مجتبی احمدی
چکیده
در این مقاله، ابعاد اجتماعی موانع دستیابی به همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار از طریق انجام یک مطالعهای موردی، در پستبانک ایران شناسایی شده است. دادهها از طریق انجام 10 مصاحبه با خبرگان مربوط به هر دو حوزه فناوری اطلاعات و کسبوکار بانک و نیز بررسی برخی از اسناد داخلی بانک جمعآوری شده است. در این پژوهش، 20 مورد از موانع و مشکلات ...
بیشتر
در این مقاله، ابعاد اجتماعی موانع دستیابی به همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار از طریق انجام یک مطالعهای موردی، در پستبانک ایران شناسایی شده است. دادهها از طریق انجام 10 مصاحبه با خبرگان مربوط به هر دو حوزه فناوری اطلاعات و کسبوکار بانک و نیز بررسی برخی از اسناد داخلی بانک جمعآوری شده است. در این پژوهش، 20 مورد از موانع و مشکلات اصلی دستیابی به همسویی شناسایی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که "عدم وجود برنامهریزی استراتژیک مشترک"،"شناخت نامناسب واحدهای سازمانی از محیط یکدیگر"،"ساختار نامناسب اداری بانک"،"عدم وجود یک اداره سازمان و روشهای قوی"،"عدم تعریف دقیق وظایف و نقشها در پروژهها"و"همکاری محدود و عدم وجود حمایت متقابل در دستیابی به همسویی میان فناوری اطلاعات و کسبوکار"، از جمله اصلیترین موانع دستیابی به همسویی به شمار میرود. شناخت این موانع، ضمن فراهم آوردن زمینه مطالعات آتی در خصوص تدوین چارچوبهای دستیابی به همسویی با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی آن برای پژوهشگران، به سازمانها کمک میکند تا با شناسایی این موانع، اقدامات مؤثری جهت به منظور ایجاد همسویی میان فناوری اطلاعات و کسبوکار انجام دهند.