحقیق استخراج شد. این متغیرها شامل موضوعات مرتبط با حاکمیت، ابزار و مشتریان است. شاخصهای مربوط به سنجش دو متغیر حاکمیت و ابزار از طریق مراجعه به سیستمهای مالی و بر مبنای روش حسابداری قیمت تمامشده قابلاندازهگیری است؛ اما تعیین ارزش (ریالی) برای متغیر مشتریان از این طریق امکانپذیر نبوده است؛ بنابراین، فرایندی تدوین گردید که با استفاده از مبانی نظری موجود شامل روش ارزشگذاری نسبی در حسابداری، مدل ارزیابی دلون و مکلین و مهندسی ارزش، اندازه و چگونگی تأثیر این متغیر بر دو متغیر حاکمیت و ابزار شناسایی شود. در ادامه و بهمنظور آزمون مدل و فرایند تدوینشده، اقدام به ارزشگذاری خدمات الکترونیکی صدور مجوز طرح ترافیک توسط شهرداری تهران شد. نتیجه کسبشده از طریق تعیین ارزش (ریالی) خدمات الکترونیک امکان استفاده از این مدل در شرایط واقعی را تائید کرد.