سید مهدی سادات رسول؛ سپیده شفیعا؛ محسن خداکرمی
چکیده
هرساله هزاران کسبوکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد میشوند. درصد بالایی از این شرکتهای تازه تأسیس در سالهای اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه میشوند، پیشبینی شرکتهای موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایهگذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیشبینی موفقیت شرکتهای نوپای حوزه ...
بیشتر
هرساله هزاران کسبوکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد میشوند. درصد بالایی از این شرکتهای تازه تأسیس در سالهای اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه میشوند، پیشبینی شرکتهای موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایهگذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیشبینی موفقیت شرکتهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات در ایران میباشد. دادههای جمعآوریشده در پژوهش پیش رو شامل 165 مورد شرکت نوپای ایرانی است که فعالیت خود را از شتابدهندهها آغاز کردهاند. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و دریافت نظرات متخصصان حوزه سرمایهگذاری و فعالین شرکتهای نوپا از طریق پرسشنامه نیمهباز 36 عامل مؤثر بر موفقیت و شکست شرکتهای نوپا شناسایی شد. در این پژوهش از شیوه سیستم استنتاج فازی برای تحلیل عوامل استفادهشده است. نتایج حاکی از آن است که موفقیت شرکتهای نوپا به میزان قابلتوجهی پیشبینی پذیر میباشد؛ همچنین عوامل مربوط به تیم و ویژگیهای تیم بیشترین تأثیر بر موفقیت شرکتهای نوپا را از میان عوامل متعددی چون ایده، مدل کسبوکار، سرمایه، زمانبندی شروع مناسب کسبوکار در ایران به خود اختصاص داد.
ایمان رئیسی وانانی؛ محمد رضا تقوا؛ دلنیا امیرعشایری
چکیده
در این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبود دهنده عملکرد و یادگیری سازمانی در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد سیستم استنتاج فازی اقدام به طراحی سیستم و ارزیابی شده است. در این راستا ابتدا ورودیهای سیستم که درواقع شاخصهای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش هستند، ...
بیشتر
در این پژوهش بهمنظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای بهبود دهنده عملکرد و یادگیری سازمانی در شرکتهای نرمافزاری، بر مبنای رویکرد سیستم استنتاج فازی اقدام به طراحی سیستم و ارزیابی شده است. در این راستا ابتدا ورودیهای سیستم که درواقع شاخصهای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش هستند، استخراج شدند. سپس قواعد اگر-آنگاه با نظر خبرگان تعیین شده و وارد پایگاه قواعد فازی گردید. خروجی سیستم نیز در راستای عملکرد سیستم مدیریت دانش تعریف گردید. سیستم طراحی شده، با ارائه یک ارزیابی جامع از سیستم مدیریت دانش میتواند به سازمانها در جهت شناخت نقاط ضعف و قوت، جایگاه فعلی و اتخاذ تصمیمات آتی برای بهبود عملکرد یاری رساند. بهمنظور اعتبارسنجی سیستم استنتاج فازی، مقایسهای بین خروجی سیستم و نظر خبرگان به عمل آمد. با توجه به اختلاف ناچیز بین میانگین نظر خبرگان و خروجی سیستم میتوان بیان داشت که سیستم از دقت و اعتبار مطلوبی برای ارزیابیهای آتی برخوردار است.