امیرهوشنگ تاجفر؛ بهروز لاری سمنانی؛ الهام یوسفی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 155 نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقق ساخته بودند که از طریق محاسبه آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها به دست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً تأثیر سرمایه انسانی بر میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات معنیدار است. بهعبارتدیگر یافتهها نشان میدهد زمانی که میزان سرمایه انسانی در نمونه آماری افزایش مییابد، این امر باعث افزایش میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات میگردد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که ویژگی سازمانی تأثیر معنیداری بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات نداشته است.
علی مهرابی؛ ادریس محمودی؛ رضا علی حسینی
چکیده
هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای ...
بیشتر
هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای توصیفی و برای جمعآوری داده ترکیبی از روش کتابخانهای و مصاحبههای عمیق با خبرگان حوزه هوشمندی کسبوکار، استفاده شده است. در این پژوهش، هوشمندی کسبوکار را بهعنوان " توانایی فرد یا مجموعهای از افراد در حل مسائل کسبوکار و پیشبرد اهداف کسبوکار "تعریف میکنیم. بررسی ما در این زمینه، نشان داد که هیچکدام از مدلهای موجود جهت ارزیابی بلوغ هوشمندی در کسبوکار، تمامی استانداردهای لازم یک مدل ارزیابی هوشمندی کسبوکار را ندارند. این استانداردها عبارتاند از؛ جامع بودن، وضوح کافی و برخورداری از شالوده نظری. ما در این پژوهش علاوه بر کاستیهای فوق، عدم تعریف وزن ابعاد هوشمندی کسبوکار در رشد آن را، بهعنوان یکی دیگر از ضعفهای مدلهای پیشین، مطرح کرده و سعی نمودیم اهمیت نسبی ابعاد هوشمندی کسبوکار را تبیین کنیم. نتیجه این مطالعه را میتوان تبیین مفهوم هوشمندی کسبوکار و ارائه مدلی جامع برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار دانست که در واقع ترکیب مناسبی از مدلهای موجود فعلی است.