مقاله پژوهشی
محمدتقی تقوی فرد؛ رویا حجازی نیا
چکیده
رسانهی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصهی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولتها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهرهمندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندیهای عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات ...
بیشتر
رسانهی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصهی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولتها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهرهمندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندیهای عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات غیرحضوری بر اهمیت استفاده از رسانه اجتماعی در بخش دولتی افزوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائهی مدل بلوغ خدمات دولتی در بستر رسانههای اجتماعی(دولت الکترونیک2.0) در کشورهای درحال توسعه انجام شده است. برایناساس با استفاده از روش تحقیق آمیخته سعی شد تا ابعاد مختلف مدل مذکورشناسایی شود. در فاز کیفی پژوهش، از بررسی کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و روش تحلیل تماتیک استفاده شد. در فاز کمی نیز از پرسشنامه محققساخته ، آزمون تی تک نمونه ای و کای- دو، بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد مدل بلوغ دولت الکترونیک 2.0 شامل فازهای ابتدایی(فعالیت شفاف سازی اطلاعات)، مدیریت شده(فعالیت خلق و مدیریت دانش)،تعریف شده(مشارکت و همکاری)، به صورت کمی مدیریت شده(عملیات واقعی خدمات رسانی و انجام تراکنش)و بهینه شده(هوشمندسازی ارائه ی خدمات) است.
مقاله پژوهشی
نسیبه پوطی؛ محمدرضا تقوا
چکیده
برنامه ریزی راهبردی نقش کلیدی در موفقیت آتی سازمانها دارد. فناوری اطلاعات به عنوان یک حوزه نوظهور در سازمانهای ایرانی، برای موفقیت نیازمند برنامه ریزی راهبردی است. در این تحقیق پس از مرور نظام مند روشهای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات و ارائه سیر تکوین این روشها، یک روش بومی برای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات شرکتهای ...
بیشتر
برنامه ریزی راهبردی نقش کلیدی در موفقیت آتی سازمانها دارد. فناوری اطلاعات به عنوان یک حوزه نوظهور در سازمانهای ایرانی، برای موفقیت نیازمند برنامه ریزی راهبردی است. در این تحقیق پس از مرور نظام مند روشهای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات و ارائه سیر تکوین این روشها، یک روش بومی برای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات شرکتهای توزیع برق ارائه شده است. این روش یک فراترکیب کمی-کیفی است. طی این تحقیق که شامل 5 فاز است، شناخت سازمان براساس معماری اطلاعاتی فرآیندها انجام می شود و سپس براساس چشم انداز همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات، دستیابی به وضعیت بهینه در به روشهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات به عنوان یکی از روشهای همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات با رویکرد حاکمیت فناوری اطلاعات، دنبال می شود. با تطبیق فرآیندهای کسب و کار توزیع برق و فرآیندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در هر فرآیند براساس نظرات خبرگان کسب و کار تعیین شد. بر این اساس فرآیندهای مدیریت تداوم خدمت، مدیریت کاتالوگ خدمت و مدیریت سبد خدمت دارای بیشترین فاصله از وضعیت مطلوب بودند و برای سایر فرآیندها نیز همین تحلیل فاصله انجام شد. براساس تحلیل فاصله، راهبردهای متناسب به ازای هر یک از فرآیندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات براساس به روشها ارائه شد.
مقاله پژوهشی
آنیتا حاجی زاده؛ محمدجواد ارشادی؛ محمدرضا نباتچیان
چکیده
خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک میتواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگسازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوریهای نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی ...
بیشتر
خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک میتواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگسازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوریهای نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی وفاداری مشتریان را به شدت افزایش خواهد داد. خطاناپذیرسازی گرچه دهههای مختلفی است که در تولید مورد استفاده قرار میگیرد، اما در خدمات و نیز فناوری اطلاعات و بهویژه در سامانههای اطلاعاتی سابقه اندکی دارد. در این پژوهش برپایه پژوهشهای پیشین ابعاد اصلی راهکارهای خطاناپذیرسازی دستهبندی شده و سپس با استفاده از پرسشنامه به جمعآوری نظرات خبرگان در مورد اولویتبندی راهکارهای خطاناپذیرسازی پرداخته شده است. همچنین براساس تکنیک گروههای اسمی معیارهای نهایی را انتخاب کرده و سپس عواملی که نقش موثردر خطاناپذیرسازی سیستم های اطلاعاتی دارند را بر پایه روش وزندهی بهترین-بدترین یا BWM اولویتبندی می گردد. نتایج این پژوهش نشان داد طرحریزی مناسب برنامههای مدیریت کیفیت، کارکنان ماهر، تسهیلات و تجهیزات پیشرفته، قابلیت طراحی و در نهایت استفاده از کنترلکنندههای مناسب به عنوان مهمترین عوامل خطاناپذیرسازی سامانههای اطلاعاتی میتوانند به عنوان اولویت اصلی مدیران سازمانهای خدمتمحور مورد توجه قرار گیرند. همچنین، ارائه پیشفرضهای مناسب برای اقلام اطلاعاتی و ساختارهای بهبود داده شده مدل داده میتواند رویکردهای فناورانه و نوآورانه را در سامانههای اطلاعاتی تقویت کند.
مقاله پژوهشی
محمد احسان بصیری؛ شیرین حبیبی؛ َشهلا نعمتی
چکیده
با همهگیر شدن بیماری کووید-19، قرنطینه شدن مردم و فاصلهگذاری اجتماعی، افراد بیش از پیش نظرات خود درباره ویروس کرونا را در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر منتشر میکنند. با این حال، هنوز مطالعهای برای تحلیل نظرات برخط افراد به منظور درک احساسات آنها در مورد همهگیری کووید-19 در ایران گزارش نشده است. در این پژوهش به تحلیل احساسات ...
بیشتر
با همهگیر شدن بیماری کووید-19، قرنطینه شدن مردم و فاصلهگذاری اجتماعی، افراد بیش از پیش نظرات خود درباره ویروس کرونا را در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر منتشر میکنند. با این حال، هنوز مطالعهای برای تحلیل نظرات برخط افراد به منظور درک احساسات آنها در مورد همهگیری کووید-19 در ایران گزارش نشده است. در این پژوهش به تحلیل احساسات موجود در نظرات مردم ایران در شبکه اجتماعی توییتر در طول بحران کرونا پرداخته میشود. برای این منظور یک مدل شبکه عصبی عمیق ارائه میشود. با توجه به اینکه داده های برچسبگذاری شده از توئیت های مرتبط با کرونا در دسترس نیست، مدل پیشنهادی ابتدا روی مجموعه داده Sentiment140 دانشگاه استنفورد شامل یک میلیون و ششصدهزار توئیت آموزش داده شده، سپس برای طبقهبندی دوکلاسهی احساسات موجود در توئیتهای جمع آوری شده مرتبط با کرونا در ایران استفاده میشود. نتایج نشان میدهد درصد توئیتها دارای احساسات منفی نسبت به توئیتهای مثبت به شکل معنیداری بیشتر است. همچنین، تغییر احساسات منفی افراد در ماههای مختلف متناسب با تغییر در آمار بیماران میباشد.
مقاله پژوهشی
مصطفی قلیچ خانی؛ یحیی صمدی مقدم؛ کیامرث فتحی هفشجانی
چکیده
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، ...
بیشتر
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط، در بازه زمانی 2015 تا 2021 مورد مطالعه قرار گرفت و 49 مقاله انتخاب شد. همزمان مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفت. سپس با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10، مراحل کد گذاری محوری و نظری انجام شد و داده ها در 4 بعد و 12 مقوله دسته بندی شدند. جهت طراحی مدل پارادایمی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدی شناسایی شدند. در بخش کمی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند ومدل با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart-PLS آزمون شد. جهت کاربردی کردن تحقیق، مدل ارزیابی بلوغ قابلیت تحول دیجیتال مطابق استاندارد 15504 در شش سطح فقدان، آغاز شده، اجراشده، مدیریت شده، برپا شده و بهینه شده طراحی شد و پرسشنامه ای مطابق آن شامل چهل و هشت سوال محقق ساخته طراحی گردید. مدل ارایه شده در یک سازمان صنعتی حوزه الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد، در سازمان تحول آغاز شده است و در سطح بلوغ دوم قرار دارد، کانون توجه سازمان، جنبه فناورانه تحول است و ضروری است وجوه مدیریتی و سازمانی نیز متناسب با آن ها توسعه یابد.
مقاله پژوهشی
مجید کلانتری؛ سید رسول البرزی گهروئی؛ الهه لطفی زاده دهکردی؛ احمد رضا کسرایی
چکیده
بحران جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا، سناریوهای مدیریتی جدیدی را در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده است. در این زمینه، علم و فناوری نقش اساسی در حل مسئله و رفع چالشهای مرتبط، ازجمله افزایش میزان مصرف آب دارد. در این پژوهش با معرفی کنتورهای آب هوشمند و بررسی میزان اثربخشی آنها در فرایند قرائت از راه دور و کاهش میزان مصرف آب ...
بیشتر
بحران جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا، سناریوهای مدیریتی جدیدی را در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده است. در این زمینه، علم و فناوری نقش اساسی در حل مسئله و رفع چالشهای مرتبط، ازجمله افزایش میزان مصرف آب دارد. در این پژوهش با معرفی کنتورهای آب هوشمند و بررسی میزان اثربخشی آنها در فرایند قرائت از راه دور و کاهش میزان مصرف آب مشترکین، به دنبال استفاده از مزایای راهکارهای فناوری اطلاعات در صنعت آب، به منظور کاهش و یا حذف مخاطرات ناشی از بحران های پیش رو هستیم. برای این منظور و برای اولین بار در سطح کشور، با بهره گیری از داده های حاصل از پروژه های پایلوت اجرا شده و با استفاده از روش های آمار استنباطی و آزمون مقایسه زوجی، به بررسی تغییرات مصرف آب مشترکین خانگی، قبل و بعد از نصب کنتورهای آب هوشمند و همچنین در دوران شیوع ویروس در کشور می پردازیم که براساس آن به تاثیر مثبت استقرار این گونه تجهیزات اندازه گیری هوشمند در مواجه با بحران کم آبی ناشی از استقرار ویروس مذکور صحه گذاشته شده است.
مقاله پژوهشی
احسان کاشی؛ مهری شهریاری
چکیده
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...
بیشتر
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشهبندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. دادههای پژوهش از نظرات مردم در پستهای مربوط به اخبار کرونا از صفحههای خبری فارسی اینستاگرام جمعآوری و با استفاده از روش متنکاوی و خوشهبندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاعرسانی نشانهها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیتهای ساعتی تردد و ویروس جهشیافته به نگرانیهای مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.
مقاله پژوهشی
حمید بکامیری؛ محمد لگزیان؛ علیرضا پویا؛ حسین شریف
چکیده
پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخصهای کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده میباشد. در این پژوهش از برنامهریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس ...
بیشتر
پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخصهای کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده میباشد. در این پژوهش از برنامهریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس تاثیر متقاطع ماهیت و نحوه اثرگذاری هریک از این عوامل بر صنعت بانکداری مشخص و در ادامه از روش تحلیل بالانس اثرات متقابل برای سناریونویسی استفاده شد. براین اساس از میان کل سناریویهای ترکیبی، سناریوهای محتمل قوی با استفاده از خوشهبندی کی مودز در 5 دسته کلی خوشهبندی شدند. در پایان نیز 4 سناریو شامل خوشبینانه برای بانک، تحول صنعت بانکی، شرایط تورمی و تحریم شناسایی شدند. بر این اساس امکان برنامهریزی راهبردی و عملیاتی برای بانک کشاورزی مبتنی بر تحلیل عدم قطعیتهای پیشروی برای هریک از سناریوها مهیا شد.
مقاله پژوهشی
شهریار محمدی؛ اسلام ناظمی
چکیده
دادههای شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین و دقیقترین شاخصهای احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات میتواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگیهای مختلف دو محصول رقیب تلفن ...
بیشتر
دادههای شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین و دقیقترین شاخصهای احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات میتواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگیهای مختلف دو محصول رقیب تلفن همراه در بازار یعنی Iphone X شرکت اپل و Galaxy S9 شرکت سامسونگ، احساسات آنان را براساس جنسیت مصرفکنندگان این دو محصول مورد بررسی قرار میدهیم. این بررسی با استفاده از روش مبتنی بر رابطه در مرحله استخراج ویژگی و رویکرد مبتنی بر لغتنامه احساسی در مرحله تعیین قطبیت نظرات انجام میگیرد. نتایج این تحقیق بیان میدارد که محبوبیت ویژگیهای مختلف محصول بین کاربران مرد و زن متفاوت بوده و براساس این نتایج، صاحبان کسب و کار میتوانند اقدام به تولید محصولاتی با تمرکز بر جنسیت افراد کرده و یا به طراحی برنامههای هوشمند تبلیغاتی با توجه به علایق آنان بپردازند. این اقدامات در نهایت به افزایش سوددهی کسب و کار و رضایتمندی مشتریان منجر میگردد.
مقاله پژوهشی
میترا دانش پرور؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکههای اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سالهای اخیر تحت تأثیر شبکههای اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک میباشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکههای اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرفکننده در شبکه های اجتماعی برای ...
بیشتر
امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکههای اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سالهای اخیر تحت تأثیر شبکههای اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک میباشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکههای اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرفکننده در شبکه های اجتماعی برای صنعت پوشاک است. در انجام این تحقیق از روش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی ازطریق مصاحبه با مدیران شرکتهای فروش پوشاک در شبکههای اجتماعی متونی تهیه و کدگذاری گردید، 46 مفهوم شناسایی شد که در چهار مقوله اصلی و 16 مقوله فرعی دستهبندی و در قالب مدل اولیه ارائه شدند. سپس در بخش کمی، بر اساس مدل اولیه، پرسشنامهای تدوین و در اختیار 385 نفر از خریداران پوشاک در شبکههای قرار گرفت و مدل نهایی رفتار خرید مصرفکننده برای خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی ارائه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل فردی، عوامل مربوط به شرکت و عوامل اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم و همچنین با نقش میانجی اعتماد، تأثیر معنیداری بر تصمیم مصرف کننده به خرید پوشاک و به دنبال آن تأثیر معناداری بر وفاداری، خرید مجدد و توصیه خرید به دیگران از طریق شبکه های اجتماعی دارند.
مقاله پژوهشی
امین حبیبی راد؛ علی پناهی
چکیده
امروزه بیتکوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسبوکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداختهای آنلاین بین افراد و کسبوکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسبو-کارها و معاملهگران حائز اهمیت و مبنای تصمیمگیری ...
بیشتر
امروزه بیتکوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسبوکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداختهای آنلاین بین افراد و کسبوکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسبو-کارها و معاملهگران حائز اهمیت و مبنای تصمیمگیری باشد. بنابراین مسئله قابلیت پیشبینی قیمت آن موضوع مهمی است که حجم جستجو میتواند بر آن اثرگذار باشد. هدف از این تحقیق، مطالعه و بررسی رابطه حجم جستجوهای اینترنتی و تأثیر آن بر قیمت این رمزارز است. همچنین، یکی دیگر از اهداف مقاله حاضر، معرفی گوگل ترندز به عنوان ابزار دسترسی به دادههای بزرگ جهت انجام پژوهشها در حوزه کسب و کار است. دادههای لازم از گوگل ترندز در بازه زمانی سال 2016 تا 2021 است استخراج شد. حجم دادهها 5742 بوده و از کل جامعه آماری استفاده شده است. روش تحقیق، توصیفی-اکتشافی است که با هدف تبیین ارتباط بین «شاخص حجم جستجوی گوگل» و «قیمت بیت-کوین» انجام گرفته است. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها حاکی از ارتباط قوی و بسیار قوی بین شاخصهای مورد بررسی است که تبیین شده است.