محسنه اسدی؛ مهدی شامیزنجانی
چکیده
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند ...
بیشتر
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند مبانی نظری بوده است. در این بررسی پس از کیفیتسنجی و غربالگری مقالات مرتبط، 32 عنوان مستند مورد تحلیل قرار گرفت. درنتیجه این بررسی، ابعاد بلوغ دیجیتال شامل «استراتژی»، «حکمرانی و رهبری»، «مدل کسبوکار و اکوسیستم»، «فرهنگ و مهارت»، «فرایند»، «تجربه کارکنان»، «تجربه مشتری»، «فناوری»، «داده» و «نوآوری» شناساییشده و در ادامه نیز درمجموع تعداد 69 شاخص مرتبط با هرکدام از ابعاد معرفی شدند. جهت ارزیابی اعتبار کدگذاری، نتایج توسط 4 نفر از سرارزیابان جایزه ملی تحول دیجیتال بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.