سعید روشنی؛ نفیسه رضایی نیک؛ سید محمد حسین شجاعی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 97-132
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه شبکههای اجتماعی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی و شناسایی نقاط تمرکز و مشترک آنها، بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و همچنین ارائه راهکارهائی به منظور توسعه و بهینه سازی شبکههای اجتماعی ایرانی بر اساس شاخصهای سنجش توانمندیهای شبکههای اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث نتیجه "کاربردی"، از حیث استراتژی "پیمایشی" ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه شبکههای اجتماعی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی و شناسایی نقاط تمرکز و مشترک آنها، بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و همچنین ارائه راهکارهائی به منظور توسعه و بهینه سازی شبکههای اجتماعی ایرانی بر اساس شاخصهای سنجش توانمندیهای شبکههای اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث نتیجه "کاربردی"، از حیث استراتژی "پیمایشی" و از حیث هدف "توصیفی" و از نوع ارزشیابی است. جامعه پژوهش شامل 6 شبکه عمومی خارجی و یک شبکه داخلی و 6 شبکه تخصصی خارجی و سه شبکه تخصصی داخلی میباشد. مدل مورد استفاده برای انجام مقایسات مدلان.آی.سی.آی استفاده شده است این مدل مخفف چهار واژهدسترسی، اعتبار منابع، هوشمندی و تعاملات است که برای تحلیل ساختار شبکههای اجتماعی و سنجش توانمندیهای آنها استفاده میشود. 33 شاخص اصلی برای این معیارها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق نشان میدهد شبکههای فیس بوک، مای اسپیس و کلوب در میان شبکههای عمومی بیشترین میزان تطابق با معیارها را دارند و سه شبکه گود ریدز، اچ آر و لینکدین در میان شبکههای تخصصی بالاترین میزان مطابقت را با معیارهای سنجش توانمندیهای شبکههای اجتماعی دارا هستند. در پایان نیز با توجه به انجام مقایسات و تحلیل نقاط اشتراک و قوت و ضعف هر یک از شبکهها راهکارهائی به منظور بهبود وضعیت شبکههای اجتماعی ارائه شده است.