محمد بخت آزمای بناب؛ حسین علیاصغرزاده رومیانی
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، صفحه 1-17
چکیده
با عمومیت یافتن سریع دسترسی به رایانه ها و فناوری اطلاعات و رسانه های مدرن، هیچکشوری نمی تواند اقتصاد قرن بیست و یکمی را بدون زیرساخت های الکترونیک مدرن وبه روز اداره کند. یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری مدیران، اطلاعات است؛ داشتناطلاعات صحیح و دقیق و به هنگام باعث بالارفتن سرعت تصمیم گیری شده و جلوی اتخاذبسیاری از تصمیمات ...
بیشتر
با عمومیت یافتن سریع دسترسی به رایانه ها و فناوری اطلاعات و رسانه های مدرن، هیچکشوری نمی تواند اقتصاد قرن بیست و یکمی را بدون زیرساخت های الکترونیک مدرن وبه روز اداره کند. یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری مدیران، اطلاعات است؛ داشتناطلاعات صحیح و دقیق و به هنگام باعث بالارفتن سرعت تصمیم گیری شده و جلوی اتخاذبسیاری از تصمیمات نادرست را خواهد گرفت. سیستم خودکارسازی اداری یکی از مهم ترینابزارها برای نیل به این مهم می باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر سیستمخودکارسازی اداری بر تصمیم گیری مدیران بانک مهر اقتصاد استان آ -شرقی است. این تحقیقبر روی 05 نفر از مدیران ستادی و مدیران شعب این بانک در سطح استان آ-شرقی انجامگرفت. نتایج حاصل از تحقیق حاضر مبین آن است سیستم خودکارسازی اداری بر افزایشصحت تصمیم گیری، افزایش دقت تصمیم گیری، به هنگام بودن تصمیم گیری، اقتصادی بودنتصمیم گیری مدیران بانک مهر اقتصاد آ -شرقی تاثیر دارد. این امر بار دیگر بر نقش و تاثیرسیستم خودکارسازی اداری بر تصمیم گیری ها صحه می گذارد.واژگان کلیدی: خودکارسازی اداری، تصمیم گیری، صحت، دقت، به هنگام بودن، اقتصادیبودن
داود حسین پور؛ علی داوری؛ عبدالمجید ایمانی
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، صفحه 19-39
چکیده
ا امروزه با توجه به نقش کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرآیند گذار و تغییر سازمانها و جوامع از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، اکثر کشورها تلاش می کنند تا با استفاده از این فناوریها،جایگاه جهانی خود را بهبود بخشند.در سطح خرد نیز سازمان ها به توسعه ظرفیت ها و استفاده فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا)در جهت بهبود ...
بیشتر
ا امروزه با توجه به نقش کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرآیند گذار و تغییر سازمانها و جوامع از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، اکثر کشورها تلاش می کنند تا با استفاده از این فناوریها،جایگاه جهانی خود را بهبود بخشند.در سطح خرد نیز سازمان ها به توسعه ظرفیت ها و استفاده فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا)در جهت بهبود مزیت رقابتی توجه دارند.مفهومی که بیانگر میزان دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع و سازمانها است آمادگی الکترونیک نامیده می شود.کشورها، صنایع و سازمان ها میتوانند با استفاده از مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیک وضعیت موجود خود را از ابعاد مختلف با یک روش منسجم و جامع اندازهگیری کنند و سپس با توجه به نتایج این ارزیابی، برنامه های بهبود را اجرا کنند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و به کمک چارچوب سنجش آمادگی الکترونیک موسسه بریجزبه سنجش آمادگی الکترونیک در بانک سپه پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان میدهدکه سطح آمادگی الکترونیک این بانک و ابعاد پنج گانه آن بر اساس مدل بریجز در سطح مناسبی نیست. همچنین میزان اهمیت ابعاد آمادگی الکترونیک یکسان نیست.
تورج حسن زاده ثمرین؛ محمدصادق حسن زاده؛ وحید فرید
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، صفحه 41-59
چکیده
این پژوهش در پی بررسی رابطه بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری در این تحقیق کارشناسان صنایع دارویی استان گیلان و حجم نمونه برآورد شده 171 نفر است. در این ...
بیشتر
این پژوهش در پی بررسی رابطه بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری در این تحقیق کارشناسان صنایع دارویی استان گیلان و حجم نمونه برآورد شده 171 نفر است. در این تحقیق داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه که با استفاده از نظریه بونتیس در خصوص اجزای سرمایه فکری و نیز با توجه به تحقیق آل حبیب و کراز در خصوص رابطه سرمایه فکری و حافظه سازمانی طراحی گردیده. برای آزمون فرضیات، از تحلیل مسیر و نرم افزار ایموس نسخه18 استفاده شده و نتایج بیانگر این مطلب است که بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. همچنین بین ابعاد سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان نیز رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
احد زارع رواسان؛ سوگل ربیعی ساوجی
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، صفحه 61-82
چکیده
امروزه تعداد زیادی از سازمانها جهت بهبود کیفیت تصمیمگیری خود از سیستمهای هوش کسب و کار استفاده مینمایند. اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوش کسب و کار روی آوردهاند، اما همه آنها در پیادهسازی آن موفق نبودهاند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستمهای هوش کسب و کار در سازمانهای ...
بیشتر
امروزه تعداد زیادی از سازمانها جهت بهبود کیفیت تصمیمگیری خود از سیستمهای هوش کسب و کار استفاده مینمایند. اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوش کسب و کار روی آوردهاند، اما همه آنها در پیادهسازی آن موفق نبودهاند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستمهای هوش کسب و کار در سازمانهای ایران میباشد. بدین منظور، در ابتدا با مرور پژوهشهای گذشته، 26 عامل حیاتی موفقیت در اجرای موفق سیستمهای هوش کسب و کار شناسایی گردیده است. میزان اهمیت هر کدام از عوامل مذکور در قالب ابزار پرسشنامه از اعضای جامعه آماری تحقیق که عبارت از مدیران و کارشناسان دارای سابقه کاری حداقل 3 ساله در زمینه مشاوره و یا پیادهسازی سیستمهای هوش کسب و کار در ایران پرسیده شده است. در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به شناسایی عوامل مکنون پرداخته شده است. بر مبنای نتایج حاصل از آن، عوامل سازمانی، انسانی، مدیریت پروژه و فنی به عنوان گروههای اصلی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستمهای هوش کسب و کار در ایران شناسایی شدهاند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به محققین و فعالان حوزه سیستمهای هوش کسب و کار در درک بهتر مسائل و چالشهای موجود در ایران بر سر راه پیادهسازی و استقرار این سیستمها یاری رساند.
وجهالله قربانیزاده؛ امین بازیار؛ حسین اشرفی گلشنی؛ رسول معتضدیان
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، صفحه 83-107
چکیده
یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات ظرفیت بالایی را جهت انتشار اطلاعات در سرتاسر مرزهای سازمان ارائه نموده و در جهت تصمیمگیری هر چه بهتر بر اساس اطلاعات کامل، کمک مینماید. افزایش بهرهوری، تصمیمگیری بهتر، کاهش هزینهها، افزایش درآمد و ارائه خدمات یکپارچه از جمله مزایای خاصحاصل از یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات ...
بیشتر
یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات ظرفیت بالایی را جهت انتشار اطلاعات در سرتاسر مرزهای سازمان ارائه نموده و در جهت تصمیمگیری هر چه بهتر بر اساس اطلاعات کامل، کمک مینماید. افزایش بهرهوری، تصمیمگیری بهتر، کاهش هزینهها، افزایش درآمد و ارائه خدمات یکپارچه از جمله مزایای خاصحاصل از یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات میباشد. اما، در مورد نقش یکپارچگی سیستمهای اطلاعات در کسب مزیت رقابتی پژوهش صریحی انجام نشده است. از این رو، مقاله حاضر با هدف بررسی نقش یکپارچگی سیستمهای اطلاعات در کسب مزیت رقابتی انجام شده است.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها، توصیفیو پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بخشهای فناوری اطلاعات شرکت نرمافزاری همکاران سیستم به تعداد 160 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 105 نفر در نظر گرفته شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه محققساخته بهرهگیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که یکپارچگی سیستمهای اطلاعات به همراه افزایش ظرفیت ترکیب سازمانی فناوری اطلاعات حول محورهای آموزش، تغییر، انعطافپذیری و فرایند موجب افزایش هماهنگی و همکاری در سازمان میشود و همچنین به بخشهای مختلف سازمان در رسیدن به اهداف و کسب مزیت رقابتی کمک میکند.
فتاح شریفزاده؛ محمدمهدی قوچانی خراسانی
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، صفحه 109-142
چکیده
ر با توجه به تغییرات مستمر بازار و لزوم ایجاد مزیت رقابتی پایدار در صنایع دانشبنیان ایجاد روابط شبکهای در نوآوری و تحقیق و توسعه اهمیت پیدا میکند؛ بدین علت که نوآوری بهطور فزایندهای به اتحادهای راهبردی وابسته شده است؛ بنابراینایجاد شبکههای نوآوری ...
بیشتر
ر با توجه به تغییرات مستمر بازار و لزوم ایجاد مزیت رقابتی پایدار در صنایع دانشبنیان ایجاد روابط شبکهای در نوآوری و تحقیق و توسعه اهمیت پیدا میکند؛ بدین علت که نوآوری بهطور فزایندهای به اتحادهای راهبردی وابسته شده است؛ بنابراینایجاد شبکههای نوآوری به معنای تعاملاتی که منجر به ایجاد نوآوری میشود از مهمترین رویکردها در صنایع دانشبنیان محسوب میشود. هدف این مقاله شناسایی شبکههای نوآوری یک شرکت تحقیقاتی در صنعت الکترونیک است، بدین منظور با توجه به اینکه شبکههای نوآوری در بسترهایی نظیر دانشگاهها، سازمانها، شرکتهای فناور و غیره ایجاد میشود، در این مقاله انواع شبکههای نوآوری در این شرکت احصاء میشود. این تحقیق به لحاظ روشاز استراتژی مطالعه موردی و شیوه تحلیل اسناد با روش هرمنوتیک بهره گرفته است؛ بدین منظور از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته کیفی و تحلیل محتوای اسناد به شناسایی انواع شبکههای نوآوری در این صنعت میپردازد و همچنین با شناخت حوزههای فناوری این شرکت از طریق فرایند شناسایی و اولویتبندی فناوری، نقش هر نوع از شبکه در تولید نوآوری مشخص میشود. ابزار جمعآوری داده مصاحبههای اکتشافی کیفی و بررسی اسناد و مدارک است. جامعه آماری مدیران ارشد و کارشناسان تحقیقاتی مرتبط با موضوع تحقیق هستند که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخابشدهاند. با توجه به اینکه هدف اصلی مقاله شناسایی انواع شبکههای نوآوری در حوزههای فناوری این شرکت است، نقش هرکدام از شبکهها در پیشبرد هدفهای شرکت مشخص میشود و همچنین گلوگاهها و خلأ شبکههای نوآوری در تعاملات با نهادهای دیگر در خصوص دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و تولید نوآوری نیز شناسایی میشود. با توجه به تشابه شبکههای نوآوری در شرکتهای تحقیقاتی نتایج این تحقیق را میتوان در شرکتهای مشابه نیز تعمیم داد.