مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه عمران، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.(نویسنده مسئول: e.kashi@iau-shahrood.ac.ir)

2 دانش آموخته دکتری رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم می‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسب‌وکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشه‌بندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. داده‌های پژوهش از نظرات مردم در پست‌های مربوط به اخبار کرونا از صفحه‌های خبری فارسی اینستاگرام جمع‌آوری و با استفاده از روش متن‌کاوی و خوشه‌بندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاع‌رسانی نشانه‌ها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیت‌های ساعتی تردد و ویروس جهش‌یافته به نگرانی‌های مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Monitor People's Mental Challenges in Cyberspace During the COVID-19

نویسندگان [English]

  • Ehsan Kashi 1
  • Mehri Shahriari 2

1 Assistant Professor in Department of Civil Engineering, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran (Corresponding Author: e.kashi@iau-shahrood.ac.ir)

2 PhD in Business Management- Marketing Management, Semnan University, Semnan, Iran

چکیده [English]

News and rumors about the prevalence of corona virus on social media have a significant impact on people. The aim of this study is to examine the topics discussed by people about corona disease in social media from the beginning of corona prevalence to the present day. The research data were collected from people’s comments in posts related to Corona News on Instagram and analyzed using the method of text mining and clustering. Based on the results of the research, the topics of discussion of the citizens were divided into 10 clusters, which are: Lack of sanitary equipment, lack of attention to quarantine, news and rumors, mental condition, information about symptoms, prevention, control and treatment, government and public actions, lack of personal hygiene, death rate in patients and burial, closure of educational activities And economic problems. Then they were compared with the issues in December and January, when some issues such as access to vaccines, hourly traffic restrictions and the mutated virus were added to the concerns of the people, and some of them were addressed by government measures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona
  • Social Media
  • Clustering
  • Text-Mining
سمیع‌زاده، رضا و محمودی سعیدآباد، الناز. (1397). کاربرد الگوریتم‌های یادگیری ماشین در متن‌کاوی با رویکرد آنالیز احساس. مدیریت فناوری اطلاعات، 10 (2)، 330- 309.
References
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J. & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 112934.
Chen, Q., Min, C., Zhang, W., Wang, G., Ma., X. & Evans, R., (2020). Unpacking the black box: how to promote citizen engagement through government social media during the COVID-19 crisis. Computers in Human Behavior, 110, 136380.
He, W., Wu, H., Yan, G., Akula, V. & Shen, J. (2015). A novel social media competitive analytics framework with sentiment benchmarks. Information & Management, 52, 801-812.
He, W., Zha, S. & Li, L. (2013). Social media competitive analysis and text mining: a case study in the pizza industry. International Journal of Information Management, 33, 464-472.
Moghanibashi-Mansourieh, A. (2020). Assessing the anxiety level of Iranian general population during COVID-19 outbreak, Asian Journal of Psychiatry, 51, 102076.
Morinaga, S., Yamanishi, K., Tateishi, K. & Fukushima, T. (2002). Mining product reputations on the web. Proceedings of the ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining, 341-349.
Netzar, O., Feldman, R., Goldenberg, J and Fresko, M. (2012). Mine your own business: market structure surveillance through text mining, Marketing Science, 31(3), 521-543.
Vijayarani, S., Ilamthi, J and Nithya. (2015). Preprocessing techniques for text mining- an overview. International Journal of Computer Science & Communication Networks, 5(1), 7-16.
Xiao, C., 2020. A novel approach of consultation on 2019 novel coronavirus (COVID-19)- Related psychological and mental problems: structured letter therapy. Psychiatry Investig. 17 (2), 175–176.
Samizade, R. & Mahmoudi Saeid Abad, E. (2018). The application of machine learning algorithms for text mining based on sentiment analysis approach, Journal of Information Technology Management, 10 (2), 309-330. [in Persian]
 
 
 
 
استناد به این مقاله: کاشی،  احسان، شهریاری، مهری. (1400). پایش چالش‌های ذهنی مردم در فضای مجازی در دوران کرونا، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 10(37)، 215-232.
DOI: 10.22054/IMS.2021.53311.1751
 Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License..ر