نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، اهواز
2 مربی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
چکیده
هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای توصیفی و برای جمعآوری داده ترکیبی از روش کتابخانهای و مصاحبههای عمیق با خبرگان حوزه هوشمندی کسبوکار، استفاده شده است. در این پژوهش، هوشمندی کسبوکار را بهعنوان " توانایی فرد یا مجموعهای از افراد در حل مسائل کسبوکار و پیشبرد اهداف کسبوکار "تعریف میکنیم. بررسی ما در این زمینه، نشان داد که هیچکدام از مدلهای موجود جهت ارزیابی بلوغ هوشمندی در کسبوکار، تمامی استانداردهای لازم یک مدل ارزیابی هوشمندی کسبوکار را ندارند. این استانداردها عبارتاند از؛ جامع بودن، وضوح کافی و برخورداری از شالوده نظری. ما در این پژوهش علاوه بر کاستیهای فوق، عدم تعریف وزن ابعاد هوشمندی کسبوکار در رشد آن را، بهعنوان یکی دیگر از ضعفهای مدلهای پیشین، مطرح کرده و سعی نمودیم اهمیت نسبی ابعاد هوشمندی کسبوکار را تبیین کنیم. نتیجه این مطالعه را میتوان تبیین مفهوم هوشمندی کسبوکار و ارائه مدلی جامع برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار دانست که در واقع ترکیب مناسبی از مدلهای موجود فعلی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Business Intelligence Maturity Assessment Using a New Hybrid Model
نویسندگان [English]
- Ali Mehrabi 1
- Edris Mahmoudi 2
- Reza Alihosseyni 3
1 Assistant Professor, College of Economics and Social Sciences, Shaheed Chamran University,Ahvaz.
2 Educator, College of Economics and Social Sciences, Shaheed Chamran University,Ahvaz.
3 MA Student in Business Management, Shaheed Chamran University,Ahvaz.
چکیده [English]
Business Intelligence (BI) is a concept that today due to the enormous growth of information and complexity in a variety of industries and businesses is considered vital.In this research, the literature in relation to the concept of BI, models and existing techniques for evaluating BI maturity was reviewed. This study is descriptive based on objective and data was collected using a combination of methods including in-depth interviews with experts in the field of business intelligence and literature review. In this study, business intelligence is defined as "the ability of an individual or group of individuals in solving business issues and advancement in business goals". Our review of the results of the latest research in the field showed that none of the existing models for the assessment of business intelligence maturity have all the necessary standards. These standards include comprehensiveness, clarity, and having theoretical foundation. In this study, in addition to the above shortcomings, we have highlighted the lack of definition of weights of BI factors in its growth as the other weaknesses of previous models. In this regard, we have defined the relative importance of BI factors. The results of this study were proposing the concept of BI and a comprehensive model for BI Maturity Assessment and this was achieved by the combination of current models.