مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم وفنون هوائی شهیدستاری، تهران، ایران (نویسنده مسئول:asadi.s@ssau.ac.ir )

3 استادیار ،گروه آمار و ریاضی، واحد رودهن دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ، تهران، ایران

چکیده

توسعه دولت الکترونیک از اولویت های سال های اخیر مدیران سازمان امورمالیاتی است که علیرغم رشد سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری های اطلاعاتی  و ارتباطی و ضرورت توسعه دولت الکترونیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات دولت الکترونیک  به شناسایی ابعاد مؤثر درتوسعه دولت الکترونیک پرداخته نشده و مورد غفلت واقع شده است.  لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک در سازمان امورمالیاتی شهر تهران بوده است. این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش های کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی 15نفر از خبرگان و متخصصان و دربخش کمی 1097 نفراز کارکنان سازمان امورمالیاتی شهر تهران بودکه با استفاده از فرمول کوکران 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دربخش کیفی روش نمونه گیری هدف مند ودر بخش کمی، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی و نظر نخبگان و در بخش کمی، از پرسشنامه استفاده گردید.  به منظور تحلیل داده ها و تایید سازه الگو آزمون های خی دو تک نمونه و رتبه بندی فریدمن مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک به ترتیب اهمیت عبارتند از:  فناورانه، سیاسی-  قانونی، فرهنگی- اجتماعی، سرمایه انسانی، سازمانی- مدیریتی و اقتصادی-  مالی.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effective Dimensions in the Development of E-Government: A Case Study of Tehran Tax Affairs Organization

نویسندگان [English]

  • Kobra Khoram 1
  • Esmaeil Asadi 2
  • Sahar Dorniani 3

1 Student of Ph.D, public administration, Islamic Azad University of Roodehen, Tehran Iran

2 Assistant professor, Management Department, Faculty of Management, Shahid Sattari Aeronautical UniversityTehran, Iran( Corresponding Author:asadi.s@ssau.ac.ir

3 Assistant Professor, Statistics and Mathematics Department, Faculty of Basic Sciences, Islamic Azad University of Roodehen, Tehran, Iran

چکیده [English]

The development of E-government is one of the priorities of the managers of the tax affairs organization in recent years that despite the growth of investments in the field of information and communication technologies and the necessity of E-government development in this field, So far in the E-government literature, the effective dimensions in the development of E-government has not been identified and has been neglected. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effective dimensions in the development of E-government in the tehran tax affairs organization. This research in terms of purpose applied and in terms of method, was a combination of qualitative and quantitative methods. The statistical population in the qualitative section 15 experts and specialists and in the quantitative section was 1097 employees of the tehran tax affairs organization that with using Cochran's formula, 285 people were selected as a sample. In the qualitative section, purposeful sampling method  and in the quantitative section, stratified random sampling method was used. In order to analyze the data and confirm the model structure, chi-square and friedman ranking tests were used. The results showed that the effective dimensions in the development of E-government in order of importance are: technological, political-legal, cultural-social, human capital, organizational-managerial and economic-financial.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-government
  • Development of E-government
  • Delphi Technique
  • Tax Affairs Organization
تقوی فرد، محمدتقی، قربانی زاده، وجه الله و حجازی نیا، رویا. (1398). الگوی الزامات استقرار خدمات دولت الکترونیکی در بستر رسانه های اجتماعی: دولت الکترونیک 0/2. پژوهش های مدیریت عمومی، 12 (46)، 149-170. 10. 22111/JMR. 2020. 31326. 4741 doi:
تقوی فرد، محمدتقی، مهرپرور حسینی، عاطفه و صالحی مقدم، شیما. (1399). رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سهولت کسب وکار در سطح جهان: رهیافت تحلیل خوشه ای. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 8 (31)، 5-22. doi:10. 22054/ims. 2020. 10990
ثقفی، فاطمه، زارعی، بهروز و دیباج، سید مهدی. (1390). مدل ملی توسعه دولت الکترونیک ایران. سیاست نامه علم و فناوری، 4 (2)، 27-41.
ثقفی، فاطمه، عباسی شاهکوه، کلثوم و دسترنج، فاطمه. (1391). چارچوب سیستمی پیاده سازی دولت الکترونیکی یکپارچه. مدیریت فردا، 11 (33)، 17-36.
ثقفی، فاطمه، علی احمدی، علیرضا، قاضی نوری، سید سپهر و حورعلی، منصوره. (1394). تدوین و شناسایی سناریوهای امکان پذیر آینده خدمات دولت الکترونیک در1404. مدیریت فناوری اطلاعات، 1، 49-68. doi:10. 22059/jitm. 2015. 53239
جامی پور، مونا، جعفری، سیدمحمدباقر، حسین زاده، مهنازو سلیمانی، اقدس. (1399). شناسایی عوامل موثر بر همراستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات در سازمان ها. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 9 (33)، 287- 322. doi:10. 22054/ims. 2020. 12043
حاجی ابراهیم زرگر، حامد. (1397). بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران، سیاستگذاری علوم و تکنولوژی، 4، 7- 29.
حاجی پور، بهمن، طیبی ابوالحسنی، امیرحسین و عزیزیان کلخوران، زهرا. (1395). ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﺣﻮزه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ راﻫﺒﺮدی (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ راﻫﺒﺮدی). ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ راﻫﺒﺮدی، 22 (62)، 13- 47.
خاکی، غلامرضا. (1382). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: بازتاب.
رحیم دوست، الهه. (1400). برآوردی از دولت الکترونیک و الزام های حرکت درمسیر توسعه دولت الکترونیک. ماهنامه امنیت اقتصادی، 83، 14- 26.
سازمان فناوری اطلاعات ایران. (1396). دولت الکترونیک. ماهنامه دولت الکترونیکی، 1 (1)، 1- 66.
سرداری، احمد و اعظمی، محسن. (1391). بررسی عوامل موثر بر توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک در بخش بازرگانی ایران. راهبردهای بازرگانی، 10 (1)، 15- 39.
سیدنقوی، میرعلی، قربانی زاده، وجه الله، حسین پور، داود و ندائی، امین. (1400). الگوی توسعه استراتژیک منابع انسانی (مطالعه موردی: سازمان های تحقیقاتی دولتی). پژوهش های مدیریت درایران، 25 (2)، 126-149.
فقیهی، مهدی و معمارزاده، غلامرضا. (1394). مدل توسعه دولت الکترونیک در ایران 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، 7 (1)، 125-142. doi:10. 22059/jitm. 2015. 53240
قیاسی، فاطمه، درویش پور، حجت اله، توحیدفام، محمد و امینی، علی اکبر. (1400). بررسی نقش فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک در حکمرانی خوب با تأکید بر نقش دولت در کسب وکار الکترونیک. مدیریت کسب و کار، 13 (49)، 467-489.
مردانی شهر بابک، محمد و خاکی، ابوذر. (1398). ارایه الگوی بهره وری کارکنان دانشگاه های نیروهای مسلح با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات. پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 11 (2)، 167- 189.
مؤمنی، منصور وفعال قیومی، علی. (1390). تحلیل داده های آماری با استفاده ازspss. تهران: کتاب نو.
یعقوبی، نور محمد. (1392). دولت الکترونیک: رویکرد مدیریتی. تهران: نشر افکار.
References
Abramova, N. , & Grishchenko, N. (2020). ICTs, Labour Productivity and Employment: Sustainability in Industries in Russia. Procedia Manufacturing, 43, 299-305. https://doi. org/10. 1016/j. promfg. 2020. 02. 161
Affisco, J. F. , & Soliman, K. S. (2006). E‐government: a strategic operations management framework for service delivery. Business Process Management Journal,‏12 (1),13-21. https://doi. org/10. 1108/14637150610643724
Al-Hujran, O. , Al-Debei ,M. M. , Chatfield, A. , & Migdadi, M. (2015). The imperative of influencing citizen attitude toward e-government adoption and use. Computers in Human Behavior ,53, 189-203. https://doi. org/10. 1016/j. chb. 2015. 06. 025
Almarashdeh, I. , Althunibat, A. , & Elias, N. F. (2014). Developing a Mobile Portal Prototype for E-government Services. Journal of Applied Sciences ,14, 791–797. https://doi. org/10. 3923/jas. 2014. 791. 797
Bhatangar,S. (2008). E-Government in the Asia pacific Region:An Assessment of Issues and Strategies. Indian Institutes of Management Ahmedabad. https://resources/governance/e governance-e government/APDIP/e gov paper/ subash. pdf.
Chatfield, A. T. , & Alanazi, J. M. (2015). Collaborative Governance Matters to E-Government Interoperability: An Analysis of Citizen-Centric Integrated Interoperable E-Government Implementation in Saudi Arabia. International Journal of Public Administration in the Digital Age (IJPADA), 2 (3), 24-44. https://doi. org/ 10. 4018/ijpada. 2015070102
Chen, J. V. , Jubilado, R. J. M. , Capistrano, E. P. S. , & Yen, D. C. (2015). Factors Affecting Online Tax Filing - An Application of the IS Success Model and Trust Theory. Computers in Human Behavior, 43, 251–262. https://doi. org/10. 1016/j. chb. 2014. 11. 017
Farida, I. , & Lestari, A. (2021). Implementation of E-Government as a Public Service Innovation in Indonesia. RUDN Journal of Public Administration, 8 (1), 72-79. https://doi. org/10. 22363/2312-8313-2021-8-1-72-79
Heeks. R. (2001). Building E-governance for development: A framework for National and Donor Actions. iGovernment Working Paper , 12, Available at SSRN: https://ssrn. com/abstract=3540057 or http://dx. doi. org/10. 2139/ssrn. 3540057
Jasmin, N. E. , & Hasan, M. K. (2018). Framework for the implementation of e-government system based on cloud computing for Malaysian Public Sector. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia,7 (1), 1-18. https://doi. org/10. 17576/apjitm-2018-0701-01
Kumar, S. , Baishya, K. , Sreen, N. , Sadarangani, P. H. , & Samalia, H. V. (2021). Impact of National Culture on E-Government Development: A Longitudinal Study. Journal of Global Information Management (JGIM), 29 (2), 1-22. ‏ https://doi. org/10. 4018/JGIM. 2021030101
Lee, J. (2010, July). 10 year retrospect on stage models of e-Government: A qualitative meta-synthesis. Government Information Quarterly, 27 (3), 220-230. https://doi. org/10. 1016/j. giq. 2009. 12. 009
Lian, J. W. (2015). Critical factors for cloud based e-invoice service adoption in Taiwan: An empirical study. International Journal of Information Management, 35 (1), 98-109. https://doi. org/10. 1016/j. ijinfomgt. 2014. 10. 005
Mengesha, N. , & Ayanso, A. (2021). Examining the Evolution of E-Government Development of Nations Through Machine Learning Techniques. In Handbook of Research on Applied Data Science and Artificial Intelligence in Business and Industry , 85-107. IGI Global. ‏ https://doi. org/ 10. 4018/978-1-7998-6985-6. ch004
Mono, O. C. (2021). E-Government in Cambodia: Challenges and Practical Paths to Achieve a Functional E-Government. combodia developmemt center. 3 (2),3 March 2021, 1-19. www. cd-center. org.
Pérez-Morote, R. , Pontones-Rosa, C. , & Núñez-Chicharro, M. (2020). The effects of e-government evaluation, trust and the digital divide in the levels of e-government use in European countries. Technological Forecasting and Social Change, 154, 119973. ‏ https://doi. org/10. 1016/j. techfore. 2020. 119973
Tomaszewicz, A. A. (2015). The Impact of Digital Literacy on E-government Development. Online Journal of Applied Knowledge Management, 3 (2), 45-58.
Venkatesh, V. , Sykes, T. A. , & Venkatraman, S. (2014). Understanding e‐Government portal use in rural India: role of demographic and personality characteristics. Information systems journal, 24 (3), 249-269. ‏ https://doi. org/10. 1111/isj. 12008
Wescott, C. G. (2001). E‐Government in the Asia‐pacific region. Asian Journal of Political Science, 9 (2), 1-24. ‏ https://doi. org/10. 1080/02185370108434189
Wessiani, N. A. , Suwignjo, P. , Pratiwi, A. A. , & Pramesti, T. W. (2021). Development of a Maturity Model based on the Input, Process, and Output Aspects of E-government. ‏ Proceedings of the 11th Annual International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Singapore, March 7-11, 2021, 2414-2425.
West, D. M. (2004). E-government and the transformation of service delivery and citizen Attitudes. public Administration Review, 64 (1) , 15-27. https://doi. org/10. 1111/j. 1540-6210. 2004. 00343. x
Zhao, F. , Wallis, J. , & Singh, M. (2015). E-government development and the digital economy: a reciprocal relationship. Internet Research,‏ 25 (5), 733-766. https://doi. org/10. 1108/IntR-02-2014-0055
References [in Persian]
Faghihi, M. ,& Memarzadeh, G. R. (2015). Iran e-government model in 2025. Information Technology Management, 7 (1), 125-142. https://dx. doi. org/10. 22059/jitm. 2015. 53240 [in Persian]
Ghiyasi, F, Darvishpour, H, Tohidfam, M &Amini, A. A. (2021). Investigating the role of information technology and e-government in good governance with Emphasizing the role of government in e-business. Business Management, 13 (49), 467- 489. [in Persian]
Haji Ebrahim Zargar, H. (2018). Investigating the situation of e-government in Iran. Sciences and Technology Policy Making, 4, 7- 29. [in Persian]
Hajipour, B, Tayebi Abolhassani, A. H. ,&Azizian Kalkhoran, Z. (2016). Content analysis of articles in the field of strategic management (Case Study: Journal of Strategic Management Studies). Strategic Management researches, 22 (62),13-47. [in Persian]
Iran Information Technology Organization. (2017). Electronic government. E-Government Monthly, 1 (1), 1- 66. [in Persian]
Jamipour, M. , Jafari, S. M. B. , Hosseinzadeh, M. ,& Soleimani, A. (2020). Identifying the Effective Factors of Strategic Alignment of Marketing with Information Technology (IT) in Organizations. Business Intelligence Management Studies, 9 (33), 287- 322. https://dx. doi. org/10. 22054/ims. 2020. 12043 [in Persian]
Khaki, Gh. R. (2003). Research method with an approach to dissertation writing. Tehran: Baztab. [in Persian]
Mardani share Babak, M. ,& Khaki. A. (2019). Designing a Productivity Model for the University Staff of the Armed Forces Emphasizing on the Role of Information and Communication Technology. Human Resources Management Research, Imam Hossein University, 11 (2), 167-189. [in Persian]
Momeni, M. ,& Faal Qayyumi, A. (2011). Analysis of statistical data using spss. Tehran: Ketab-E No. [in Persian]
Rahim Doust, E. (2021). Estimation of e-government and requirements for moving towards e-government development. Economic Security Monthly, 83, 14-26. [in Persian]
Saghafi, F, Zarei, B. , & Dibaj, S. M. (2011). National Model of e-Government Development in Iran. Policy letter of Science and Technology, 4 (2), 27-41. [in Persian]
Saghafi, F. , Abbasi Shahkooh, K. , & Dastranj, F. (2012). Integrated e-government implementation system framework. Modiriat-E-Farda, 11 (33), 17-36. [in Persian]
Saghafi, F. , Ali Ahmadi. A. R. , Ghazi Nouri, S. S. ,& Hoor Ali, M (2015). Developing and Identifying Possibility & Plausibility of E-Government Services Scenarios in Iran by 1404. Information Technology Management, 1, 49-68. https://dx. doi. org/10. 22059/jitm. 2015. 53239 [in Persian]
Sardari, A. ,& Azami, M. (2012). Investigating the factors affecting the development of e-government infrastructure in the commercial sector of Iran. Business Strategies, 10 (1), 15-39. [in Persian]
Seyed Naqavi, M. A, Ghorbanizadeh, V, Hosseinpour, D & Nedai, A. (2021). Model of Strategic Human Resource Development (Case Study: overnmental Research Organizations). Management Researches in Iran, 2 (25), 126-149. [in Persian]
Taghavi Fard, M. T, Ghorbanizadeh, V. ,& Hejazinia, R. (2019). A Pattern for the Requirements of Establishing Government Services in the Context of Social Media: e-Government 2. 0. Public Management Researches, 12 (46), 149-170. https://dx. doi. org/10. 22111/JMR. 2020. 31326. 4741 [in Persian]
Taghavai Fard, M. , Mehrparvar Hosseini, A. ,& Salehi Moghadam, Sh. (2020). The Relationship between Information and Communications Technology and Ease of Doing Business Globally: Cluster Analysis Approach. Business Intelligence Management Studies, 8 (31), 5-22. https://dx. doi. org/10. 22054/ims. 2020. 10990 [in Persian]
Yaqubi, N. M. (2013). Electronic Government: Managerial approach. Tehran: Nashr-E Afkar. [in Persian]