لیلا ابراهیمی؛ وحید رضا میرابی؛ محمدحسین رنجبر؛ اسماعیل حسنپور
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، ارائه مدل وفاداری مشتری برای سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. مدل پیشنهادی، به کمک مدل موفقیت «سیستم اطلاعات دلون و مکلین» و مجموعهای از عوامل شناختهشده از منابع موجود تدوین شده است. برای آزمایش فرضیههای تحقیقی مدل تدوینشده، نظرسنجی پرسشنامهای انجام و دادههای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، ارائه مدل وفاداری مشتری برای سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. مدل پیشنهادی، به کمک مدل موفقیت «سیستم اطلاعات دلون و مکلین» و مجموعهای از عوامل شناختهشده از منابع موجود تدوین شده است. برای آزمایش فرضیههای تحقیقی مدل تدوینشده، نظرسنجی پرسشنامهای انجام و دادههای حاصل از 384 مشتری از یک وبسایت B2C جمعآوری شده است. در اجرای آمار توصیفی و تحلیلهای مسیر و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی، از نرمافزار "اس پی اس اس" و "اسمارت پی ال اس" استفاده شده است. نتایج «مدلسازی معادلات ساختاری»، نشان داد که عامل «اعتماد» دارای رابطه مهمی با رضایت مشتری در سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. علاوه بر آن، نتایج حاکی از آن است که رضایت از محصولات پیشنهادی، میتواند موجب ارتقاء وفاداری مشتری در سیستمهای توصیهگر B2C شود. مدل پیشنهادی، به مدیران تجارت الکترونیک برای بهبود سیستمهای توصیهگر کمک خواهد کرد و از طریق کسب وفاداری مشتریان، فروش محصولات را در وبسایتهای فروش آنلاین افزایش خواهد داد.