جمال الدین ابراهیمی؛ محمد عزیزی؛ کتایون پورمهدی
چکیده
پیشرفت فناوری و پیچیدگی اقتصاد محیطی بسیار رقابتی را ایجاد کردهاست که در آن شرکتها بهطور مداوم با تغییرات چشمگیر بازار و ظهور انواع فرصتهای تجاری مواجهاند. در چنین محیطی انطباق با نوآوریها و تغییرات و تحولات برای شرکتها جهت دستیابی به موفقیت تجاری پایدار امری ضروری است. فعالیتهای کارآفرینی شرکتی بینالمللی میتواند ...
بیشتر
پیشرفت فناوری و پیچیدگی اقتصاد محیطی بسیار رقابتی را ایجاد کردهاست که در آن شرکتها بهطور مداوم با تغییرات چشمگیر بازار و ظهور انواع فرصتهای تجاری مواجهاند. در چنین محیطی انطباق با نوآوریها و تغییرات و تحولات برای شرکتها جهت دستیابی به موفقیت تجاری پایدار امری ضروری است. فعالیتهای کارآفرینی شرکتی بینالمللی میتواند توانایی شرکت در شناخت و بهرهبرداری از فرصتهای بازارهای بینالمللی پیش از رقبای خود افزایش دهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل 17 نفر که با روش گلوله برفی و در بخش کمی، شامل 389 نفر با روش نمونه گیری تصادفی است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی، شامل کدگذاری در سهگام کدگذاری اولیه، کدگذاری باز و کدگذاری محوری است و در بخش کمی تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم-افزار SPSS و Amos می باشد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی نشان میدهد که پنج دسته عوامل بر کارآفرینی شرکتی بینالمللی اثرگذارند که عبارتند از عوامل بین المللی، عوامل ملی، فردی، سازمانی و ویژگی های صنعت. در مجموع در این پژوهش در بخش کیفی 6 مقوله اصلی، 24 مقوله فرعی و94 مفهوم شناسایی شد. نتایج بخش کمی نشان میدهد که این عوامل 74 درصد بر دستاوردهای کارآفرینی شرکتی بین المللی اثرگذارند و به ترتیب عوامل سازمانی، بین المللی، فردی و ملی و ویژگیهای صنعت بیشترین تا کمترین اثرگذاری را بر کارآفرینی شرکتی بین المللی دارند.