مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
مدلی برای بلوغ دولت الکترونیک 2.0: با تمرکز برکشورهای در حال توسعه

محمدتقی تقوی فرد؛ رویا حجازی نیا

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/ims.2021.61644.1993

چکیده
  رسانه‌ی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصه‌ی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولت‌ها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهره‌مندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندی‌های عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه روش شناسی برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات در صنعت توزیع برق با تمرکز بر کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات(مطالعه موردی: شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه)

نسیبه پوطی؛ محمدرضا تقوا

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 1-68

https://doi.org/10.22054/ims.2020.51013.1704

چکیده
  برنامه ریزی راهبردی نقش کلیدی در موفقیت آتی سازمانها دارد. فناوری اطلاعات به عنوان یک حوزه نوظهور در سازمانهای ایرانی، برای موفقیت نیازمند برنامه ریزی راهبردی است. در این تحقیق پس از مرور نظام مند روشهای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات و ارائه سیر تکوین این روشها، یک روش بومی برای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات شرکتهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
توسعه راهکارهای خطاناپذیرسازی سیستم های اطلاعاتی به کمک روش بهترین-بدترین

آنیتا حاجی زاده؛ محمدجواد ارشادی؛ محمدرضا نباتچیان

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 69-108

https://doi.org/10.22054/ims.2020.49864.1689

چکیده
  خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک می‌تواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگ‌سازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوری‌های نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل احساسات توئیت های مرتبط با کرونا در ایران با استفاده از شبکه عصبی عمیق

محمد احسان بصیری؛ شیرین حبیبی؛ َشهلا نعمتی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 109-134

https://doi.org/10.22054/ims.2021.54705.1799

چکیده
  با همه‌گیر شدن بیماری کووید-19، قرنطینه شدن مردم و فاصله‌گذاری اجتماعی، افراد بیش از پیش نظرات خود درباره ویروس کرونا را در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر منتشر می‏کنند. با این حال، هنوز مطالعه‏ای برای تحلیل نظرات برخط افراد به منظور درک احساسات آن‏ها در مورد همه‌گیری کووید-19 در ایران گزارش نشده است. در این پژوهش به تحلیل احساسات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی مبتنی بر روش علم طراحی

مصطفی قلیچ خانی؛ یحیی صمدی مقدم؛ کیامرث فتحی هفشجانی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 135-184

https://doi.org/10.22054/ims.2021.56164.1837

چکیده
  تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اثربخشی استفاده از کنتورهای هوشمند بر بحران مصرف آب ناشی از شیوع ویروس کرونا

مجید کلانتری؛ سید رسول البرزی گهروئی؛ الهه لطفی زاده دهکردی؛ احمد رضا کسرایی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 185-214

https://doi.org/10.22054/ims.2021.54715.1800

چکیده
  بحران جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا، سناریوهای مدیریتی جدیدی را در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده است. در این زمینه، علم و فناوری نقش اساسی در حل مسئله و رفع چالشهای مرتبط، ازجمله افزایش میزان مصرف آب دارد. در این پژوهش با معرفی کنتورهای آب هوشمند و بررسی میزان اثربخشی آنها در فرایند قرائت از راه دور و کاهش میزان مصرف آب ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پایش چالش های ذهنی مردم در فضای مجازی در دوران کرونا

احسان کاشی؛ مهری شهریاری

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 215-232

https://doi.org/10.22054/ims.2021.53311.1751

چکیده
  اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم می‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسب‌وکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آینده نگاری صنعت بانکداری با بکارگیری رویکرد سناریونویسی و ماتریس تاثیرات متقاطع

حمید بکامیری؛ محمد لگزیان؛ علیرضا پویا؛ حسین شریف

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 233-266

https://doi.org/10.22054/ims.2020.49555.1664

چکیده
  پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخص‌های کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده می‌باشد. در این پژوهش از برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تجزیه و تحلیل احساسات در سطح ویژگی محصول و مبتنی بر جنسیت کاربران

شهریار محمدی؛ اسلام ناظمی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 267-296

https://doi.org/10.22054/ims.2021.52110.1723

چکیده
  داده‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از موثرترین و دقیق‌ترین شاخص‌های احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات می‌تواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگی‌های مختلف دو محصول رقیب تلفن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل رفتار خرید مصرف کننده در شبکه های اجتماعی برای صنعت پوشاک

میترا دانش پرور؛ زهره دهدشتی شاهرخ

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 297-346

https://doi.org/10.22054/ims.2021.56843.1857

چکیده
  امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکه‌های اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سال‌های اخیر تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک می‌باشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکه‌های اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرف‌کننده در شبکه های اجتماعی برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین رابطه قیمت بیت‌کوین در مبادلات مالی کسب و کارها و حجم جستجو بمنظور شناسایی الگوی رفتاری آن: یک مطالعه تطبیقی بین کشورها

امین حبیبی راد؛ علی پناهی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، صفحه 347-372

https://doi.org/10.22054/ims.2021.61455.1982

چکیده
  امروزه بیت‌کوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسب‌وکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداخت‌های آنلاین بین افراد و کسب‌وکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسب‌و-کارها و معامله‌گران حائز اهمیت و مبنای تصمیم‌گیری ...  بیشتر