احسان کاشی؛ مهری شهریاری
چکیده
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...
بیشتر
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشهبندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. دادههای پژوهش از نظرات مردم در پستهای مربوط به اخبار کرونا از صفحههای خبری فارسی اینستاگرام جمعآوری و با استفاده از روش متنکاوی و خوشهبندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاعرسانی نشانهها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیتهای ساعتی تردد و ویروس جهشیافته به نگرانیهای مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.
عظیم زارعی؛ مهری شهریاری
چکیده
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان ...
بیشتر
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان در مورد سه برند اسنوا، پاکشوما و پارسخزر از لوازمخانگی داخلی و نظرات در مورد سه برند سامسونگ، الجی و تفال از لوازمخانگی خارجی درجشده در سایت دیجی کالا مورد تحلیل قرار گرفت. عوامل نارضایتی، در شش صفت شامل خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کارایی، طراحی، کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش خوشهبندی شدند. در لوازمخانگی داخلی، بیشترین نارضایتی به ترتیب؛ خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش، کارایی و طراحی بوده و عوامل ایجادکننده نارضایتی در لوازمخانگی خارجی به ترتیب کیفیت ساخت، خرابی محصول، طراحی، خدمات پس از فروش، تناسب قیمت با عملکرد و کارایی بوده است.