سید محمدباقر جعفری؛ عاطفه سادات روحانی؛ فاطمه یوسفی
چکیده
با توجه به گسترش کاربرد سیستمهای اطلاعاتی، حجم زیادی از دادهها در سازمانها ذخیره شده است که تجزیه و تحلیل این دادهها منبع بسیار ارزشمندی برای کمک به تصمیمگیری بهتر میباشد. این موضوع که با مفهوم هوشمندی کسب وکار شناخته میشود یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در دنیای معاصر میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع ضرورت ...
بیشتر
با توجه به گسترش کاربرد سیستمهای اطلاعاتی، حجم زیادی از دادهها در سازمانها ذخیره شده است که تجزیه و تحلیل این دادهها منبع بسیار ارزشمندی برای کمک به تصمیمگیری بهتر میباشد. این موضوع که با مفهوم هوشمندی کسب وکار شناخته میشود یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در دنیای معاصر میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع ضرورت دارد که پژوهشهای انجام شده در کشور در حوزه هوشمندی کسب وکار بصورت نظاممند بررسی شود. هدف از این تحقیق شناسایی موضوعات بررسی شده در مجلات علمی- تخصصی، تحلیل وضعیت پراکندگی و فراوانی مطالعات، شناسایی روشهای پژوهش، هدف مقالات، سطح تحلیل پژوهشهای هوشمندی کسب وکار و سرانجام شناخت خلاهای پژوهشی در این حوزه و ارائه پیشنهادات آتی است. بدین منظور پژوهش با تحلیل دادههای ثانویه و مرور نظامند دانش موجود هوشمندی کسب وکار در 6 پایگاه داده منتخب انجام شد. بدین منظور 2108 مقاله بررسی شده که در بررسی اولیه 1274 مقاله انتخاب و با مطالعه چکیدههای مقالات، 91 مقاله مورد تایید قرار گرفت. در نهایت با مد نظر قرار دادن معیارهای حذف، 81 مقاله نهایی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که بیشترین پوشش موضوعی هوشمندی کسب وکار در این مجلات با موضوع خاص مدیریت دانش و موضوع عام، ابزارهای هوشمندی کسب وکار با 44.45 درصد، بیشترین روش تحقیق مورد استفاده توصیفی پیمایشی با 34.57 درصد، بیشترین هدف کاربردی با 82.71 درصد و بیشترین سطح تحلیل مورد استفاده، سطح تحلیل جامعه با 66.66 درصد می باشد. در نهایت خلاهای پژوهشی در قالب پیشنهادات آتی ارائه شد.