وجه اله قربانی زاده؛ سارا بهفر
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، صفحه 1-22
چکیده
امروزه با دستاوردهای جدیدی از کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. از این رو، ارزیابی آمادگی الکترونیک سازمانها به منظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار ...
بیشتر
امروزه با دستاوردهای جدیدی از کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. از این رو، ارزیابی آمادگی الکترونیک سازمانها به منظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با رشد پژوهشهای مختلف در زمینه آمادگی الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه آمادگی الکترونیک سازمانها در ایران و با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 15 پایاننامه و 6 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. نتیجه فراتحلیل 112 متغیر نشان میدهد که متغیرهای، نیروی انسانی، عوامل مدیریتی، زیرساختهای لازم، قابلیتهای سازمانی، عوامل اقتصادی و محیطی بیشترین تأثیر را بر آمادگی الکترونیک سازمانها در ایران داشته است. یافتهها همچنین نشان میدهد که متغیرهای میانجی وجود دارد که نتایج تحقیقات را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
جمشید صالحی صدقیانی؛ مریم اخوان خرازیان؛ یاسر سبحانی فرد؛ وحید فرهمند
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، صفحه 23-48
چکیده
امروزه استفاده از بانکداری الکترونیکی در بانکها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرعت تغییرات در محیط کسب وکار به طور متناوب در حل افزایش است و بانکها دائما در جستجوی ایجاد خدمات و فرآیندهای نوآورانه برای مشتریان خود هستند تا بتوانند به طور موثر با هم به رقابت بپردازند.IT نقش مهم ایجاد کننده این فرآیندها را ایفا می کند. مسئله موجود ...
بیشتر
امروزه استفاده از بانکداری الکترونیکی در بانکها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرعت تغییرات در محیط کسب وکار به طور متناوب در حل افزایش است و بانکها دائما در جستجوی ایجاد خدمات و فرآیندهای نوآورانه برای مشتریان خود هستند تا بتوانند به طور موثر با هم به رقابت بپردازند.IT نقش مهم ایجاد کننده این فرآیندها را ایفا می کند. مسئله موجود اینست که پیاده سازی پروژههای بانکداری الکترونیکی که به قصد حمایت و تواناسازی از فعالیتهای کسب و کار است بسیار حساس و دارای ریسک میباشد. بانکها مقدار قابل توجهی از منابع خود را صرف پروژههای IT ای می کنند که با عدم پذیرش توسط مشتریان مواجه میشود. بر این اساس، هدف ازاین پژوهش بررسی عوامل تاثیر گذار بر اجرای پروژههای فناوری اطلاعات در حوزه بانکی، یعنی بانکداری الکترونیکی در ایران میباشد تا کمکی به سایر سازمانها جهت ارزیابی آمادگی سازمان برای تمرکز بر عواملی که تاثیر زیادی بر موفقیت این پروژهها دارد؛باشدتا چنانچه مشکلی در عوامل اصلی تاثیرگذار بر اجرای پروژههای بانکداری الکترونیکی وجود دارد اصلاح نموده و سپس اقدام به پیاده سازی پروژه نمایند تا هزینه و وقت کمتری و احتمال موفقیت بالاتری داشته باشند. برای این کار در مرحله اول با مطالعه مستندات و تحقیقات پیشین و مصاحبه با افراد درگیر درپروژههای فناوری اطلاعات، عوامل موثر بر این پروژهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در سه دسته کلی، دسته اول ارزیابی و آمادگی برای اجرای تغییر، دسته دوم شناخت، دسته سوم تغییر استخراج گردیدند. در مرحله دوم این عوامل در قالب پرسشنامهای از بین45 نفر از خبرگان،کارشناسان و مجریان پروژههای مختلف بانکداری الکترونیکی اجرا شده در ایران مورد سؤال قرارگرفت و از میان39پرسشنامه دریافت شده عوامل با توجه به میزان تاثیرپذیری اولویت بندی گردیدند،بر اساس پاسخهای ارائه شده با استفاده از نتایج، ابتدا به تعیین شکاف میان وضع موجود و وضعیت مطلوب پیاده سازی پروژههای فناوری اطلاعات، در هر یک از مولفههای سه دسته کلی،دسته اول آمادگی و برنامه ریزی سازمان برای اجرای تغییر، دسته دوم شناخت، طراحی و ارزیابی،دسته سوم فرهنگ و تغییر مرتبط با عوامل تاثیر گذار بر پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته شده که با آزمون آماری ویل کاکسون ادعای موجود بودن این شکاف مورد تایید قرار گرفت، سپس با استفاده از میزان شکاف و اهمیت عوامل، اولویت اقدام جهت سرمایه گذاری برای آماده سازی شرکتها جهت پیاده سازی صحیح پروژههای بانکداری الکترونیکیتعیین شدند .
محمود محمدی؛ مهدی خسروی؛ محمد علی جم؛ علی مخصوصی
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، صفحه 49-75
چکیده
مسئلهای که همواره مدیران در هنگام سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات با آن مواجهه هستند کنترل بر ریسک مالی و به حداکثر رساندن اثر بخشی فناوری اطلاعات میباشد و اینکه منابع سازمان را چگونه به زیر ساختهای فناوری اطلاعات اختصاص دهند که بیشترین اثربخشی را برای سازمان را به همراه داشته باشد. محققان پیشین درباره اینکه چه پدیدههایی ...
بیشتر
مسئلهای که همواره مدیران در هنگام سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات با آن مواجهه هستند کنترل بر ریسک مالی و به حداکثر رساندن اثر بخشی فناوری اطلاعات میباشد و اینکه منابع سازمان را چگونه به زیر ساختهای فناوری اطلاعات اختصاص دهند که بیشترین اثربخشی را برای سازمان را به همراه داشته باشد. محققان پیشین درباره اینکه چه پدیدههایی با اثر بخشی فناوری اطلاعات در ارتباط هستند مطالعات گسترده انجام دادهاند. در میان این تحقیقات مطالعاتی وجود رابطه معنی دار میان آمادگی فنی و انعطافپذیری فناوری اطلاعات با اثربخشی فناوری اطلاعات را تائید نموده اند. هدف این تحقیق بررسی رابطه این دو متغیر بر اثربخشی فناوری اطلاعات است. در نهایت دستاورد این تحقیق ایجاد دانش و آگاهی در جهت اختصاص هرچه بهتر منابع سازمان برای دستیابی به اثربخشی بیشتر در فناوری اطلاعات میباشد. بر این اساس سه سوال مطرح گردیده است که در قالب یک مدل معادلات ساختاری ارائه گردیده است. روش کلی این پژوهش روش توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه صنعتی مالک اشتر میباشد. دراین تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. پس از تعیین و تایید شاخصهای مرتبط با متغیرهای مستقل و وابسته توسط خبرگان، پرسشنامه تهیه شده در نمونه آماری توزیع گردید. برای تحلیل دادهها ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه اول برازش شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفت سپس با استفاده از تحلیل عاملی مرتبه دوم برازش مفاهیم مدل ارائه شده مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری مدل مفهومی تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق از نرمافزار smartPLs برای تحلیل داده استفاده گردیده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده این موضوع است که رابطه معناداری میان آمادگی فنی سازمان و انعطافپذیری فناوری اطلاعات با اثربخشی فناوری اطلاعات وجود دارد که بیانگر تاثیر مثبت آمادگی فنی سازمان و انعطافپذیری فناوری اطلاعات بر اثربخشی فناوری اطلاعات در این سازمان است.
محمدرضا بهبودی؛ محمد فتح ا للهی فر
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، صفحه 77-104
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تسهیل اموردر حوزههای مختلف از جمله آموزش گردیده است. با اینحال، در کشور ما آنگونه که باید مورد استفاده قرار نمیگیرد. هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع موجود در سیستمهای آموزشی مدارس هوشمند و ارائه راهکار برای رفع آنها میباشد. در این تحقیق از روش تحقیق کیفی و برای جمعآوری دادها ...
بیشتر
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تسهیل اموردر حوزههای مختلف از جمله آموزش گردیده است. با اینحال، در کشور ما آنگونه که باید مورد استفاده قرار نمیگیرد. هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع موجود در سیستمهای آموزشی مدارس هوشمند و ارائه راهکار برای رفع آنها میباشد. در این تحقیق از روش تحقیق کیفی و برای جمعآوری دادها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دبیرستانهای هوشمند ناحیه2 شهر بندرعباس میباشد. نمونهگیری تا حد اشباع نظری دادهها ادامه یافت به طوریکه با تعداد 20 نفر از مدیران و دبیران دبیرستانها مصاحبه به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادها، بعد از چندین بار مرور و تحلیل متنهای مصاحبه و وارد نمودن آنها به نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA به استخراج مفاهیم و مقولهها و درک جملات مهم و فرموله کردن معانی جملات پرداخته شد و جملات مهم و مرتبط کدبندی گردیدند. نتایج نشان داد که شش دسته مانع مهم وجود دارد که عبارتند از: 1ـ موانعی که به دبیران مربوط میشود، 2ـ موانعی که به دانشآموزان مربوط میشود، 3ـ موانع اقتصادی، 4ـ موانع فرهنگی، 5ـ موانع اداری و اجرایی و 6ـ موانع فنی.در این میان موانع اقتصادی بااهمیتترین و پرتکرارترین موانعی بودند که از سوی مصاحبهشوندهها مطرح شد. موانع مربوط به دبیران، موانع فرهنگی و به ترتیب موانع اداری ـ اجرایی و موانع فنی و در نهایت موانعی که مربوط به دانشآموزانمیشود در رتبههای بعد از لحاظ اهمیت قرار گرفتند و در انتهای تحقیق برای هر کدام از موانع مطرحشده از سوی دبیران راهکارهایی جهت کمرنگ تر کردن و در نهایت رفع آنها ارائه شد.
رحیم قربانی؛ سارا آهنگر
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، صفحه 105-123
چکیده
فناوری اطلاعات و رفتار حرفهای موضوعاتی است که بر بیشتر سازمانهای ایرانی تأثیر گذاشته است و اگر چه در مورد هر یک از این دو موضوع، تحقیقاتی گسترده در سراسر دنیا انجام گرفته است، اما تحقیقات تجربی اندکی در مورد ارتباط بین این دو، به ویژه تأثیر فناوری اطلاعات بر رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی وجود دارد.این تحقیق تأثیرفناوری اطلاعات ...
بیشتر
فناوری اطلاعات و رفتار حرفهای موضوعاتی است که بر بیشتر سازمانهای ایرانی تأثیر گذاشته است و اگر چه در مورد هر یک از این دو موضوع، تحقیقاتی گسترده در سراسر دنیا انجام گرفته است، اما تحقیقات تجربی اندکی در مورد ارتباط بین این دو، به ویژه تأثیر فناوری اطلاعات بر رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی وجود دارد.این تحقیق تأثیرفناوری اطلاعات را بر رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی استانداری تهران، مورد بررسی قرار میدهد. تحقیق حاضر ترکیبی از تحقیق کتابخانهای و میدانی است. روش پژوهش در این مطالعه روش "کمی " با تکنیک "پیمایشی" میباشد. همچنین این تحقیق بر حسب هدف در گروه تحقیقات "کاربردی" جای میگیرد. لازم به ذکر است در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصله از تحقیق، فناوری اطلاعات بر شاخصهای مختلف رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی تأثیرات متفاوتی دارد. بدین صورت که بکارگیری فناوری اطلاعات، سطح پاسخگویی ، سطح استقلال اطلاعاتیو سطح ارتباطات خارج از سازمان را افزایش میدهد، ولی بکارگیری فناوری اطلاعات، تأثیر قابل ملاحظهای بر فعالیتهای تحولآفرین ( دگرگونساز) ندارد.
مریم اسد بیگی؛ حسین وحیدی
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، صفحه 125-142
چکیده
امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار میآید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی، بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدمتمایز ...
بیشتر
امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار میآید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی، بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدمتمایز ـ قیمت ـ پشتیبانی ـ تصویر)در شعب بانک کارآفرین تهران پرداخته شده است. در این تحقیق بر اساس نظر خبرگان و کارشناسان پرسشنامههایی مشتمل بر دو بخش که بخش اول به دنبال ارزیابی شاخصهای خلق دانش و بخش دوم به دنبال ارزیابی وضعیت رقابتی بانک بر طبق مدل شش عاملی مزیت رقابتی مینتزبرگ تهیه شده بود بین 185 نفر از مدیران و کارشناسان این بانک توزیع گردیدو تجزیه و تحلیلهای آماری لازم انجام و فرضیه اثر مثبت و معنادار خلق دانش بر کسب مزیت رقابتی در ابعاد چهارگانه اجتماعی کردن، بیرونی کردن، ترکیب کردن و درونی کردن در بانک کارآفرینمورد تأیید قرار گرفت.