مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

2 مدرس و پژوهشگر دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان

چکیده

امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار می­آید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی،  بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدم­تمایز ـ قیمت ـ پشتیبانی ـ تصویر)در شعب بانک کار­آفرین تهران پرداخته شده است. در این تحقیق بر اساس نظر خبرگان و کارشناسان پرسشنامه­هایی مشتمل بر دو بخش که بخش اول به دنبال ارزیابی شاخص‏های خلق دانش و بخش دوم به دنبال ارزیابی وضعیت رقابتی بانک بر طبق مدل شش عاملی مزیت رقابتی مینتزبرگ تهیه شده بود بین  185 نفر از مدیران و کارشناسان این بانک توزیع گردیدو تجزیه و تحلیل‏های آماری لازم انجام و فرضیه اثر مثبت و معنادار خلق دانش بر کسب مزیت رقابتی در ابعاد چهارگانه اجتماعی کردن، بیرونی کردن، ترکیب کردن و درونی کردن در بانک کارآفرینمورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Knowledge Creating Effect on Competitive AdvantageInKarAfarin Bank

نویسندگان [English]

  • Maryam Asad beigi 1
  • Hossein Vahidi 2

1 M.A. In Information Technology Engineering, , Iran

2 Ph.D Student of Technology Management, Allameh Tabataba’i University and Researcher of Management Malek-Ashtar University of Technology Isfahan

چکیده [English]

Knowledge in our modern world is regarded as a vital tool for the maintenance and progress of the organization. That is, in today’s competitive world, lacking the necessary knowledge won’t guarantee the organization success. In the present article,theeffect of creating knowledge was studied based onfour-stage model by Nonaka&Takeuchi in gaining competitive advantage the six-element model presented by Mintzberg (Quality-Design-Indiscriminacy-Price-Logistics-Image) and surveyed in different branches of KarAfarin Bank in Tehran. In This research, following experts’ idea, the plan Questionnaires was provided including two sections. The first part of which were in search of evaluating creating knowledge indexes and the second part tried to evaluate the competitive status as presented Mintzberg’s six-element of competitive advantage, were prepared .These questionnaires were distributed among 185 members of managers and the experts. After that, the necessary statistical analyses were carried out and the hypothesis of the existence of positive and meaningful effect  in creating knowledge in obtaining competitive advantage quadruple dimensions of sociality , externalizing , combining and internalizing were confirmed and ascertained that back

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creating knowledge
  • Knowledge Management
  • Competitive Advantage
  • KarAfarin Bank