رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سحر مساح چولابی؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز؛ یلدا رحمتی
چکیده
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. ...
بیشتر
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. این مطالعه دارای رویکرد کیفی است. جامعه آماری شامل تمامی روایتهای مربوط به ابعاد نوآوری و عملکرد بازار وبسایتهای خرید آنلاین مطرح کشور بود. بهکمک روش نمونهگیری قضاوتی، 69 روایت مورد بررسی قرار گرفتند. روایتها با جستوجو در وبسایتها و وبلاگها و با روش کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی در قالب شبکه مضامین تحلیل شدهاند. نتایج حاکی از 7 مضمون سازماندهنده و 161 مضمون پایه بودند. ابعد شناساییشده شامل بعد نوآوری مدل کسب و کار (زیربعد نوع مدل کسب و کار و جریان درآمدی)، بعد نوآوری سازمانی (زیربعد نوآوری ساختار، نوآوری استراتژیک و فرهنگ نوآوری)، بعد نوآوری بازاریابی (زیربعد نوآوری محصول، نوآوری قیمت، نوآوری توزیع، نوآوری ترفیع، نوآوری تبلیغات، نوآوری بخشبندی مشتریان، نوآوری ارزش پیشنهادی و نوآوری ارتباط با مشتریان)، بعد نوآوری فرآیند (زیربعد نوآوری فناوری و نوآوری ایمنی)، بعد نوآوری اعتبار (زیربعد نوآوری اعتماد و نوآوری تخصص) و بعد عملکرد بازار (زیربعد عملکرد مالی و عملکرد غیرمالی) است که تحت مضامین فراگیر یعنی نوآوری و عملکرد وبسایتهای مطرح خرید آنلاین در کشور قرار گرفتند و در شبکۀ مضامین نشان داده شدند.
سروش معتمدی فرد؛ امیر بیات ترک؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
در تغییرات سریع امروزی و محیط بسیار نامطمئن که نیازهای مشتریان، فناوری، نیازمندیهای کارکنان وضعیت جوامع، نظامهای پولی، موقعیت جغرافیایی و بهطورکلی همهچیز در حال تغییر است، شرکتها نمیتوانند همواره به تولید و عرضه محصولات موجود خود تکیه کنند. استراتژی توسعه محصول جدید یک فعالیت مهم است که به شرکتها کمک میکند تا زنده ...
بیشتر
در تغییرات سریع امروزی و محیط بسیار نامطمئن که نیازهای مشتریان، فناوری، نیازمندیهای کارکنان وضعیت جوامع، نظامهای پولی، موقعیت جغرافیایی و بهطورکلی همهچیز در حال تغییر است، شرکتها نمیتوانند همواره به تولید و عرضه محصولات موجود خود تکیه کنند. استراتژی توسعه محصول جدید یک فعالیت مهم است که به شرکتها کمک میکند تا زنده بمانند و بهبودهای مستمر ایجاد کنند. لیکن اکثر سازمانها این عوامل را ایستا در نظر گرفته و به پویایی این عوامل توجه ننمودهاند. ازآنجاییکه نحوه ارتباط بین عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید دارای پویاییها و بازخوردهای فراوانی است، ابزار پویاییشناسی سیستمها، ابزار مناسبی است که از آن میتوان برای تجزیهوتحلیل در این حوزه بهره گرفت. در این تحقیق در جهت شناسایی و تحلیل پویاییهای عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید، بر اساس پیشینه نظری و نظرات خبرگان صنعت، متغیرهای کلیدی در حوزه توسعه محصول جدید شناسایی و روابط علت و معلولی میان این متغیرها ترسیم شده است. بر این اساس سیستم موردنظر، در بانک تجارت در بازه زمانی سالهای 1392 الی 1404 شبیهسازی شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی و بررسی نشان میدهد که توجه به سیاستهای در نظر گرفتهشده، توسعه محصولات جدید مالی نظارتی در سازمان یادشده را بهینه میسازند.
یوسف محمدی مقدم؛ جواد معدنی؛ معصومه پهلوانی قمی
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، ، صفحه 75-97
چکیده
با ظهور عصر فناوری اطلاعات، پیشرفت ها و تحولات چشمگیری را در جوامع کنونی به وجود آمده است که موجب به وجود آمدن تغییراتی وسیع در جوامع و سازمان ها شده است. ﻳﻜﻲ از مهمترین مباحث ﭘﻴﺶ روی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، مقوله نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن است. نوآوری به عنوان عامل حیاتی و موثر برای سازمان های امروزی ایفای نقش می کند تا بوسیله آن، سازمان ...
بیشتر
با ظهور عصر فناوری اطلاعات، پیشرفت ها و تحولات چشمگیری را در جوامع کنونی به وجود آمده است که موجب به وجود آمدن تغییراتی وسیع در جوامع و سازمان ها شده است. ﻳﻜﻲ از مهمترین مباحث ﭘﻴﺶ روی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، مقوله نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن است. نوآوری به عنوان عامل حیاتی و موثر برای سازمان های امروزی ایفای نقش می کند تا بوسیله آن، سازمان ها به عملکرد بهتر و مزیت رقابتی دست یابند. فناوری اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای عصر کنونی است که کاربردها و مزایای منحصر بفردی برای سازمان ها ایجاد می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش فناوری اطلاعات در عملکرد نوآوری و اینکه مولفه های فناوری اطلاعات نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه سازمان داشته باشند. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل 86 نفر از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران (سازمان مرکزی) است که برای جمع آوری اطلاعات آن، از دو پرسشنامه فناوری اطلاعات و عملکرد نوآوری با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوایی دو پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت مورد تایید قرار گرفت؛ سپس برای سنجش پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه اول و دوم به ترتیب 848. و 905. درصد بدست آمد که مقدار مناسبی بود. با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel آزمون های مورد نظر بر روی داده ها صورت گرفتند. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات تاثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآوری دارد و می تواند نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد.