نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی و محقق پژوهشکده مدیریت و نوآوری
2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی و محقق پژوهشکده مطالعات فناوری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه شبکههای اجتماعی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی و شناسایی نقاط تمرکز و مشترک آنها، بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و همچنین ارائه راهکارهائی به منظور توسعه و بهینه سازی شبکههای اجتماعی ایرانی بر اساس شاخصهای سنجش توانمندیهای شبکههای اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث نتیجه "کاربردی"، از حیث استراتژی "پیمایشی" و از حیث هدف "توصیفی" و از نوع ارزشیابی است. جامعه پژوهش شامل 6 شبکه عمومی خارجی و یک شبکه داخلی و 6 شبکه تخصصی خارجی و سه شبکه تخصصی داخلی میباشد. مدل مورد استفاده برای انجام مقایسات مدلان.آی.سی.آی استفاده شده است این مدل مخفف چهار واژهدسترسی، اعتبار منابع، هوشمندی و تعاملات است که برای تحلیل ساختار شبکههای اجتماعی و سنجش توانمندیهای آنها استفاده میشود. 33 شاخص اصلی برای این معیارها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق نشان میدهد شبکههای فیس بوک، مای اسپیس و کلوب در میان شبکههای عمومی بیشترین میزان تطابق با معیارها را دارند و سه شبکه گود ریدز، اچ آر و لینکدین در میان شبکههای تخصصی بالاترین میزان مطابقت را با معیارهای سنجش توانمندیهای شبکههای اجتماعی دارا هستند. در پایان نیز با توجه به انجام مقایسات و تحلیل نقاط اشتراک و قوت و ضعف هر یک از شبکهها راهکارهائی به منظور بهبود وضعیت شبکههای اجتماعی ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A comparative study of Usability and Sociability Of public and specialized social networking websites
نویسندگان [English]
- Saeed Roshani 1
- Nafiseh Rezaeenik 2
- Seyed Mohammad Hosain Shojaei 3
1 Ph.D Student of Technology Management, Allameh Tabataba’i University and Researcher of Management and Innovation Research Institute
2 Master of management of technology, Islamic Azad university, research and science branch
3 Ph.D Student of management of Tehnology, Allameh Tabataba’i university and Researcher of Technology Study Institute
چکیده [English]
The aim of this paper is to compare the internal and international specialized and public social networks in order to identify their centralized and common issues, weaknesses and strengths of each selected social network, and propose the efficient solutions to improve and expand the social networks in Iran based on the “usability” and “sociability” factors of social network. The Research Method is conducted based on the library and evaluative studies. In this regard, the study sample includes six foreign public networks with a local network and six specialized international networks with three internal networks. NICI model is used to compare the selected social networks based on the four ‘Navigation’, ‘Interactivity’, ‘Source credibility’, and ‘Intelligence’criteria to analyze the structure of the social networks and assessment of their usability and sociability. In this regard, 33 main indexes for these criteria were examined and the result shows that Facebook, Myspace, and Cloob networks have the highest level of compatibility with the criteria among the selected public networks. Whereas, three Goodreads, HR, and Linkedin networks have the highest level of compatibility among the selected specialized social networks. Finally, according to the conducted comparison and analyzes concerning with the common, strengths and weaknesses issues of each network, efficient solutions are proposed to improve the status of social networking in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Network
- Usability
- sociability
- NICI model
- Web2