رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
جواد نظریان جشن آبادی؛ محمدحسین رونقی؛ مسلم علیمحمدلو؛ ابوالقاسم ابراهیمی
چکیده
بلوغ هوشمندی کسبوکار، نتیجهای از تکامل و پیشرفت فناوری و رویکردهای مدیریتی است که با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، به ارائه اطلاعات دقیق، تحلیلهای پیشبینی و بهبود تصمیمات در سازمانها کمک میکند. علیرغم بلوغ فنی که کارایی و عملکرد سازمانها را در طول زمان بهبود میبخشد، هوشمندی کسبوکار ...
بیشتر
بلوغ هوشمندی کسبوکار، نتیجهای از تکامل و پیشرفت فناوری و رویکردهای مدیریتی است که با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، به ارائه اطلاعات دقیق، تحلیلهای پیشبینی و بهبود تصمیمات در سازمانها کمک میکند. علیرغم بلوغ فنی که کارایی و عملکرد سازمانها را در طول زمان بهبود میبخشد، هوشمندی کسبوکار فاصله زیادی تا تبدیلشدن به روند اصلی در سازمانها دارد. باتوجهبه پژوهشهای متعدد در حوزه هوشمندی کسبوکار، هدف این پژوهش ارائه چارچوب عوامل مؤثر بر بلوغ هوشمندی کسبوکار با استفاده از رویکرد فراترکیب بود. بهمنظور رسیدن به چارچوبی جامع که دربرگیرنده همه عوامل بلوغ هوشمندی کسبوکار باشد، 221 پژوهش علمی مرور شدند. کدهای مربوطه با استفاده از تحلیل محتوا در روش فراترکیب استخراج شدند. مقولهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری جامع، سطحبندی شدند و تأثیرگذارترین آنها مشخص شدند. یافتهها نشان میدهند که در مجموع 93 کد استخراج شده که در 6 مقوله تقسیم شدند. این مقولهها شامل عوامل سازمان و مدیریت، محیط، زیرساخت فناوری، منابع انسانی – دانش، مدیریت داده و تحلیل داده هستند. مقولههای زیرساخت فناوری، مدیریت داده و تحلیل داده در سطح سه قرار گرفتند و بیشترین تأثیر را بر بلوغ هوشمندی کسبوکار دارند.
علی مهرابی؛ ادریس محمودی؛ رضا علی حسینی
چکیده
هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای ...
بیشتر
هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای توصیفی و برای جمعآوری داده ترکیبی از روش کتابخانهای و مصاحبههای عمیق با خبرگان حوزه هوشمندی کسبوکار، استفاده شده است. در این پژوهش، هوشمندی کسبوکار را بهعنوان " توانایی فرد یا مجموعهای از افراد در حل مسائل کسبوکار و پیشبرد اهداف کسبوکار "تعریف میکنیم. بررسی ما در این زمینه، نشان داد که هیچکدام از مدلهای موجود جهت ارزیابی بلوغ هوشمندی در کسبوکار، تمامی استانداردهای لازم یک مدل ارزیابی هوشمندی کسبوکار را ندارند. این استانداردها عبارتاند از؛ جامع بودن، وضوح کافی و برخورداری از شالوده نظری. ما در این پژوهش علاوه بر کاستیهای فوق، عدم تعریف وزن ابعاد هوشمندی کسبوکار در رشد آن را، بهعنوان یکی دیگر از ضعفهای مدلهای پیشین، مطرح کرده و سعی نمودیم اهمیت نسبی ابعاد هوشمندی کسبوکار را تبیین کنیم. نتیجه این مطالعه را میتوان تبیین مفهوم هوشمندی کسبوکار و ارائه مدلی جامع برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار دانست که در واقع ترکیب مناسبی از مدلهای موجود فعلی است.