مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود.

2 عضو هیئت‌علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع). مشهد(نویسنده مسئول)؛ ghafourian@imamreza.ac.ir

3 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود.

4 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد، شاهرود، شاهرود.

چکیده

رسانه‌های اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی بهره می‌گیرند. با توجه به اهمیت رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژی‌های رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه‌های اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیل‌کننده ویژگی‌های سازمانی پرداخته است. جامعه آماری در این پژوهش، تعدادی از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی در شهر مشهد بوده که حجم نمونه با بهره‌گیری از جدول مورگان 384 تن در نظر گرفته شده است. روش پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده که با استفاده از پرسش‌نامه‌ استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) و پرسش‌نامه ویژگی‌های سازمانی و استراتژی‌های سازمانی اویوبی و همکاران (2016) اطلاعات لازم جمع‌آوری گردیده است. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) نشان داد که اولاً ابعاد ویژگی‌های سازمانی (ساختار سازمانی، سبک مدیریت، سبک تصمیم‌گیری) و استراتژی‌های رقابتی (استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز) بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه‌های اجتماعی تأثیر داشته و ثانیاً استراتژی‌های رقابتی از طریق متغیر تعدیل گر ویژگی‌های سازمانی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه‌های اجتماعی تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Competitive Strategies on the Function of Marketers in Social Media; With Moderator Role of the Organizational Features

نویسندگان [English]

  • Saied Aibaghi Esfahani 1
  • Amir Ghafourian Shagerdi 2
  • Taghi Vahidi 3
  • Behnaz Daneshmadn 4

1 Assistant Professor, Faculty of Industrial Management, Shahroud Industry University.

2 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, Imam Reza international university Mashad (Corresponding Author: ghafourian@imamreza.ac.ir

3 Ph.d Students of Business Management, Marketing Management, Shahroud Islamic Azad University

4 **** Ph.d Students of Business Management, Marketing Management, Shahroud Islamic Azad University

چکیده [English]

Social media is a modern ICT tool that is used today in many countries, including in our country, and uses many users of this platform to carry out marketing-related activities. This study, considering the importance of social media in marketing, examines the effect of competitive strategies on the performance of active marketers in social media, with the role of moderating variable of organizational features. The statistical population in this research is a number of social media marketers in Mashhad, with a sample size of 384 tons, using Morgan table. The research method is descriptive / cross-sectional and in terms of purpose, the data have been gathered using the standard organizational performance questionnaire Hersey and Goldsmith(2003) and the Organizational features and Organizational Strategies Questionnaire, Oyewobi et al (2016). The results of the analysis of data using Structural Equation Modeling (SEM) method using Smart PLS software showed that, first, the dimensions of organizational features (organizational structure, management style, decision making style) and competitive strategies (strategy of differentiation, Cost leadership strategy, focus strategy) has an impact on the performance of active marketers in social media, and secondly, competitive strategies through the moderating variable of organizational features affect the performance of active marketers in social media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competitive strategies
  • Organizational features
  • Organizational performance
  • Social media
اخوان خرازیان، مریم و هاشمی، سیده سمیرا. (1397). راهبردهای منبع مزیت رقابتی پایدار در هزاره سوم با توجه به راهبردهای کسب‌وکار و بازاریابی در سازمان. مجموعه مقالات دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک، تهران، انجمن مدیریت راهبردی ایران.
اکبری‌تبار، علی‌اکبر و اسکندری‌پور، ابراهیم. (1392). رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مجازی، تهران: مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال.
بهبودی، امید.، رجوعی، مرتضی.، زارعی، عظیم و شجاعی باغینی، گلنار. (1397). طراحی الگوی معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری ایران. گردشگری و توسعه،7(4)، 82-61.
ثانوی فرد، رسول و صادقی، فرزاد. (1395). بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر انعطاف‌پذیری سازمانی، استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه و عملکرد کسب‌وکار (مورد مطالعه: منطقه جنوب ایران). بررسی‌های بازرگانی. 76، 100-86.
حسینی، میرزا حسن و امینیان، مقداد. (1394). نقش فناوری شبکه اجتماعی آنلاین بر مشارکت مشتری. پژوهش و فناوری، 1، 84-67.
حیدری، مجید.، دلاور، علی.، سجادی جاغرق، سید عبدالله.، فرهنگی، علی‌اکبر و محمدخانی، کامران. (1396). رسانه‌های اجتماعی و استراتژی‌های ارتباطی بازاریابی در بانکداری نوین. مدیریت توسعه و تحول. 30، 12-1.
خسروی فر، سمانه. (1394). بررسی رابطه بین استراتژی شرکت و ریسک ورشکستگی با تأثیر کارایی به‌عنوان متغیر میانجی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه ارومیه.
خورشید، صدیقه و نوجوان، صمد. (1392). تحلیل رقابت‌جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر مدل نیروهای رقابتی پورتر، تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده. مطالعات مدیریت صنعتی، 11(28)، 97-61.
رستگار، عباسعلی و همتی، امین. (1395). سنجش تأثیر استراتژی‌های رقابتی بر عملکرد سازمان. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک، تهران، 178-159.
زارع، ذکریا.، ملک پور، فاطمه.، قایمی، مجتبی و مسعودی، عباس. (1394). بررسی سلامت سازمانی و رابطه‌ی آن با سبک مدیریت فرماندهان - مطالعه موردی: ف.ا.کردستان. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 10(4)، 670-648.
شیرخدایی، میثم.، علیقلی، منصوره و عسکری، سهیل. (1392). بررسی تأثیر عملکرد بازاریابی بر عملکرد مالی بانک پارسیان. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،3(10)، 118-107.
عباس پور، عباس و باروتیان، هدی. (1389). بررسی رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی (بر اساس مدل اچیو) در واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران در سال 1388. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 4(10)، 38-7.
عقیلی، سید وحید و قاسم‌زاده عراقی، مرتضی. (1394). رسانه‌های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالش‌ها. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 1، 36-21.
فلاح تفتی، سعید.، کردنائیج، اسدالله.، خداداد حسینی، حمید و جمالی افوسی، مجید. (1394). تبیین اهداف استراتژیک تعاملی صنعت بانکداری ایران با استفاده از مفهوم اکوسیستم کسب‌وکار. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 19(4)، 159-139.
قادری، کاوه و قادری، صلاح‌الدین. (1396). بررسی تأثیر استراتژی متنوع سازی بر ریسک ورشکستگی شرکت‌ها. مجله علمی پژوهشی دانش حسابداری مالی. 4 (4)، پیاپی 15، 137-119.
لشکری، محمد.، سامی، ابوالفضل و ارشادی، زهرا. (1393). ارزیابی استراتژی‌های رقابتی و عملکرد سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی، 7، 50-39.
مبشر راد، فاطمه و غنبر طهرانی، نسیم. (1397). عوامل تأثیرگذار بر کارکرد رسانه‌های اجتماعی در تأمین مالی جمعی مؤسسات خیریه. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 6(24)، 107-87.
مجیدی، عبدالله.، محمدی مقدم، یوسف و قاسمی، فاطمه. (1390). تأثیر ساختار سازمانی بر بهبود عملکرد معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی. فصلنامه توسعه، 6(21)، 220-201.
ناظمی، فاطمه؛ صفاری نیا، مجید. (1394). بررسی ارتباط بین تصمیم‌گیری و ادراک ریسک با رفتارهای کارآفرینانه در بین مدیران فرهنگی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(4)، 117-89.
نوری عسکرنژاد، باقر و لباف، حسن. (1391). پارادایم‌های اندازه‌گیری عملکرد فعالیت‌های بازاریابی. مجله تدبیر. 241، 44-32.
Acquaah, M. and. Yasai-Ardekani, M. (2008). Does the implementation of a combination competitive strategy yield incremental performance benefits? A new perspective from a transition economy in Sub-Saharan Africa. Journal of Business Research, 61, 346–354.
Acquaah, M. (2011). Business strategy and competitive advantage in family businesses in Ghana: The role of social networking relationships. Journal ofDevelopmentalEntrepreneurship, 16(1), 103–126.
Acquaah, M., and Agyapong, A. (2015). The Relationship between Competitive Strategy and Firm Performance in Micro and Small Businesses in Ghana: The Moderating Role of Managerial and Marketing Capabilities. Africa Journal of Management, 1(2), 172-193.
Agyapong, A., and Boamah, R. B. (2013). Business strategies and competitive advantage of family hotel businesses in Ghana: The role of strategic leadership. Journal of Applied Business Research, 29(2), 531.
Allen, R. S., and Helms, M. M. (2006). Linking strategic practices and organizational performance to Porter's generic strategies. Business Process Management Journal, 12(4), 433-454.
Ananda, A. S., Hernández-García, A. and Lamberti, L. (2016). N-REL: A comprehensive framework of social media marketing strategic actions for marketing organizations. Journal of Innovation and Knowledge, 5(4). 1-14.
Barreto, I. (2010). Dynamic capabilities: A review of past research and an agenda for the future. Journal of management, 36(1), 256-280.
Baum, J.R. and Wally, S. (2003). Strategic decision speed and firm performance. StrategicManagement Journal, 24(11), 1107-1129.
Blahová, M., and Knápková, A. (2010). Effective strategic action: from formulation to implementation. In 2010 International Conference on Economics, Business and Management, Vol.2, pp.61-65.
Bozkurt, Ö. Ç., Kalkan, A., and Arman, M. (2014). The Relationship between Structural Characteristics of Organization and Followed Business Strategy: An application in Denizli. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 222-229.
Chen, C. J., and Huang, J. W. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management— The social interaction perspective. International Journal of Information Management, 27 (2),104-118.
Claver-Cortés, E., Pertusa-Ortega, E. M., and Molina-Azorín, J. F. (2012). Characteristics of organizational structure relating to hybrid competitive strategy: Implications for performance. Journal of Business Research, 65(7), 993-1002.
Csaszar, F. A. (2012). Organizational structure as a determinant of performance: Evidence from mutual funds. Strategic Management Journal, 33(6), 611-632.
Ercan, T., and Koksal, A. (2013). The effect of competitive and growth strategy type on financial strategies in construction companies. In International Conference on Construction and Real Estate Management (ICCREM 2013), ISBN-13. Vol. 1143880143, 10-11.
Goll, I. and Rasheed, A.M.A. (1997). Rational decision-making and firm performance: the moderating role of environment. Strategic Management Journal, 18(7), 583-91.
Grosbois, J.F. (2011). The impact of knowledge management practices on nuclear power plant organization performance. Thesis of PhD, Carleton University, Ottawa, Ontario, Canada.
Hajli, M. N., (2014). A study of the impact of social media on consumers. International Journal of Market Research, 56(3), 387-404.
Hao, Q., Kasper, H., and Muehlbacher, J. (2012). How does organizational structure influence performance through learning and innovation in Austria and China. Chinese Management Studies, 6(1), pp. 36-52.
Hudson, S., Huang, L., Roth, M. S., and Madden, T. J. (2015). The influence of social media interactions on consumer–brand relationships: A three-country study of brand perceptions and marketing behaviors. Intern. J. of Research in Marketing.
Iyswarya, P., and Rajaram, S. (2016). Impact of Performance Management Process on Print Organizational Performance—In Indian Context. In Proceedings of the International Conference on Data Engineering and Communication Technology. Springer Singapore, 661-671
José López García, J., Lizcano, D., MQ Ramos, C., and Matos, N. (2019). Digital Marketing Actions That Achieve a Better Attraction and Loyalty of Users: An Analytical Study. Future Internet. 11(130), 1-16.
Kamande, J. W. (2015). Determinants of strategy Implementation in the Ministry of Lands, Thika, Kiambu County Kenya. International Journal of Education and Research, 3(2), 297-312.
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., and Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54, 241-251.
Kurt, A., and Zehir, C. (2016). The relationship between cost leadership strategy, total quality management applications and financial performance. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 17(1), 97-110.
Lansley, P. (1994). Analysing construction organizations. Construction Management and Economics, 12(4), 337-348.
Lavie, D. (2006). Capability reconfiguration: An analysis of incumbent responses to technological change. Academy of management review, 31(1), 153-174.
Lewis, B. K. (2010). Social Media and Strategic Communication: Attitudes and Perceptions Among College Students. Public Relations Journal, 4( 3), 121-133.
Li, Y., and Tan, C. H. (2013). Matching business strategy and CIO characteristics: The impact on organizational performance. Journal of Business Research, 66(2), 248-259.
Liao, C., Chuang, S. H., and To, P. L. (2011). How knowledge management mediates the relationship between environment and organizational structure. Journal of business research, 64(7), 728-736.
López-Nicolás, C., and Meroño-Cerdán, Á. L. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International journal of information management, 31(6), 502-509.
Martinez-Leon, I. M. and Martinez-Garcia, J. A. (2011). The influence of organisational structure on organisational learning. International Journal of Manpower, 32(5/6), 537- 566.
Nandakumar, M. K. (2008). Strategy formulation and implementation in manufacturing organisations - the impact on Performance. Unpublished thesis submitted to Middlesex University in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. Middlesex University Business School, London, UK.
Njagi, L., and Kombo, H. (2014). Effect of Strategy Implementation on Performance of Commercial Banks in Kenya. European Journal of Business and Management, 6(31), 62-67.
Nyarko, I. K., Dorkenoo, C. B., Semordey, E. Y., and Agbanu, P. (2016). Organizational Structure as a Logical Tool for Determining the Flow of Responsibility and Authority. International Journal of Management and Administrative Sciences (IJMAS), 3(3), 1-9.
Ojokuku, R. M., Odetayo, T. A., and Sajuyigbe, A. S. (2012). Impact of leadership style on organizational performance: a case study of Nigerian banks. American Journal of Business and Management, 1(4), 202-207.
Oyewobi, L., Windapo, A. O., Rotimi, J. O. B., and Jimoh, R. A. (2016). Relationship between competitive strategy and construction organisation performance: the moderating role of organisational characteristics. Management Decision, 54(9), 2340 - 2366
Öztamura, D. and Karakadılar, I. S. (2014). Exploring the role of social media for SMEs: as a new marketing strategy tool for the firm performance perspective. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150, 511 – 520.
Pertusa-Ortega, E. M., Molina-Azorín, J. F., and Claver-Cortés, E. (2010). Competitive strategy, structure and firm performance: A comparison of the resource-based view and the contingency approach. Management Decision, 48(8), 1282-1303.
Powers, T. L., and Hahn, W. (2004). Critical competitive methods, generic strategies, and firm performance. International Journal of Bank Marketing, 22(1), 43-64.
Rehman, R. R. (2012). Impact of employee decision making styles on organizational performance: in the moderating role of emotional intelligence. World Applied Sciences Journal, 17(10), 236-246.
Rudd, J. M., Greenley, G. E., Beatson, A. T., and Lings, I. N. (2008). Strategic planning and performance: Extending the debate. Journal of business research, 61(2), 99-108.
Seedee, R. (2012). Moderating Role of Business Strategies on the Relationship between Best Business Practices and Firm Performance. International Journal of Business and Social Science, 3(24), 137-150.
Swiercz, P. M. (2016). Late to the Party: HR’s Contribution to Contemporary Theories of Strategy. In Neostrategic Management. Springer International Publishing. 203-222
Teeratansirikool, L., Siengthai, S., Badir, Y., and Charoenngam, C. (2013). Competitive strategies and firm performance: the mediating role of performance measurement. International Journal of Productivity and Performance Management, 62(2), 168-184.
Wanjiru, A. I., Muathe, S. M., and Kinyua-Njuguna, J. W. (2019). The Mediating Effect of Competitive Advantage on the Relationship between Corporate Strategies and Performance of Manufacturing Firms in Nairobi City County, Kenya. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM). 21(4). 7-15.
Wijayanto, A., Suhadak, Dzulkirom, M., Nuzula, and N. F. (2019). The Effect of Competitive Advantage on Financial Performance and Firm Value: Evidence from Indonesian Manufacturing Companies. RJOAS, 1(85), 35-44.
Wilden, R., Gudergan, S. P., Nielsen, B. B., and Lings, I. (2013). Dynamic capabilities and performance: strategy, structure and environment. Long Range Planning, 46(1), 72-96.‏