علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
عباس باقریان کاسگری؛ ایمان رئیسی وانانی؛ مقصود امیری؛ سعید همایون
چکیده
بیشتر سیستمهای تشخیص تقلب سنتی برای شناسایی تقلب مالی، صرفا معیارهای مالی را در نظر میگیرند که به نظر میرسد درحالیکه این احتمال وجود دارد که شرکتهای متقلب علاوه بر تقلبهای مالی، مرتکب سایر انواع تقلبهای غیر مالی نیز شوند. اگرچه تحقیقات اخیر، بیش از حد بر اهمیت داده های مالی به عنوان تنها فاکتور پیشبینیکننده تقلب تأکید ...
بیشتر
بیشتر سیستمهای تشخیص تقلب سنتی برای شناسایی تقلب مالی، صرفا معیارهای مالی را در نظر میگیرند که به نظر میرسد درحالیکه این احتمال وجود دارد که شرکتهای متقلب علاوه بر تقلبهای مالی، مرتکب سایر انواع تقلبهای غیر مالی نیز شوند. اگرچه تحقیقات اخیر، بیش از حد بر اهمیت داده های مالی به عنوان تنها فاکتور پیشبینیکننده تقلب تأکید کردهاند؛ هیچ مطالعهای بر معیارهای غیر مالی یا ESG به عنوان یک فاکتور کمکی برای برای پیشبینی تقلب انجام نشده است. لذا هدف این تحقیق این است که با ارائه یک مدل یادگیری ماشینی پیشرفته و یادگیری عمیق، امکان بهبود پیشبینی تقلبهای بر اساس ترکیبی از دادههای مالی و ESG، را بررسی نماید. در این پژوهش با استفاده از الگوریتم های نظارتشده یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، به بررسی چگونگی شناسایی تقلب مالی در بازه زمانی 10 ساله منتهی به سال 1401 پرداخته می شود. این تحقیق به طور نوآورانهای نشان داد که استفاده از مدل ترکیبی مبتنی بر دادههای مالی ومعیارهای غیرمالی قدرت پیشبینیکنندهای بهتری برای تقلبهای مالی نسبت به تکیه صرف بر دادههای مالی دارد. مطابق یافته های این تحقیق، در پاسخ به پرسش اول این تحقیق، در میان الگوریتمهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، بالاترین کارایی در برای الگوریتم طبقهبندی یا Bagging مشاهده گردید. همچنین یافته های این تحقیق در خصوص سوال دوم تحقیق نشان می دهد که مجموعه دادهای همه ویژگیها(مدل ترکیب دادههای مالی و غیرمالی) کارایی بهتری در مقایسه با مجموعه دادههای مالی به تنهایی) و غیرمالی به تنهایی داشته است.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مهدی الیاسی؛ مقصود امیری؛ سید سروش قاضی نوری؛ ندا جمهری
چکیده
انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمندترین شرکتهای جهان و نخستین شرکتهایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار میباشند، شرکتهای پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از اینرو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولتهای سراسر جهان شده است. ...
بیشتر
انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمندترین شرکتهای جهان و نخستین شرکتهایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار میباشند، شرکتهای پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از اینرو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولتهای سراسر جهان شده است. هدف پژوهش حاضر ارایه چارچوبی برای ارزیابی اقتصاد پلتفرمی دیجیتال در سطح بینالمللی است. بدین منظور با بهرهگیری از مرور نظاممند و رویکرد فراترکیب،کاربران دیجیتال، کارآفرینان دیجیتال، پلتفرمهای دیجیتال، زیرساخت دیجیتال، ظرفیت نوآوری و محیط نهادی بهعنوان ابعاد توانمندساز اقتصاد پلتفرمی شناسایی شدند و با استخراج شاخصهای مناسب از گزارشهای بینالمللی، شاخص ترکیبی اقتصاد پلتفرمی توسعه یافت. بر اساس روش مدلسازی مسیر حداقل مربعات جزئی و مشخصا مدل سازه مرتبه بالاتر، مدل سنجش تایید گردید و با بهکارگیری یک روش تجمیع غیرجبرانی، شاخص ترکیبی اقتصاد پلتفرمی برای 128 کشور جهان ارایه شد. در پایان، به بررسی وضعیت کنونی ایران در ارتباط با عوامل توانمندساز اقتصاد پلتفرمی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و ارایه راهکارهایی برای بهبود پرداخته شد. نتایج حاکی از آن است که با وجودی که ایران از لحاظ توانمندسازهای طرف تقاضا وضعیت نسبتا مناسبی دارد، ولی از لحاظ توانمندسازهای طرف عرضه با مشکلات جدی مواجه است.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
فاطمه محمدنژادچاری؛ جهانیار بامداد صوفی؛ ایمان رئیسی؛ مقصود امیری
چکیده
مقاله حاضر با رویکردی اکتشافی و استقرایی و با هدف ارایه مدل کسب و کار برای داده بازارهای چند جانبه تدوین شده است و در زمره اولین پژوهشهای انجام شده در این حوزه در ایران میباشد. علیرغم ظهور کسب و کارهای داده محور و دیجیتال در ایران که موجب تولید کلان داده ها شدهاند، هنوز پلاتفرمهایی برای تبادل و تجارت داده در اشکال مختلف آن ...
بیشتر
مقاله حاضر با رویکردی اکتشافی و استقرایی و با هدف ارایه مدل کسب و کار برای داده بازارهای چند جانبه تدوین شده است و در زمره اولین پژوهشهای انجام شده در این حوزه در ایران میباشد. علیرغم ظهور کسب و کارهای داده محور و دیجیتال در ایران که موجب تولید کلان داده ها شدهاند، هنوز پلاتفرمهایی برای تبادل و تجارت داده در اشکال مختلف آن شکل نگرفتهاند. در این پژوهش از دو مسیر روششناختی"نظری به عملی" و "عملی به نظری" بر اساس روش توسعه تاکسونومی نیکرسون (2013) استفاده شده است. تلفیق مرور سیستماتیک ادبیات و مبانی نظری در مسیر اول با مصاحبههای ساختارمند با خبرگان و مرور پلاتفرمهای داده بازار در مسیر دوم امکان دستیابی به یک نمونه- سازه جامع را میسر ساخت. یافتههای پژوهش حاضر در قالب یک بلوک سازهای اصلی تحت عنوان" پیشنهاد ارزش" و سه بلوک سازهای فرعی با عناوین "خلق ارزش"، "تحویل ارزش" و "کسب ارزش" ارایه شدهاند. خصایص این بلوکهای سازهای در قالب محصولات و خدمات ارایه شده، نحوهی مالکیت داده بازار و جهتگیری تراکنشها، مدلهای قیمتگذاری و جریانات درآمدی، مکانیزمهای حمایت از حریم خصوصی و ایمنسازی تراکنشها، روشهای تامین اعتماد متقابل و دیگر خصایص داده بازارها در مقاله حاضر تشریح شدهاند و در نهایت یک نمونه- سازه جامع برای مدل کسب و کار داده بازار پیشنهاد شده است تا برنامهنویسان و دانشمندان علم داده بتوانند بر اساس آن چنین پلاتفرمهایی را طراحی کنند.