مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
فاطمه آبادی؛ غلامرضا جمالی؛ احمد قربان پور
چکیده
تکنولوژیهای هوشمند دور جدیدی از تغییرات را در زنجیره تأمین سنتی به ارمغان آوردهاند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اینترنت اشیاء بر مدیریت هوشمند زنجیره تأمین صورت گرفت که به ارزیابی روابط بین متغیرها و میزان اثرگذاری و اثرپذیری آنها با روش نقشه شناختی فازی میپردازد. جامعه آماری، خبرگان دانشگاهی و کارشناسان فعال در شرکت توزیع ...
بیشتر
تکنولوژیهای هوشمند دور جدیدی از تغییرات را در زنجیره تأمین سنتی به ارمغان آوردهاند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اینترنت اشیاء بر مدیریت هوشمند زنجیره تأمین صورت گرفت که به ارزیابی روابط بین متغیرها و میزان اثرگذاری و اثرپذیری آنها با روش نقشه شناختی فازی میپردازد. جامعه آماری، خبرگان دانشگاهی و کارشناسان فعال در شرکت توزیع داروپخش در استان بوشهر هستند. پس از شناسایی مؤلفهها از پیشینه پژوهش، مصاحبه صورت گرفت. بدین منظور پرسشنامه به10 نفر از خبرگان وکارشناسان مربوطه ارائه شد و طی چند مرحله مورد واکاوی اطلاعات قرار گرفت که در نهایت در 9 دسته معیار و 41 زیرمعیار، عوامل اصلی کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین تعیین گردیدند. معیارها شـامل: مدیریت هوشمند موجودی و انبارداری، مدیریت هوشمند عملیات، مدیریت هوشمند اطلاعات، مدیریت هوشمند محصولات، مدیریت هوشمند هزینه، مدیریت هوشمند بهرهوری شرکتی، مدیریت هوشمند مشتریان و تأمینکنندگان دارو، مدیریت هوشمند فروش و بازاریابی و مدیریت هوشمند محیط زیست هستند. نتایج نشان داد که ارتباط میـان کلیـه شـاخصهـا همسو و مثبت است. شاخص مدیریت هوشمند اطلاعات بـه عنـوان مهمترین شاخص بدست آمده است؛ زیرا بر همه شـاخصهـای دیگـر تأثیرگـذار اسـت. سه شـاخص مدیریت هوشمند مشـتریان، مدیریت هوشمند فروش و بازاریابی و مدیریت هوشمند عملیات در رتبهی دوم تأثیرگــذاری هستند. بنابراین مدیران صنعت توزیع دارو میبایست با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء به مدیریت هوشمند اطلاعات در سازمان خود، بهبود روابط با مشتریان، بهبود عملیات و تمرکز ویژه بر فرآیند فروش بپردازند و موجب بهینه-سازی فرآیندهای زنجیره تأمین و افزایش سودآوری شوند.