علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
فریبا کریمی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی
چکیده
امروزه با رشد روز افزون اینترنت و گسترش سریع فضای مجازی و ویژگی های چشمگیر آن از جمله افزایش سرعت تبادل اطلاعات، ، دسترسی آسان و رایگان به اطلاعات ، متنوع بودن موضوعات و غیره، باعث شده افراد بیشتر زمان خود در فضای مجازی به ویژه فعالیت در شبکه های اجتماعی اختصاص دهند، در این راستا نظرات ثبت شده توسط کاربران در شبکههای مجازی رشد روزافزونی ...
بیشتر
امروزه با رشد روز افزون اینترنت و گسترش سریع فضای مجازی و ویژگی های چشمگیر آن از جمله افزایش سرعت تبادل اطلاعات، ، دسترسی آسان و رایگان به اطلاعات ، متنوع بودن موضوعات و غیره، باعث شده افراد بیشتر زمان خود در فضای مجازی به ویژه فعالیت در شبکه های اجتماعی اختصاص دهند، در این راستا نظرات ثبت شده توسط کاربران در شبکههای مجازی رشد روزافزونی داشته و اهمیت بسیاری پیدا کرده؛ بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تحلیل و بررسی نظرات کاربران توییتر دربارهی فناوری واقعیت مجازی با بهره گیری از روش های یادگیری ماشین و رویکرد مبتنی بر واژه نامه میباشد که با جمع آوری حدود 1 میلیون توییت در زمینه فناوری واقعیت مجازی توسط خزشگر وب به پیش پردازش دادهها شامل حذف ایست واژه ها و لینک ها، بن واژه سازی پرداخته شد، سپس مدل سازی موضوعی تخصیص پنهان دیریکله روی داده ها اجرا شد و توسط امتیاز انسجام درجه تشابه معنایی بین کلمات و تمایز بین موضوعات را به دست آمد و تعداد موضوعاتی که بیشترین امتیاز را داشت انتخاب شد و دادهها در 9 موضوع دسته بندی شدند، برای ارزیابی مدل نیز از معیار سرگشتگی استفاده شد که مقدار آن 44/9- به دست آمد که نشان از کارایی مدل دارد. سپس موضاعات مرتبط با فناوری واقعیت مجازی نام گذاری شد .
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
محسن شفیعی نیک آبادی؛ رویا اسماعیل زاده؛ مینا آبفروش
چکیده
مدل کسب وکار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکتها میباشد و شرکت ها با تغییر محیط کسبوکار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب وکار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متنکاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک صورت گرفته است. بهمنظور استخراج ...
بیشتر
مدل کسب وکار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکتها میباشد و شرکت ها با تغییر محیط کسبوکار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب وکار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متنکاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک صورت گرفته است. بهمنظور استخراج عوامل کلیدی، متون 779 مقاله ده سال اخیر از پایگاه های معتبر مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی خبرگان و انتخاب 17 عامل اصلی از میان عوامل استخراجشده، جهت تحلیل روابط علی بین عوامل کلیدی، از تکنیک دیمتل استفاده شده و ماتریس دیمتل توسط خبرگان تکمیل گردید و در نهایت با استفاده از نرمافزار ونسیم، مدل پویای پژوهش ترسیم شد. اثرگذارترین عامل علی، "اینترنت اشیا" و سپس "بلاکچین و پردازشابری" است و اثرپذیرترین عامل معلولی "ارزش ارایه شده در کسبوکار" میباشد. همچنین اثرگذارترین عامل بر کلیه عوامل "ماهیت رسانهها" و اثرپذیرترین عامل از مجموعه عوامل "نوع تکنولوژی مورد استفاده" معرفی شد.