رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
وحید خاشعی ورنامخواستی؛ مهدی ابراهیمی؛ شهرام خلیل نژاد؛ فاطمه مطهری نژاد
چکیده
امروزه دیجیتالی شدن برای تمامی نهادها و بازارهای پولی و مالی یک الزام محسوب میشود و صنعت بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما مهاجرت به سمت بانکداری دیجیتال برای بانکها کار آسانی نیست و انقلاب دیجیتال به یک چالش اساسی برای این صنعت تبدیل شده است. بانکها برای پایدار نگهداشتن کسبوکار خود نیازمند راهاندازی پلتفرمهای ...
بیشتر
امروزه دیجیتالی شدن برای تمامی نهادها و بازارهای پولی و مالی یک الزام محسوب میشود و صنعت بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما مهاجرت به سمت بانکداری دیجیتال برای بانکها کار آسانی نیست و انقلاب دیجیتال به یک چالش اساسی برای این صنعت تبدیل شده است. بانکها برای پایدار نگهداشتن کسبوکار خود نیازمند راهاندازی پلتفرمهای دیجیتال و ایجاد اکوسیستمهای قوی در اطراف آنها دارند که توانایی تکامل و سازگاری با چالشهای ناشی از فضای آشفته و نامطمئنی که سازمانها در آن فعالیت میکنند و افزایش ناکارآمدیهای داخلی را داشته باشند. لذا پژوهش حاضر باهدف مدلسازی مکانیزمهای مولد تکامل اکوسیستم بانکداری دیجیتال ایران انجام شده است. برای این منظور از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته با بهرهگیری از نظرات خبرگان حوزه بانکداری دیجیتال استفاده شده است. تجزیهوتحلیل متن مصاحبههای انجامشده منتج به شناسایی 674 مضمون، 181 کد، 59 زیرمقوله و 20 مقوله گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد عواملی بیرونی (شامل: حملات سایبری، موانع سیاسی و حاکمیتی، پیشرفت روزافزون فناوری ارتباطات و اطلاعات، تغییرات در محیط رقابتی و تضاد رابطه سرمایهگذاری در حوزه مالی و بانکی) و عوامل درونی (شامل: نداشتن زیرساخت امنیتی قوی در شبکه و ضعف در امنیت، ضعف در سرمایه انسانی دیجیتال، تغییر نیازها و خواستههای بازیگران، ضعف در مدل کسبوکار سنتی، عدم وجود چشمانداز مدیریتی به رشد بانکداری دیجیتال و الزامات نظارتی و قانونی) محرک هم-تکاملی عناصر اکوسیستم پلتفرم بانکداری دیجیتال است که با فعال شدن مکانیزمهای مولد تقویتکننده و تحولآفرین رخ میدهد. پیامدهای تکامل اکوسیستم بانکداری دیجیتال را میتوان در سه سطح کاربران، مالک و اجتماع طبقهبندی نمود.