ملیکا فرد؛ محمدرضا کاباران زاد قدیم؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
تقویت نقش شرکتهای کوچک و متوسط در عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه کارآفرینی دیجیتال در آنها با اهمیت است، چراکه این شرکتها بهویژه اگر دانشبنیان باشند، منابع مهم درآمد، اشتغال و درنهایت نیروی محرکه تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته میشوند. بر این اساس هدف پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان ...
بیشتر
تقویت نقش شرکتهای کوچک و متوسط در عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه کارآفرینی دیجیتال در آنها با اهمیت است، چراکه این شرکتها بهویژه اگر دانشبنیان باشند، منابع مهم درآمد، اشتغال و درنهایت نیروی محرکه تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته میشوند. بر این اساس هدف پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط به منظور توانمند سازی آنها است. بنابراین در گام اول پژوهش، از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و روش کیفی تحلیل مضمون برای شناسایی عوامل اثرگذاردر توسعه کارآفرینی دیجیتال و ایجاد چارچوب اولیه استفاده شده و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، به مدلسازی مضامین پرداخته شده. نتایج تحقیق هفت عامل اثربخش مدل کسبوکار،استراتژینوآوری محصول،پیکربندیمنابع،عوامل محیطی، اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال،عوامل فردی وعوامل سازمانی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در سه بعد ساختاری، زمینهای و محتوایی نشان میدهد، که عوامل محیطی و اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال در بعد زمینهای بیشترین تاثیرگذاری را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط دارا هستند.