علی مهرابی؛ ادریس محمودی؛ رضا علی حسینی
چکیده
هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای ...
بیشتر
هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای توصیفی و برای جمعآوری داده ترکیبی از روش کتابخانهای و مصاحبههای عمیق با خبرگان حوزه هوشمندی کسبوکار، استفاده شده است. در این پژوهش، هوشمندی کسبوکار را بهعنوان " توانایی فرد یا مجموعهای از افراد در حل مسائل کسبوکار و پیشبرد اهداف کسبوکار "تعریف میکنیم. بررسی ما در این زمینه، نشان داد که هیچکدام از مدلهای موجود جهت ارزیابی بلوغ هوشمندی در کسبوکار، تمامی استانداردهای لازم یک مدل ارزیابی هوشمندی کسبوکار را ندارند. این استانداردها عبارتاند از؛ جامع بودن، وضوح کافی و برخورداری از شالوده نظری. ما در این پژوهش علاوه بر کاستیهای فوق، عدم تعریف وزن ابعاد هوشمندی کسبوکار در رشد آن را، بهعنوان یکی دیگر از ضعفهای مدلهای پیشین، مطرح کرده و سعی نمودیم اهمیت نسبی ابعاد هوشمندی کسبوکار را تبیین کنیم. نتیجه این مطالعه را میتوان تبیین مفهوم هوشمندی کسبوکار و ارائه مدلی جامع برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار دانست که در واقع ترکیب مناسبی از مدلهای موجود فعلی است.
علی مهرابی؛ فواد فصیحی؛ رامین عصاری
دوره 3، شماره 9 ، آذر 1393، ، صفحه 105-134
چکیده
همزمان با پیشرفتهای فناوری و گسترش ارتباطات، بازارها جهانی شده و رقابت بین شرکتها تشدید گردیده است. بررسی ادبیات موضوع مربوط به متدولوژیهای ایجاد سامانههای اطلاعاتی حاکی از آن است که با تکامل متدولوژیها، شاهد درگیری بیشتر کاربران، افزایش قابلیت اتکا سامانهها و حرکت از تأکید بر ابزارها، تکنیکها و زبانهای برنامهنویسی ...
بیشتر
همزمان با پیشرفتهای فناوری و گسترش ارتباطات، بازارها جهانی شده و رقابت بین شرکتها تشدید گردیده است. بررسی ادبیات موضوع مربوط به متدولوژیهای ایجاد سامانههای اطلاعاتی حاکی از آن است که با تکامل متدولوژیها، شاهد درگیری بیشتر کاربران، افزایش قابلیت اتکا سامانهها و حرکت از تأکید بر ابزارها، تکنیکها و زبانهای برنامهنویسی بهسوی متدولوژیها و مفاهیم اساسی سامانه هستیم. بهطورکلی نسلهای مختلف متدولوژیهای توسعه سامانههای اطلاعاتی هرکدام بر حوزهای خاص بیشترین تمرکز را دارند، درحالیکه در حال حاضر در ایران برای همهی حوزهها، از متدولوژیهای مشابهی استفاده میشود که این منجر به کاهش بهرهوری و کارایی سازمانها و شرکتها در انجام امور محوله و کاهش توان رقابتی میشود. انتخاب سامانه اطلاعاتی مناسب برای مکانیزه سازی صدور قبض گمرک با توجه به تعداد زیاد محصولات موجود و تنوع آنها، همچنین مشکل بودن ارزیابی انواع متدولوژیها، کاری پیچیده و مشکل است که نیازمند یک متدولوژی یکپارچه تصمیمگیری است؛ بنابراین فرایند تصمیمگیری برای انتخاب یک سامانه اطلاعاتی از میان چند گزینه، یک فرایند تصمیمگیری چند معیاره است. در این مقاله ما از روش ترکیبی ANP و DEMATEL برای انتخاب سامانه اطلاعاتی مناسب برای عملیات صدور قبض شرکت انبارهای عمومی استفاده کردهایم. درنهایت پس از اجرای مدل ترکیبی عنوانشده، مشخص شد که برای مورد مطالعه ما، متدولوژیهای نسل دوم بهترین انتخاب میتواند باشد.