نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان هرمزگان بندرعباس، دانشگاه هرمزگان
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه هرمزگان
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تسهیل اموردر حوزههای مختلف از جمله آموزش گردیده است. با اینحال، در کشور ما آنگونه که باید مورد استفاده قرار نمیگیرد. هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع موجود در سیستمهای آموزشی مدارس هوشمند و ارائه راهکار برای رفع آنها میباشد. در این تحقیق از روش تحقیق کیفی و برای جمعآوری دادها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دبیرستانهای هوشمند ناحیه2 شهر بندرعباس میباشد. نمونهگیری تا حد اشباع نظری دادهها ادامه یافت به طوریکه با تعداد 20 نفر از مدیران و دبیران دبیرستانها مصاحبه به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادها، بعد از چندین بار مرور و تحلیل متنهای مصاحبه و وارد نمودن آنها به نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA به استخراج مفاهیم و مقولهها و درک جملات مهم و فرموله کردن معانی جملات پرداخته شد و جملات مهم و مرتبط کدبندی گردیدند. نتایج نشان داد که شش دسته مانع مهم وجود دارد که عبارتند از: 1ـ موانعی که به دبیران مربوط میشود، 2ـ موانعی که به دانشآموزان مربوط میشود، 3ـ موانع اقتصادی، 4ـ موانع فرهنگی، 5ـ موانع اداری و اجرایی و 6ـ موانع فنی.در این میان موانع اقتصادی بااهمیتترین و پرتکرارترین موانعی بودند که از سوی مصاحبهشوندهها مطرح شد. موانع مربوط به دبیران، موانع فرهنگی و به ترتیب موانع اداری ـ اجرایی و موانع فنی و در نهایت موانعی که مربوط به دانشآموزانمیشود در رتبههای بعد از لحاظ اهمیت قرار گرفتند و در انتهای تحقیق برای هر کدام از موانع مطرحشده از سوی دبیران راهکارهایی جهت کمرنگ تر کردن و در نهایت رفع آنها ارائه شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploring and analyzing the barriers toadoption of ICT in education: qualitative study on intelligent school systems
نویسندگان [English]
- Mohammad Reza Behboudi 1
- mohammad Fathollahifar 2
1 Assistant Professor of Industerial Management Hormozgan University
2 M.A Student of Management Hormozgan University
چکیده [English]
رICT adoption is one of the main concern of all types organizations including educational organisational such as schools. The aim of this study isto identify the barriers in intelligent school systems and suggest solutions to overcome them. Conducting a qualitative research method, this study, collected the data through semi-structured interviews. Participants included 20 administrators and teachers in Smart High Schools in District 2 of Bandar Abbas city of Iran.To analyze the data content analysis method have been conducted. After organizing and preparing the transcriptions, the coding, conceptualizing, and classifying the data have been done and the themes and categories were identified. The results shows that there are six categories as the main obstacles in developing intelligent school systems. These categories include: (1) barriers concerned to the teachers; (2) obstacles concerned to students. (3)Economic barriers, (4) cultural barriers (5) administrative barriers and (6) technical barriers.The most important barriers is economic barriers that were mentioned by most of the interviewees. Teachers barriers, cultural barriers, technical barriers, administrative barriers and the obstacles concerned to students were the next in rank in terms of importance. At the end of the study for each of the barriers, the strategies for decreasing and eliminating them are suggested
کلیدواژهها [English]
- ICT
- Smart Schools
- barriers to the adoption of information technology
- qualitative methods