شعبان الهی؛ اعظم سورانی؛ علی رجب زاده
چکیده
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی ...
بیشتر
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی در صنایع برودتی است. در این پژوهش پس از مطالعه مبانی نظری 9 شاخص تأثیرگذار بر انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش شامل تعاملات اجتماعی، فرهنگ، هنجارهای ذهنی، کاربرد فناوری رسانه اجتماعی، دانش کارآمد، لذت کمک به دیگران، اعتماد، بازخورد مناسب و درک سودمندی رسانههای اجتماعی شناسایی و آزمون شد. سپس چارچوب وضعیت یابی انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش ارائه گردید. بر اساس این چارچوب، وضعیت انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در دو شرکت برودتی بر اساس این شاخصها بررسی شد. نتایج نشان داد که انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در مقایسه با قبل از آن تفاوت معناداری دارد و بهبود یافته است.
با کمک این چارچوب، شرکتهای صنایع برودتی میتوانند تأثیرات پیادهسازی مدیریت دانش را بر دو مؤلفه انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بررسی نمایند.
وجه الله قربانی زاده؛ حبیب رودساز؛ حسین محمدی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی تعدیلکنندگی متغیرهایی چون خود اثربخشی، وجهه ادراکشده، هنجارهای ذهنی و ابتکار فردی بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک تجارت است. پیرو سند چشمانداز 20 ساله، بررسی موانع و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات، بهویژه بانکداری اینترنتی در کشور ضروری مینماید. در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی تعدیلکنندگی متغیرهایی چون خود اثربخشی، وجهه ادراکشده، هنجارهای ذهنی و ابتکار فردی بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک تجارت است. پیرو سند چشمانداز 20 ساله، بررسی موانع و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات، بهویژه بانکداری اینترنتی در کشور ضروری مینماید. در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادهها از مشتریان شعب مناطق غرب-مرکز بانک تجارت تهران استفاده شد و با روش مدل معادلات ساختاری نسبت به سنجش الگوی تحقیق اقدام گردید؛ همچنین با فرمول کوهن به کمک نرمافزار" اسمارت پی ال اس" تعدیلکنندگی متغیرها به بوته آزمایش گذارده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که «تطبیقپذیری سیستم» و «آگاهی دریافت شده» از مهمترین موانع بانکداری اینترنتی است؛ درحالیکه «مقاومت در برابر تغییر» و «سهولت استفاده» تأثیر معناداری بر قصد افراد در پذیرش بانکداری اینترنتی تجارت ندارد. البته متغیرهای «خود اثربخشی»، «وجهه ادراکشده»، «هنجارهای ذهنی» و «ابتکار فردی» رابطه بین قصد افراد و استفاده حقیقی آنها را بهصورت معناداری تعدیل میکند.
محمود جعفرپور؛ محمد مهدى بهرا م زاده
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 99-137
چکیده
هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش فناورى اطلاعات است کهبا توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام شده است. مدل مفهومى پژوهش بابررسى مد لهاى موجود و با شناسایى متغیرهاى مؤثر بر پذیرش فناورى اطلاعات، طراحى و با مطالع هىنگر ش کاربران سیستم مورد نظر در سازمان مطالع هشده، شامل کارکنان ادارى، کارکنان ...
بیشتر
هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش فناورى اطلاعات است کهبا توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام شده است. مدل مفهومى پژوهش بابررسى مد لهاى موجود و با شناسایى متغیرهاى مؤثر بر پذیرش فناورى اطلاعات، طراحى و با مطالع هىنگر ش کاربران سیستم مورد نظر در سازمان مطالع هشده، شامل کارکنان ادارى، کارکنان فنى، مدیرانمیانى و مدیران ارشد، در قالب پنج فرضی ه ى اصلى و ده فرضی ه ى فرعى آزموده شد.نتایج این پژوهش نشان داد ب هترتیب سه متغیر انتظار تلاش، انتظار اجرا و هنجارهاى ذهنى (نفوذ3 در قالب سه فرضی ه ى اصلى و در سطح اطمینان / 3 و 136 /46 ، اجتماعى) با کسب میانگین نمر هى 5« سازگاری با شرایط کاری » 99 درصد، تأیید و حائز رتب ههای اول تا سوم شدند، ضمن آنکه شاخ صهاىو « استفاد هى مکرر از رایانه در آینده » ب هعنوان پراهمی تترین و شاخ صهای ،« تسهیل ارتباطات » وب هعنوان ک ماهمی تترین شاخ صها در فرایند پذیرش ،« توصی هى اکید بر استفاده از رایانه به دیگران »فناورى اطلاعات شناسایی شد. همچنین از میان فرضی ههاى فرعى مطالع هشده، تنها دو فرضی ه ى فرعىتایید شد که براساس آنها، سن و جنسیت ب هعنوان متغیرهاى تعدی لگر بر رابط ه ى میان دو متغیر انتظار19 و / تلاش و قصد رفتارى تأثیرگذار بود هاند. ضمن آنکه متغیرهاى مطالع هشده با کسب میانگین 2720/155 ب هترتیب در میان مدیران ارشد و مدیران میانى، کمترین و بیشترین نمره را کسب کردند.