مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز. (نویسنده مسئول)؛ bakhshandeh.iauahvaz@gmail.com

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز.

چکیده

با رشد تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای آنلاین متعدد، توجه به رفتار بانوان که بخش مهم و چشمگیری از مصرف‌کنندگان این حوزه به شمار می‌روند بیشتر اهمیت یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تمایل بانوان به خرید آنلاین پوشاک است. در این راستا داده‌هایی با استفاده از پرسشنامه از 400 نفر از بانوان استان خوزستان به شیوه در دسترس جمع‌آوری و مدل مفهومی پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از " نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3" مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار استفاده آنلاین همیشگی، هنجارهای ذهنی و نگرش به خرید آنلاین بر تمایل به خرید آنلاین بود. مزایای درک شده نیز بر نگرش به خرید آنلاین تأثیر مثبت و معناداری داشت. علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون سوبل نیز نشان داد که نگرش به خرید آنلاین نقش میانجی در تأثیر مزایای درک شده بر تمایل به خرید آنلاین ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

TheModel of theInfluential factors on the Intention of Women toPurchaseClothing from Online Stores

نویسندگان [English]

  • Ghasem Bakhshandeh 1
  • Samira Ghashghayi 2

1  Faculty Member., Department of management, Islamic Azad University, , Ahvaz Branch, Ahvaz. (Corresponding Author: bakhshandeh.iauahvaz@gmail.com)

2 MSc., Department of management, Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz.

چکیده [English]

 With the growth of e-commerce and numerous online businesses, more attention has been paid to the behavior of women who are an important part of consumers in this field. The purpose of the present study is to explore the influential factors on the intention of women to purchase clothing from online stores. In this regard, data were collected from 400 women in Khuzestan province using a questionnaire through convenience sampling. The conceptual model of the research was tested by structural equation modeling using SmartPLS3 software. The results revealed that the impacts of habitual online usage, subjective norm, and attitude toward online purchase were positive and significant on the intention to purchase online. In addition, the impact of perceived benefits on the intention to purchase online was also positive and significant. Furthermore, the results obtained from the Sobel test also revealed that attitude toward online purchase plays a mediating role between the perceived benefits and online purchase intention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • women
  • e-commerce
  • online purchase
  • online purchase intention
  • online store
خدادادحسینی، سیدحمید و اسداللهی، محمدرضا. (1396). عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم سفارش غذای آنلاین از دیدگاه مشتریان. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 23، 212-177.
دهدشتی شاهرخ، زهره و بهیار، پدرام. (1396). پیش‌زمینه‌ها و پیامدهای مشارکت مصرف‌کنندگان در جوامع مجازی. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 21، 64-23.
شکری، اسماعیل.، حیدرزاده، کامبیز و زابلی، روح اله. (1396). نگاهی پدیدار شناختی به تمایل زنان به استفاده از خرید آنلاین، مطالعات اجتماعی و روان‌شناختی زنان، 15(3)، 87-60.
شکری، اسماعیل.، حیدرزاده، کامبیز و زابلی، روح اله. (1397). ارائه مدلی برای خرید آنلاین در میان زنان با استفاده از روش کیفی تئوری داده بنیاد. مطالعات زن و خانواده، 6(2)، 198-165.
نوروزی، حسین.، عبدالله پور، سجاد.، گنجعلی­وند، سمیه و معصومی، غزل. (1397). تأثیر بازار گرایی صادرات بر افزایش صادرات با نقش میانجی اثربخشی بازاریابی: مطالعه موردی شرکت­های صادراتی خشکبار، مدیریت کسب‌وکارهای بین­المللی، 1(3)، 123-103.
Al-Debei, M. M., Akroush, M. N., and Ashouri, M. I. (2015). Consumer attitudes towards online shopping. Internet Research, 25(5), 707–733.
Al-Maghrabi, T., Dennis, C., Halliday, S.V. and BinAli, A. (2011). Determinants of Customer Continuance Intention of Online Shopping. Int. Journal of Business Science and Applied Management, 6(1), 41-65.
Amaro, S., and Duarte, P. (2015). An integrative model of consumers’ intentions to purchase travel online. Tourism Management, 46, 64–79.
Arora, N., and Aggarwal, A. (2018). The role of perceived benefits in formation of online shopping attitude among women shoppers in India. South Asian Journal of Business Studies, 7(1), 91–110.
Chou, S., Chen, C-W., and Lin, J-Y. (2015). Female online shoppers. Internet Research, 25(4), 542–561.
Delafrooz, N., Paim, L. H., and Khatibi, A. (2011). Understanding consumer’s internet purchase intention in Malaysia. African Journal of Business Management, 5 (3), 2837-2846.
Foucault, B. E., and Scheufele, L. (2005). Internet versus bricks and mortar retailers: an investigation into intangibility and its consequences. Journal of Retailing, 81(4), 251-267.
Hasbullah, N. A., Osman, A., Abdullah, S., Salahuddin, S. N., Ramlee, N. F., and Soha, H. M. (2016). The Relationship of Attitude, Subjective Norm and Website Usability on Consumer Intention to Purchase Online: An Evidence of Malaysian Youth. Procedia Economics and Finance, 35, 493–502.
Honkanena, P., Olsenb, S.O. & Verplanken, B. (2005). Intention to consume seafood: the importance of habit. Appetite, 45(2), 161-168.
Hou, J., and Elliott, K. (2016). Gender differences in online auctions. Electronic Commerce Research and Applications, 17, 123–133.
Nor, K. M., & Pearson, J. M. (2008). An Exploratory Study into the Adoption of Internet Banking in a Developing Country: Malaysia. Journal of Internet Commerce, 7(1), 29-73.
Kim, D. J., Ferrin, D. L., and Rao, H. R. (2008). A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: the role of trust, perceived risk, and their antecedents. Decision Support Systems, 44(2), 544-564.
Law, M., Kwok, R. C-W., and Ng, M. (2016). An extended online purchase intention model for middle-aged online users. Electronic Commerce Research and Applications, 20, 132–146.
Lee, J., Park, D. H., and Han, I. (2011). The different effects of online consumer reviews on consumers’ purchase intentions depending on trust in online shopping malls. Internet Research, 21(2), 187-206.
Leone, L., Perugini, M., and Ercolani, A. P. (1999). A comparison of three models of attitude behaviour relationships in studying behaviour domain. European Journal of Social Psychology, 29, 161–189.
Limayem, M., Hirt, S. G., and Cheung, C. M. K. (2007). How habit limits the predictive power of intention: The case of information systems continuance. Management Information Systems Research Center, University of Minnesota, 31(4), 705-737.
Lin, X., and Wang, X. (2020). Examining gender differences in people’s information-sharing decisions on social networking sites. International Journal of Information Management, 50, 45–56. 
Moon, M. A., Khalid, M. J., Awan, H. M., Attiq, S., Rasool, H., and Kiran, M. (2017). Consumer’s perceptions of website’s utilitarian and hedonic attributes and online purchase intentions: A cognitive–affective attitude approach. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 21(2), 73–88.
Rahman, S. Khan, M. A., and Iqbal, N. (2018). Motivations and barriers to purchasing online: understanding consumer responses. South Asian Journal of Business Studies, 7(1), 111–128.
Raman, P. (2019). Understanding female consumers’ intention to shop online. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(4), 561-582.
Rao, M. B., Hymavathi, C. L., and Rao, M. M. (2018). Factors affecting female consumer’s online buying behavior. Academy of Marketing Studies Journal, 22(2), 1-20.
Salisbury, W. D., Pearson, R. A., Pearson, A. W., and Miller, D. W. (2001). Perceived security and World Wide Web purchase intention. Industrial Management & Data Systems, 101(4), 165-177.
Taylor, S., and Todd, P. A. (1995). Understanding information technology usage: A test of competing models. Information Systems Research, 6, 144-176.
Triandis, H. C. (1971). Attitude and Attitude Change (Foundations of Social Psychology). Hoboken, NJ: John Wileys & Sons Inc.
Trocchia, P. J., and Janda, S. (2000). A phenomenological investigation of Internet usage among older individuals. Journal of Consumer Marketing, 17(7), 605-616.
Verplanken, B., Aarts, H., Knipperberg, A., and Moonen, A. (1998). Habit versus planned behavior: A field experiment. British Journal of Social Psychology, 37(1), 111-128.
Wu, S. (2003). The relationship between consumer characteristics and attitude toward online shopping. Marketing Intelligence & Planning, 21(1), 37–44.
Zhang, T., Wang, W. Y. C., Cao, L., and Wang, Y. (2019). The role of virtual try-on technology in online purchase decision from consumers’ aspect. Internet Research, 25(3), 529-551.