مقاله پژوهشی
شیوا مرادی؛ نادر نادری؛ سهراب دل انگیزان
چکیده
امروزه در عصرتحولات دیجیتال، فناوریهای مالی(فینتکها) بهبخش جداییناپذیری از صنعت بانکداری تبدیل شدهاند. این فناوریها آینده صنعت بانکداری را با چالش مواجهه نمودهاند. هدف این پژوهش، شناسایی سناریوهای پیشروی صنعت بانکداری و استارتآپهای فینتک در ایران، در افق 1404 است. پژوهش برحسب نوع هدف، کاربردی بوده و از ...
بیشتر
امروزه در عصرتحولات دیجیتال، فناوریهای مالی(فینتکها) بهبخش جداییناپذیری از صنعت بانکداری تبدیل شدهاند. این فناوریها آینده صنعت بانکداری را با چالش مواجهه نمودهاند. هدف این پژوهش، شناسایی سناریوهای پیشروی صنعت بانکداری و استارتآپهای فینتک در ایران، در افق 1404 است. پژوهش برحسب نوع هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی، بهدلیل استفاده از روشهای آیندهنگاری از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه شامل 17 نفر از همبنیانگذاران استارتهای فینتک و مدیران و خبرههای بانکداری و فینتک است. با توجه به هدف تحقیق، از نمونهگیری هدفمند برای انتخاب نمونهها استفاده شد و انجام مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. درگام نخست با استفاده از تحلیل مصاحبهها و مرور پیشینه، تعداد 38 پیشران مؤثر بر آینده صنعت بانکداری و فینتک شناسایی شدند. از میان پیشرانهای مذکور تعداد 4 عدمقطعیتهای کلیدی، با استفاده از ترکیب نتایج دو روش تحلیل ساختاری و دلفی آنی شناسایی شدند. با توجه به ترسیم دو حالت ممکن برای هر کدام از آنها در آینده، 16 سناریو احتمالی بهدست آمدند. در این میان، بعضی از سناریوها بهدلیل تشابه با سایر سناریوها و بعضی دیگر بهدلیل ناسازگاری پیشفرضهای دو یا چند عدم قطعیت کلیدی با همدیگر، حذف شدند. بر اساس تحلیل ریختشناسی از بین 16 سناریوی ممکن 5 سناریو باقی ماندند و سایر سناریوها حذف شدند. بدین ترتیب پنج سناریوی؛ بهشت فینتکها در نظام بانکی،کوچ فینتکها، فینتکهای مصلوب، فینتکهای مقاومتی و فینتکهای رونده شناسایی شدندکه براساس نظر خبرگان، سناریوی بهشت فینتکها در نظام بانکی، بهعنوان سناریوی مطلوب در افق 1404 معرفی شد.
مقاله پژوهشی
علی دادوند؛ علی صنایعی؛ حسین رضایی دولت آبادی؛ آذرنوش انصاری
چکیده
چکیده هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل بازاریابی محتوایی انجام شده است وبه دنبال دستیابی به اطلاعاتی است که باکمک آن بتوان عوامل موثردر بازاریابی محتوایی رابه خوبی شناخت ومدلی جامع طراحی نمود. روش: این پژوهش، از نظر روش، کیفی وبااستفاده ازمدل سهشاخگی انجام گردید. با مطالعه پژوهشهای پیشین سؤالات مربوط بهمصاحبه باخبرگان شناسایی ...
بیشتر
چکیده هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل بازاریابی محتوایی انجام شده است وبه دنبال دستیابی به اطلاعاتی است که باکمک آن بتوان عوامل موثردر بازاریابی محتوایی رابه خوبی شناخت ومدلی جامع طراحی نمود. روش: این پژوهش، از نظر روش، کیفی وبااستفاده ازمدل سهشاخگی انجام گردید. با مطالعه پژوهشهای پیشین سؤالات مربوط بهمصاحبه باخبرگان شناسایی وسازماندهی شد وسپس دادههای جمعآوری شده درطی مصاحبههای عمیق، در قالب فرایندکدگزاری باز ومحوری خلاصهسازی ودر نهایت بهساخت فرضیات اقدام گردید. نمونه آماری مورد مصاحبه 10 نفر از خبرگان و کارشناسان آگاه به موضوع بودند که به صورت نمونهگیری غیر احتمالی وبه شیوه قضاوتی انتخاب شدند. نظرات آنهادر رابطه باعوامل موثربر بازاریابی محتوایی درقالب نظریه ادراکی محقق، جمعآوری شد وبااستفاده از نرمافزارمکس (MaxQDA) پاسخها کدگزاری ومورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: از دستهبندی نظرات مشارکتکنندگان در مجموع 63 کد باز بدست آمد که باکدگزاری محوری، درسه حوزه ساختاری، زمینهای ورفتاری بازاریابی محتوایی دستهبندی شدند. نتایج نشان میدهد که اجماع بالایی مبنی بر 22 مفهوم درعوامل رفتاری، 23 مفهوم به درعوامل زمینهای و 18 مفهوم به عنوان عوامل ساختاری موثر بربازاریابی محتوا وجود دارد. عوامل زمینهای و سپس رفتاری بیشترین تاثیر
مقاله پژوهشی
نازیلا صدیقی؛ محمدرضا ثنائی؛ رضا احتشام راثی
چکیده
اتخاذ راهبردهای صحیح در گذار کلانشهر تهران به سوی شهر هوشمند در گرو شناسایی و ارزیابی تهدیدهای امنیت سایبری و چالشهای حریم خصوصی و اتخاذ تدابیر مقتضی در قبال چالشهای اولویتدار است. این پژوهش توصیفی-پیمایشی با هدف ارایه چارچوبی جهت مدیریت چالشها و تهدیدهای مذکور در مسیر هوشمندسازی شهر تهران نگارش یافتهاست. در پژوهش حاضر این چالشها ...
بیشتر
اتخاذ راهبردهای صحیح در گذار کلانشهر تهران به سوی شهر هوشمند در گرو شناسایی و ارزیابی تهدیدهای امنیت سایبری و چالشهای حریم خصوصی و اتخاذ تدابیر مقتضی در قبال چالشهای اولویتدار است. این پژوهش توصیفی-پیمایشی با هدف ارایه چارچوبی جهت مدیریت چالشها و تهدیدهای مذکور در مسیر هوشمندسازی شهر تهران نگارش یافتهاست. در پژوهش حاضر این چالشها با مطالعات عمیق کتابخانهای و نیز پیادهسازی روش دلفی فازی میان نمونهای از خبرگان سازمانی که به شیوه هدفمند انتخاب شدند، شناسایی شده و درجه اهمیت هریک از آنها به روش بهترین-بدترین فازی تعیین میگردد. یافتههای پژوهش حاکی از قابلیت بالای چارچوب پیشنهادی در شناسایی و ارزیابی دقیق این چالشها و نیز تعیین سه چالش «چالش قانونگذاری»، «فقدان ارتباط امن» و «APIها و پروتکلهای ناامن» به عنوان کلیدیترین چالشهای امنیت سایبری و حریم خصوصی در مسیر هوشمندسازی شهر تهران بود که به تناسب، راهبردها و اقدامات اصلاحی در خصوص هریک از آنها ارایه شد.
مقاله پژوهشی
آزاده فلاحی؛ امین فرجی؛ امین قریبی
چکیده
امروزه بسیاری از کشورها با هدف ارتقا پایداری و کیفیت زندگی مورد نیاز جوامع خود، به اتکای زیر ساختهای گسـترده فناوری اطلاعات در حال نهادینه کردن مفهوم شهر هوشمند و اجرای برنامههای اینترنت اشیا هستند که از مولفههای شهر هوشمند پشتیبانی میکند. اما بکارگیری اینترنت اشیا در توسعه شهر هوشمند با چالشهای مختلفی روبرو است. بر این اساس ...
بیشتر
امروزه بسیاری از کشورها با هدف ارتقا پایداری و کیفیت زندگی مورد نیاز جوامع خود، به اتکای زیر ساختهای گسـترده فناوری اطلاعات در حال نهادینه کردن مفهوم شهر هوشمند و اجرای برنامههای اینترنت اشیا هستند که از مولفههای شهر هوشمند پشتیبانی میکند. اما بکارگیری اینترنت اشیا در توسعه شهر هوشمند با چالشهای مختلفی روبرو است. بر این اساس هدف از تحقیق حاضر، شناسایی چالشهای اصلی کاربرد اینترنت اشیا و درک رابطه بین این چالشها برای حمایت از توسعه شهرهای هوشمند در ایران است. در ابتدا 14 چالش عمده بر اساس ادبیات داخلی و خارجی استخراج شد. سپس با استفاده از تکنیک SWARA به اولویتبندی چالشها بر اساس ادغام دیدگاههای هفت کارشناس مرتبط در عرصهی هوشمندسازی شهرهای ایران پرداخته شد. در گام بعد فعل و انفعالات زمینهای بین چالشهای شناسایی و اهمیت آنها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) تعیین شد. سپس برای تایید نتایج از روش میکمک استفاده شد. طبق یافتهها، چالشها در روش ساختاری تفسیری در شش سطح ترازبندی شدند. یافتههای میکمک نشان داد که عدم وجود سیاستها، چشماندازها و دستورالعملهای نظارتی؛ هزینه آموزشی، عملیاتی و نگهداری بالا؛ نابرابری (اجتماعی)؛ عدم شفافیت و مسئولیت؛ فقدان دانش فنی در بین برنامهریزان و ضعف زیرساخت فناوری و کمبود هوشمندی به عنوان متغیرهای تاثیرگذار و کلیدی مطالعه شناخته شدند.
مقاله پژوهشی
نوذر ابراهیمی لامع؛ فاطمه ثقفی؛ مجید قلی پور
چکیده
سیستمهای توصیهگر یکی از ضروری ترین ابزارهای هوشمندسازی تجارت الکترونیک است. این سیستمها با انواع مختلف روشهای فیلترکردن دادهها و دادهکاوی، قادر به انتخاب و ارایه بهترین پیشنهادات از بین انبوه موارد قابل انتخاب برای مشتریان هستند. در بین روشهای متنوع سیستمهای توصیهگر، فیلترهای اشتراکی پرکاربردترین روش برای ارایه ...
بیشتر
سیستمهای توصیهگر یکی از ضروری ترین ابزارهای هوشمندسازی تجارت الکترونیک است. این سیستمها با انواع مختلف روشهای فیلترکردن دادهها و دادهکاوی، قادر به انتخاب و ارایه بهترین پیشنهادات از بین انبوه موارد قابل انتخاب برای مشتریان هستند. در بین روشهای متنوع سیستمهای توصیهگر، فیلترهای اشتراکی پرکاربردترین روش برای ارایه پیشنهادات است. فیلترهای اشتراکی دامنه وسیعی از الگوریتمها را شامل میشود و در این بین، روش تجزیه ماتریس به مقادیر منفرد یکی از مدلهای پیشرفته در فیلتر اشتراکی است. در این مقاله به ارایه مدلی بهینه شده از سیستم توصیهگر فیلم مبتنی بر روش تجزیه مقادیر منفرد پرداخته شده که ضمن کاهش ابعاد ماتریس و کاهش حجم محاسبات و حافظه، با روش تکرار جاگذاری، دارای دقت مناسب نسبت به روش تجزیه ماتریس به مقادیر منفرد ساده و سایر روشهای دیگر است. برای این پژوهش از مجموعه دیتاستهای 100 هزار امتیازی مووی لنز و از برنامه نویسی پایتون استفاده شدهاست. ارزیابی میزان خطا با روشهای جذر میانگین مربعات خطا و میانگین قدر مطلق خطا، نشان از بهبود مناسب نسبت به روشهای مشابه در مراجع دیگر دارد.
مقاله پژوهشی
رضا عامری سیاهویی؛ مصطفی کاظمی؛ امید سلیمانی فرد؛ علیرضا پویا
چکیده
یکی از با اهمیت ترین عوامل اثرگذار در درک رفتار مشتریان، شناسایی انتظارات آنها می باشد. به همین منظور این پژوهش در راستای طراحی مدل انتظارات مشتریان پلتفرم با رویکرد شبیه سازی عامل بنیان می باشد. که در ابتدا از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای یافتن انتظارات خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان استفاده گردید. در ادامه رویه، برای خوشه بندی خودکار ...
بیشتر
یکی از با اهمیت ترین عوامل اثرگذار در درک رفتار مشتریان، شناسایی انتظارات آنها می باشد. به همین منظور این پژوهش در راستای طراحی مدل انتظارات مشتریان پلتفرم با رویکرد شبیه سازی عامل بنیان می باشد. که در ابتدا از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای یافتن انتظارات خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان استفاده گردید. در ادامه رویه، برای خوشه بندی خودکار در راستای یافتن انواع عامل ها از الگوریتم های فرا ابتکاری استفاده گردید و سپس با رویکرد شبیه سازی عامل بنیان به طراحی مدل در نرم افزار انی لاجیک پرداخته شد. پس از طراحی مدل، با استفاده از روش آزمایش های تاگوچی(نرم افزار کوالتیک چهار)، سناریوهایی در راستای رشد و توسعه پلتفرم براساس عوامل موثر( نقدینگی، کیفیت ایجاد ارتباط، اعتماد) در چهار سطح طراحی و در نهایت به اجرای شبیه سازی و بررسی سناریوها در محیط شبیه سازی پرداخته شد. نتایج پژوهش بیانگر آن می باشد که سطح مناسب هریک از عامل های رشد و توسعه پلتفرم در عامل نقدینگی، کیفیت ایجاد ارتباط و اعتماد در سطح چهارم می باشد. در ضمن پس از پیاده سازی سناریوی مطلوب در محیط شبیه سازی مشخص گردید، درصد ارزش ایجاد شده در پلتفرم اینستاگرام به واسطه اجرای سناریوی مطلوب، برابر با 0.934 می باشد.
مقاله پژوهشی
محمدحسین رونقی
چکیده
زوال سریع منابع طبیعی و آگاهی روزافزون از معضلات محیط زیست موجب شده است تا موضوع پایداری به یکی از عناصر اصلی پیشرفت کسبوکارهای معاصر تبدیل شود. از مهمترین فعالیتهای پایداری استفاده از فناوری اطلاعات سبز است و دلیل آن استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در کسب و کارهای مختلف جهت ارتقای عملکرد آنها می باشد. فناوری اطلاعات سبز به عنوان ...
بیشتر
زوال سریع منابع طبیعی و آگاهی روزافزون از معضلات محیط زیست موجب شده است تا موضوع پایداری به یکی از عناصر اصلی پیشرفت کسبوکارهای معاصر تبدیل شود. از مهمترین فعالیتهای پایداری استفاده از فناوری اطلاعات سبز است و دلیل آن استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در کسب و کارهای مختلف جهت ارتقای عملکرد آنها می باشد. فناوری اطلاعات سبز به عنوان بخشی اساسی از حاکمیت فناوری اطلاعات به منظور ترویج استفاده فناوری اطلاعات دوستدار محیط زیست و فرایندهای کسب و کار منطبق با محیط زیست مطرح شده است. با توجه به مطالعات مختلف در حوزه فناوری اطلاعات سبز هدف این پژوهش ارائه چارچوبی جامع از عوامل موثر بر فناوری اطلاعات سبز با استفاده از رویکرد فراترکیب می باشد. به منظور ارائه چارچوبی جامع از همه عوامل فناوری اطلاعات سبز 189 مقاله علمی مرور شدند. در روش فراترکیب با استفاده از تحلیل محتوا کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شده است. بر اساس یافتهها مشخص گردید عوامل کاهش هزینه، تفکر مسئولانه و مشارکت کارکنان و چیدمان مراکز داده دارای بیشترین ضریب اهمیت می باشند. در نهایت چارچوب نهایی عوامل موثر فناوری اطلاعات سبز ارائه گردید.
مقاله پژوهشی
رامین کنگرلو حقیقی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدرضا معتدل
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل مفهومی سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء، برای بهبود نظام توزیع دارو، با استفاده از رویکرد مدلسازی عاملبنیان میباشد. ابتدا با مرور ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان صنعت، مفاهیم اولیه استخراج و با استفاده از روش داده بنیاد، مدلمفهومی تدوین شده و درنهایت با استفاده از مدل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل مفهومی سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء، برای بهبود نظام توزیع دارو، با استفاده از رویکرد مدلسازی عاملبنیان میباشد. ابتدا با مرور ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان صنعت، مفاهیم اولیه استخراج و با استفاده از روش داده بنیاد، مدلمفهومی تدوین شده و درنهایت با استفاده از مدل بدست آمده و انجام مراحل مدلسازی عاملبنیان، مدل مفهومی عاملبنیان استخراج شده است. بر اساس یافتهها، کیفیت دادهها، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، سنجش و ارزشیابی خودکار و اقدام و ارزیابی خودکار، از عوامل موثر بر سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء میباشند. همچنین عاملهای سازمان، مشتریان، تامینکنندهها، نهادهای قانونگذار و ناظر، و زیر ساخت فناوری اطلاعات، با یکدیگر و با محیط در تعامل هستند. بر اساس نتایج، سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء، روش موثری برای دستیابی به بهبود فرآیندها است؛ و تصمیمگیران میتوانند با این رویکرد، تصمیمهای هوشمندانهتری را اتخاذ نمایند.
مقاله پژوهشی
محمد کاظمی؛ محمدعلی کرامتی؛ مهرزاد مینوئی
چکیده
چکیدهخوشهبندی روشی رایج برای تجزیه و تحلیل دادههای مختلف در بسیاری از زمینهها است، از جمله میتوان به شناسایی آماری، بانکداری،دادهکاوی، تجزیه و تحلیل تصویر و …اشاره نمود. خوشهبندی فرآیند گروه-بندی اشیای مشابه به گروههای مختلف یا به بیان دقیقتر، تقسیم مجموعهای از دادهها به زیر مجموعههای مجزا است. نکتهی اصلی، ...
بیشتر
چکیدهخوشهبندی روشی رایج برای تجزیه و تحلیل دادههای مختلف در بسیاری از زمینهها است، از جمله میتوان به شناسایی آماری، بانکداری،دادهکاوی، تجزیه و تحلیل تصویر و …اشاره نمود. خوشهبندی فرآیند گروه-بندی اشیای مشابه به گروههای مختلف یا به بیان دقیقتر، تقسیم مجموعهای از دادهها به زیر مجموعههای مجزا است. نکتهی اصلی، مشخصنبودن تعداد گروه ها در خوشهبندی است، بگونه ای که در خوشهبندی متخصصین، سلیقهای عمل می نمایند.این رساله به دنبال ارایهی راه کاری برای خوشهبندی پویای مشتریان بانک، بر مبنای الگوریتم ژنتیک با لحاظ نمودن روش LRFM می باشد. به عبارت دقیقتر، الگوریتم ژنتیک سعی خواهد کرد از بین فیلدهای اطلاعاتی مختلفی که در مورد مشتریان بانک در پایگاه داده وجود دارد؛ فیلدهای مناسبی را در کنار ویژگی-های به کار رفته در روش LRFM قرار دهد تا نتایج مناسبتری را در خوشهبندی مشتریان بانک به دست آورد، تصمیمگیری در مورد تعداد گروه های موجود نیز بر عهدهی الگوریتم ژنتیک خواهد بود. پیادهسازی-های مختلف الگوریتم ژنتیک با استفاده از تابعهای مختلف جهش و پیوند انجام پذیرفته تا دستیابی به بهترین حالت پیادهسازی گردد. شایان ذکر است تمامی روشهای پیوند و جهش (به دلیل تعدد زیاد) قابل آزمون نیستند. لیکن، روند به گونهای طراحی شده تا در پیادهسازی، بهبود نسبت به روش پایه LRFM و برخی روشهای رقیب حاصل گردد.کلمات کلیدی: مدیریت ارتباط با مشتریان بانک،خوشه بندی، مدل LRFM، الگوریتم ژنتیک.
مقاله پژوهشی
کبری خرم؛ اسماعیل اسدی؛ سحر درنیانی
چکیده
توسعه دولت الکترونیک از اولویت های سال های اخیر مدیران سازمان امورمالیاتی است که علیرغم رشد سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و ضرورت توسعه دولت الکترونیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات دولت الکترونیک به شناسایی ابعاد مؤثر درتوسعه دولت الکترونیک پرداخته نشده و مورد غفلت واقع شده است. لذا، هدف پژوهش حاضر ...
بیشتر
توسعه دولت الکترونیک از اولویت های سال های اخیر مدیران سازمان امورمالیاتی است که علیرغم رشد سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و ضرورت توسعه دولت الکترونیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات دولت الکترونیک به شناسایی ابعاد مؤثر درتوسعه دولت الکترونیک پرداخته نشده و مورد غفلت واقع شده است. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک در سازمان امورمالیاتی شهر تهران بوده است. این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش های کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی 15نفر از خبرگان و متخصصان و دربخش کمی 1097 نفراز کارکنان سازمان امورمالیاتی شهر تهران بودکه با استفاده از فرمول کوکران 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دربخش کیفی روش نمونه گیری هدف مند ودر بخش کمی، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی و نظر نخبگان و در بخش کمی، از پرسشنامه استفاده گردید. به منظور تحلیل داده ها و تایید سازه الگو آزمون های خی دو تک نمونه و رتبه بندی فریدمن مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک به ترتیب اهمیت عبارتند از: فناورانه، سیاسی- قانونی، فرهنگی- اجتماعی، سرمایه انسانی، سازمانی- مدیریتی و اقتصادی- مالی.