وجه اله قربانی زاده؛ حبیب رود ساز؛ جعفر عباس پور
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، صفحه 1-32
چکیده
در دهههای اخیر، هر روز با پیشرفتها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. ازاینرو، استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای کشور بهمنظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات ...
بیشتر
در دهههای اخیر، هر روز با پیشرفتها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. ازاینرو، استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای کشور بهمنظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با رشد پژوهشهای مختلف در زمینه دولت الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجامشده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزه استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای ایرانی و با استفاده از روش فراتحلیل و نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 12 پایاننامه و 8 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. در مجموع تعداد 20 مطالعه بر اساس معیارهای درونسنجی انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفته است. نتیجه فراتحلیل در زمینه موانع استقرار دولت الکترونیک 17 متغیّر نشان میدهد که بررسی پژوهشهای صورت گرفته در زمینه موانع استقرا دولت الکترونیک نشان میدهد که موانع سازمانی با اندازه اثر 943/0، موانع راهبردی با اندازه اثر 886/0 و موانع قانونی با اندازه اثر 735/0 و موانع ماهیتی با اندازه اثر 703/0 و موانع مدیریتی با اندازه اثر 702/0 دارای بیشترین اثر بازدارندگی در استقرار دولت الکترونیک بوده است.
محمد رضا بهبودی؛ فاطمه بهزادی راد
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، صفحه 23-36
چکیده
امروزه اینترنت یک عامل کلیدی برای انجام کارها در بیشتر حوزه ها برای همگان است. اما ممکن است افزایش استفاده از آن باعث مشکلات جدی شود. اکنون به دلیل حضور رایانه های شخصی، تبلت ها و تلفن های همراهی که به اینترنت وصل می شوند و نیاز به مکان خاصی ندارند، یکی از مسائل مهم مربوط به فناوری اطلاعات، اعتیاد به اینترنت در حال پیشرفت است. ...
بیشتر
امروزه اینترنت یک عامل کلیدی برای انجام کارها در بیشتر حوزه ها برای همگان است. اما ممکن است افزایش استفاده از آن باعث مشکلات جدی شود. اکنون به دلیل حضور رایانه های شخصی، تبلت ها و تلفن های همراهی که به اینترنت وصل می شوند و نیاز به مکان خاصی ندارند، یکی از مسائل مهم مربوط به فناوری اطلاعات، اعتیاد به اینترنت در حال پیشرفت است. تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نیز سنجش رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان انجام شده است. جامعه ی آماری کلیه ی دانشجویان دانشگاه و اندازه ی نمونه 300 نفر از دانشجویان بودند که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون هایT مستقل و کای دو استفاده شد. نتایج نشان داد بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی رابطه ی منفی وجود دارد و همچنین استفاده ی دانشجویان پسر از اینترنت بیشتر از دانشجویان دختر است. علاوه بر این یافته ها نشان داد که اعتیاد به اینترنت با بالا رفتن مقاطع تحصیلی افزایش می یابد.
احد زارع رواسان؛ هما دیلمی
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، صفحه 67-88
چکیده
پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان نیاز به سرمایهگذاریهای نسبتاً بالایی دارد و با توجه به نرخ شکست بالا، با ریسکهای فراوانی نیز همراه است. مطالعات بسیار زیادی به منظور تبیین عوامل کلیدی موفقیت این سیستمها با هدف شناسایی عوامل موثر بر حصول موفقیت آن انجام شده است. وجود مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی ...
بیشتر
پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان نیاز به سرمایهگذاریهای نسبتاً بالایی دارد و با توجه به نرخ شکست بالا، با ریسکهای فراوانی نیز همراه است. مطالعات بسیار زیادی به منظور تبیین عوامل کلیدی موفقیت این سیستمها با هدف شناسایی عوامل موثر بر حصول موفقیت آن انجام شده است. وجود مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی و استقرار سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت این پروژهها، شناخته میشود که علیرغم اهمیت بالای آن، کمتر به صورت علمی مورد تحقیق قرار گرفته و ابعاد مختلف آن شناسایی شده است. از اینرو، در این تحقیق به شناسایی و رتبهبندی مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی و استقرار سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان پرداخته شده است. بدینمنظور پس از شناسایی مهارتهای مختلف موردنیاز از طریق مرور ادبیات موضوع، به تعیین اهمیت انواع مهارتهای شناسایی شده و دستهبندی آنها پرداخته شده است. بر این اساس، 18 مهارت شناسایی شده طبق نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به 4 گروه اصلی مهارتی "مدیریتی"، "مدیریت پروژه"، "انسانی" و "فنی" به ترتیب اولویت و اهمیت دسته بندی شدند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به محققین و فعالان حوزه سیستمهای اطلاعاتی به صورت عام و سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان به صورت خاص در درک بهتر مهارتهای موردنیاز مدیران پروژهها و چالشهای مربوطه بر سر راه پیادهسازی و استقرار این سیستمها یاری رساند.
یوسف محمدی مقدم؛ جواد معدنی؛ معصومه پهلوانی قمی
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، صفحه 75-97
چکیده
با ظهور عصر فناوری اطلاعات، پیشرفت ها و تحولات چشمگیری را در جوامع کنونی به وجود آمده است که موجب به وجود آمدن تغییراتی وسیع در جوامع و سازمان ها شده است. ﻳﻜﻲ از مهمترین مباحث ﭘﻴﺶ روی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، مقوله نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن است. نوآوری به عنوان عامل حیاتی و موثر برای سازمان های امروزی ایفای نقش می کند تا بوسیله آن، سازمان ...
بیشتر
با ظهور عصر فناوری اطلاعات، پیشرفت ها و تحولات چشمگیری را در جوامع کنونی به وجود آمده است که موجب به وجود آمدن تغییراتی وسیع در جوامع و سازمان ها شده است. ﻳﻜﻲ از مهمترین مباحث ﭘﻴﺶ روی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، مقوله نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن است. نوآوری به عنوان عامل حیاتی و موثر برای سازمان های امروزی ایفای نقش می کند تا بوسیله آن، سازمان ها به عملکرد بهتر و مزیت رقابتی دست یابند. فناوری اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای عصر کنونی است که کاربردها و مزایای منحصر بفردی برای سازمان ها ایجاد می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش فناوری اطلاعات در عملکرد نوآوری و اینکه مولفه های فناوری اطلاعات نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه سازمان داشته باشند. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل 86 نفر از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران (سازمان مرکزی) است که برای جمع آوری اطلاعات آن، از دو پرسشنامه فناوری اطلاعات و عملکرد نوآوری با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوایی دو پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت مورد تایید قرار گرفت؛ سپس برای سنجش پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه اول و دوم به ترتیب 848. و 905. درصد بدست آمد که مقدار مناسبی بود. با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel آزمون های مورد نظر بر روی داده ها صورت گرفتند. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات تاثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآوری دارد و می تواند نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد.
منا مهران؛ هادی خادمی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ جواد خادمی؛ موسی رضوانی چمن زمین
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، صفحه 99-121
چکیده
چکیدهدر سالهای اخیر ورود سامانههای "برنامهریزی منابع سازمانی" ) ERP ( به سازمانهایکوچک و متوسط ) SMEs ( موردتوجه شرکتهای ایرانی قرارگرفتهاند. نیاز روزافزون به اینابزار و وجود چالشها در مسیر اجرا، مطالعه، شناخت و بررسی ابعاد مدیریتی اینسامانهها را ضروری میسازد. هوشمندی رقابتی بهعنوان یکی از مفاهیم نوین مدیریتی موجبتسریع جریان تبادل اطلاعات ...
بیشتر
چکیدهدر سالهای اخیر ورود سامانههای "برنامهریزی منابع سازمانی" ) ERP ( به سازمانهایکوچک و متوسط ) SMEs ( موردتوجه شرکتهای ایرانی قرارگرفتهاند. نیاز روزافزون به اینابزار و وجود چالشها در مسیر اجرا، مطالعه، شناخت و بررسی ابعاد مدیریتی اینسامانهها را ضروری میسازد. هوشمندی رقابتی بهعنوان یکی از مفاهیم نوین مدیریتی موجبتسریع جریان تبادل اطلاعات و دانش در سازمان شده و اثربخشی تفکر راهبردی و سیستمتصمیمگیری را بهبود میدهد.در این پژوهش به بررسی ارتباط مزایای سامانههای برنامهریزی منابع سازمان با هوش رقابتی وپشتیبانی تصمیمگیری در حوزه فعالیت کسبوکارهای کوچک و متوسط پرداخته شده است،نمایندگیهای شرکت بیمه معلم استان تهران بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد و با استفاده ازتحلیلهای آماری، فرضیههایی در زمینه وجود و شدت ارتباط میان مؤلفههای مزایای ERP و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ) نویسنده مسئول ( Mehran_emba@yahoo.comهوش رقابتی شرکت بررسی و تائید شدند. نتایج مطالعه مقیاسهایی را برای مدل اثر مزایایERP بر ظرفیتهای CI ارائه کرده است.
امیر مانیان؛ محمد موسی خانی؛ سمانه رحیمیان
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، صفحه 37-65
چکیده
از معیارهای سنجش موفقیت سیستم های اطلاعاتی، رضایت کاربران آنهاست. رضایت کاربران بر میزان استفاده آنان از سیستم و کیفیت کاری روزمرهی آنان تأثیر می گذارد. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران (سیستم گلستان) و سنجش تأثیر متغیرهایی چون درک از راحتی سیستم، درک از مفید بودن، درگیری ...
بیشتر
از معیارهای سنجش موفقیت سیستم های اطلاعاتی، رضایت کاربران آنهاست. رضایت کاربران بر میزان استفاده آنان از سیستم و کیفیت کاری روزمرهی آنان تأثیر می گذارد. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران (سیستم گلستان) و سنجش تأثیر متغیرهایی چون درک از راحتی سیستم، درک از مفید بودن، درگیری کاربران در مرحله ی توسعه ی سیستم، آموزش کاربران، پشتیبانی مدیران ارشد و تجربه ی کاربر بر رضایت کاربران است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی کارکنان ستادی آموزش دانشگاه تهران بوده است و از کل جامعه پژوهش که 41 نفر بودند، 39 نفر پرسشنامه را تحویل دادند. بنا بر یافته های پژوهش، متغیرهای راحتی در استفاده، آموزش کاربران و پشتیبانی مدیران ارشد بر رضایت کاربران تأثیرگذار هستند و متغیرهای درک از مفید بودن، درگیری کاربران در مرحله ی توسعهی سیستم و تجربه ی کاربر، بر روی رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران تأثیری ندارند