یزدان شیرمحمدی؛ آرش بستان منش
چکیده
نسل پنجم اینترنت (5G) برای تسریع در انتقال دادهها خصوصاً اطلاعات بزرگ ظهور کرد. فروشگاههای هوشمند، فروشگاههای بدون کارکنانی هستند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مانند؛ تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسههای هوشمند، پرداخت خودکار، نمایشگرهای تعاملی و تحلیل دادههای بزرگ فعالیت مینمایند. ضمناً شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی ...
بیشتر
نسل پنجم اینترنت (5G) برای تسریع در انتقال دادهها خصوصاً اطلاعات بزرگ ظهور کرد. فروشگاههای هوشمند، فروشگاههای بدون کارکنانی هستند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مانند؛ تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسههای هوشمند، پرداخت خودکار، نمایشگرهای تعاملی و تحلیل دادههای بزرگ فعالیت مینمایند. ضمناً شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی بر نحوه زندگی و تجارت بشریت داشت، به همین خاطر بازاریابان استراتژیهای جدیدی بر پایه هوش مصنوعی بکار گرفتند. در این پژوهش با استفاده از مدل پذیرش سیستمهای لذتجویانه (HISAM) عوامل انگیزشی سودمندگرایانه و لذتجویانه بر قصد خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا با متغیر تعدیلگر آمادگی فناوری مشتریان در ایام کرونا مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از پرسشنامه با سه متغیر کنترلی سن، تحصیلات و درآمد تحلیل عوامل تأثیرگذار بر قصد خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا شامل؛ سهولت استفاده درک شده از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا، فایده درک شده از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا و لذت درک شده از خرید فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا به کمک متغیر تعدیلگر آمادگی فناوری مشتریان در ایام کرونا که خود متأثر از خوشبینی، نوآوری، ناراحتی و ناامنی بوده، انجام شد. تحلیلهای آماری توسط نرمافزارهای اسپیاساس و آموس انجام گردید و در آزمون فرضیهها روش معادلات ساختاری به کمک روش بوت استراپ استفاده شده که همه فرضیهها تائید شدند که بیانگر تأثیر انگیزههای سودمندگرایانه و لذتجویانه بر قصد خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در دوران کرونا میباشد.
احسان کاشی؛ مهری شهریاری
چکیده
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...
بیشتر
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشهبندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. دادههای پژوهش از نظرات مردم در پستهای مربوط به اخبار کرونا از صفحههای خبری فارسی اینستاگرام جمعآوری و با استفاده از روش متنکاوی و خوشهبندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاعرسانی نشانهها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیتهای ساعتی تردد و ویروس جهشیافته به نگرانیهای مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.