وجه اله قربانی زاده؛ همت مراد قلندری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 25-51
چکیده
پذیرش و بهکارگیری فناوریهای اطلاعاتی نوین توسط شمار بیشتری از افراد در یک جامعه، در موفقیت فناوری و توجیه سرمایهگذاری هنگفت زیرساختی برای گسترش آن، نقش اساسی ایفا میکند. با درک ساز و کار پذیرش یک فناوری نزد افراد، میتوان ایجاد محصولات فناورانه و ارائه آنها به جامعه را به گونهای انجام داد که این فناوریها متقاضیان ...
بیشتر
پذیرش و بهکارگیری فناوریهای اطلاعاتی نوین توسط شمار بیشتری از افراد در یک جامعه، در موفقیت فناوری و توجیه سرمایهگذاری هنگفت زیرساختی برای گسترش آن، نقش اساسی ایفا میکند. با درک ساز و کار پذیرش یک فناوری نزد افراد، میتوان ایجاد محصولات فناورانه و ارائه آنها به جامعه را به گونهای انجام داد که این فناوریها متقاضیان بیشتری داشته باشند. یکی از سامانههای فراگیر در حوزه فناوری اطلاعات، نظام ملی طبقهبندی و کدگذاری کالاها و خدمات (ایرانکد) است که در ایران در دست توسعه است و پذیرش آن توسط شرکتها و مؤسسات ایرانی دارای اهمیت زیادی است. این مقاله برگرفته از یک کار پژوهشی است که برای بررسی پذیرش ایرانکد با بهرهگیری از الگوی پذیرش فناوری(TAM) صورت گرفته است. در این تحقیق که روی نمونهای مرکب از 204 نفر از کارکنان مرتبط با موضوع ایرانکد شرکتهای عضو این سامانه انجام شده است، سودمندی درک شده (PU)، سادگی کاربرد درک شده (PEOU)، نگرش به ایرانکد و تمایل یا قصد استفاده از آن و روابط بین آنها سنجیده شده است. دادههای گردآوری شده با بهرهگیری از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شده و نتایج نشان میدهد که بین «سادگی کاربرد درکشده» و «سودمندی درکشده» و همچنین بین «سودمندی درکشده» و «نگرش» کارکنان نسبت به ایرانکد رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.