جمال الدین ابراهیمی؛ محمد عزیزی؛ کتایون پورمهدی
چکیده
پیشرفت فناوری و پیچیدگی اقتصاد محیطی بسیار رقابتی را ایجاد کردهاست که در آن شرکتها بهطور مداوم با تغییرات چشمگیر بازار و ظهور انواع فرصتهای تجاری مواجهاند. در چنین محیطی انطباق با نوآوریها و تغییرات و تحولات برای شرکتها جهت دستیابی به موفقیت تجاری پایدار امری ضروری است. فعالیتهای کارآفرینی شرکتی بینالمللی میتواند ...
بیشتر
پیشرفت فناوری و پیچیدگی اقتصاد محیطی بسیار رقابتی را ایجاد کردهاست که در آن شرکتها بهطور مداوم با تغییرات چشمگیر بازار و ظهور انواع فرصتهای تجاری مواجهاند. در چنین محیطی انطباق با نوآوریها و تغییرات و تحولات برای شرکتها جهت دستیابی به موفقیت تجاری پایدار امری ضروری است. فعالیتهای کارآفرینی شرکتی بینالمللی میتواند توانایی شرکت در شناخت و بهرهبرداری از فرصتهای بازارهای بینالمللی پیش از رقبای خود افزایش دهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل 17 نفر که با روش گلوله برفی و در بخش کمی، شامل 389 نفر با روش نمونه گیری تصادفی است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی، شامل کدگذاری در سهگام کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری است و در بخش کمی تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم-افزار SPSS و Amos می باشد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی نشان میدهد که پنج دسته عوامل بر کارآفرینی شرکتی بینالمللی اثرگذارند که عبارتند از عوامل بین المللی، عوامل ملی، فردی، سازمانی و ویژگی های صنعت. در مجموع در این پژوهش در بخش کیفی 6 مقوله اصلی، 24 مقوله فرعی و94 مفهوم شناسایی شد. نتایج بخش کمی نشان میدهد که این عوامل 74 درصد بر دستاوردهای کارآفرینی شرکتی بین المللی اثرگذارند و به ترتیب عوامل سازمانی، بین المللی، فردی و ملی و ویژگیهای صنعت بیشترین تا کمترین اثرگذاری را بر کارآفرینی شرکتی بین المللی دارند.
جمالالدین ابراهیمی؛ محمد عزیزی؛ کتایون پور مهدی
چکیده
در دنیای پرتلاطم کسبوکار، کارآفرینی شرکتی قدم نهادن در بازاری با عدم قطعیت بالاست. ازاینرو میبایست شرکتها به شناخت درستی از قابلیتها در محیط پویا برسند تا بتوانند با کمترین ضرر به کسب سود در بلندمدت دست یابند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر قابلیتهای پویا بر کارآفرینی شرکتی در صنعت ارتباطات صورت گرفته است. ...
بیشتر
در دنیای پرتلاطم کسبوکار، کارآفرینی شرکتی قدم نهادن در بازاری با عدم قطعیت بالاست. ازاینرو میبایست شرکتها به شناخت درستی از قابلیتها در محیط پویا برسند تا بتوانند با کمترین ضرر به کسب سود در بلندمدت دست یابند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر قابلیتهای پویا بر کارآفرینی شرکتی در صنعت ارتباطات صورت گرفته است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است، جامعه آماری پژوهش شامل 350 نفر از مدیران، روسا، کارشناسان ارشد دو شرکت همراه اول و ایرانسل ایران بوده است. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأثیر مثبت قابلیتهای پویا بر کارآفرینی شرکتی داشته است و این نتیجه حاصل شد که قابلیتهای ادراک محیط، یادگیری، یکپارچهسازی، هماهنگی، بازآرایی بر کارآفرینی شرکتی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین پویایی محیط تأثیر قابلیتهای پویا را بر کارآفرینی شرکتی تعدیل میکند. این بدینصورت است که هرچه پویایی محیط بالاتر باشد رابطه دو متغیر قابلیتهای پویا و کارآفرینی شرکتی قویتر است. چراکه این پویایی مکانیسم مفیدی برای پاسخ به نیروهای رقابتی جدید است. شرکتهایی که در محیطهای با پویایی بالا فعالیت میکنند نوآورتر، ریسکپذیر و پیشگامتر از شرکتهایی هستند کمتر با عدم اطمینان و فشارهای خارجی مواجه هستند.