مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، واحد فارابی، قم، ایران.

2 عضو هیئت علمی، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، واحد فارابی، قم، ایران.(نویسنده مسئول)؛ hryazdani@ut.ac.ir

3 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

خرید جزء ذاتی زندگی روزمره افراد است. با توجه به رشد سریع فناوری اینترنت، رفتار خرید مشتریان تغییر یافته است؛ و اینترنت فضایی عمومی را به وجود آورده است که افراد در آن محیط با دیگران ارتباط برقرار می­کنند، عملیات بانکی خود را انجام می­دهند و خرید می­کنند که عوامل متعددی بر نیت خرید افراد تأثیر دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نیت خرید آنلاین و بررسی و ترکیب کمی نتایج پژوهش­های انجام‌شده در این حوزه با رویکرد فرا تحلیل است. جامعه آماری پژوهش، مطالعات انجام‌شده در زمینه خرید آنلاین است که در مجله­های خارجی بین سال­های 2000 تا 2018 چاپ شده است. پس از بررسی و پالایش 635 مقاله مرتبط با خرید آنلاین، در نهایت 89 مقاله برای هدف این مطالعه انتخاب شد و در مجموع 24 عامل اثرگذار بر خرید آنلاین که فراوانی آن‌ها بیش از 5 بود، شناسایی شد. نتایج مربوط به‌اندازه اثر ترکیبی متغیرها نشان داد که متغیر رضایت با اندازه اثر 614/0 بیشترین تأثیر را دارد و پس‌ازآن ارزش ادراک‌شده و تجربه خرید بیشترین تأثیر را بر نیت خرید آنلاین دارند. همچنین نتایج نشان داد که اندازه اثر سایر متغیرها با شدت تأثیر کم، متوسط و زیاد معنادار و قابل‌قبول بوده­اند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Meta-Analysis of Online Shopping Studies: Review and Synthesis Online sShopping Studies Results

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Mohammadi 1
  • Hamid Reza Yazdani 2
  • Marzieh Adibzadeh 3

1 PhD student, Business Management, University of Tehran, Farabi Branch, Qom Iran

2 Faculty member, Human Resource Management, Faculty of Management, University of Tehran, Farabi Branch, Qom. Iran(Corresponding Author: hryazdani@ut.ac.ir)

3 PhD student, Business Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad Iran

چکیده [English]

Shopping is an intrinsic part of people's daily lives. Due to the rapid growth of Internet technology, customer buying behavior has changed; And the Internet has created a public space where people interact with others, do their banking activities And shopping that have affecting multiple factors people's shopping intentions. The main purpose of this study is to identify the factors affecting online shopping intentions and to review and synthesis the results of research conducted in this area with a meta-analysis approach. The statistical population of the study is online shopping studies published in international journals between 2000 and 2018. To conduct this research, after reviewing and screening more than 635 articles related to online shopping, 89 articles were selected for meta-analysis. After reviewing the selected articles, a total of 24 variables with a frequency greater than 5 were identified that were selected as influencing variables on online shopping intentions. The results related to the effect size of the variables showed that the satisfaction variable with the effect size of 0.614 had the most impact and then perceived value and shopping experience had the most impact on online shopping.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : online shopping
  • online shopping intention
  • synthesis of results
  • Meta-Analysis
الفت، ل.، خسروانی، ف. و جلالی، ر . (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویت­بندی آن­ها با استفاده از ANP فازی. مدیریت بازرگانی، 3(1)، 19-54.
حمیدپور، م. و سعیدنیا، ح.م. (1394). نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران نسبت به خرید اینترنتی بر اساس توسعه مدل پذیرش تکنولوژی و تعیین تأثیر جنسیت بر آن. مدیریت بازاریابی، 10(29)، 117-101.
حمیدی­زاده، م.ر. (1393). اقتصاد مدیریت پیشرفته، تهران: حامی.
حیدرزاده، ک.؛ اکبری مقدم، ب. و بکتاشی، م. (1390). تأثیر مدگرایی بر رفتار خرید تفننی در میان دانشجویان. مدیریت کسب­وکار، 2(10)، 69-53.
حیدرزاده، ک. و تقی­پوریان، ع. (1391). نوع­شناسی درگیری ذهنی مصرف­کننده و مدل­های اندازه­گیری آن. بررسی­های بازرگانی، (53)، 25-14.
خدادحسینی، ح.؛ شیرخدایی، م. و کردنائیج، ا. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک. مدرس علوم انسانی، 13(2)، 93-118.
دلاور، ع. (1384). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی. تهران: رشد.
رضایی منش، ب. و عباس­پور، ج. (1394). فرا تحلیل ارتباط میان کیفیت زندگی کاری و تعهّد سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 24(78), 65–88.
شیخ­شعاعی، ف. و علومی، ط. (1386). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه­های دانشکده­های فنی دانشگاه­های دولتی شهر تهران. کتابداری و اطلاع­رسانی، 10(3)، 34-9.

عبدالوند، م.ح. و نیک­فر، ف. (1390). بررسی رابطه میان درگیری ذهنی محصول و تعهد به نام و نشان تجاری (برند) (مطالعه موردی: اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران). مدیریت بازاریابی، 6(13)، 94-75.

غفاری ­آشتیانی، پ.؛ زنجیردار، م. و داوری، م. (1392). بررسی تأثیر دو نوع نوجویی حسی و شناختی بر شیوه­های خرید مصرف‌کننده. پژوهشگر، 10(29)، 49-60.
فرزین­فر، ز.؛ سعیدا اردکانی، س. و نادری­بنی، م. (1395). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی اعتماد و رضایت. مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33)، 83-63.
قربانی­زاده. و.ا.؛ نانگیر، ط.و رودساز، ح. (1391). فرا تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در ایران. پژوهش­های مدیریت در ایران، 17(2).
 قربـانی زاده و.ا. (1392). راهنمایی کـاربردی فرا تحلیل یـا نرم‌افزار.CAM2 تهـران: جامعه­شناسان.
ملایی، ف.؛ خدادحسینی، ح. و مشبکی، ا. (1396). بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی با تبیین نقش رضایت الکترونیکی، ارزش ادراک‌شده و تبلیغات توصیه‌ای الکترونیکی؛ مطالعه موردی: خرده‌فروشی‌های الکترونیکی شهر تهران. تحقیقات بازاریابی نوین اصفهان. 7(2)، 1–16.
میرمحمدتبار، ا.؛ مجدی، ع. ا. و سهرابی، م. (1396). فرا تحلیل عوامل مؤثر بر اخلاق سازمانی. راهبرد فرهنگ، (37), 187–211.
نظری، م.؛ حاجی حیدری، ن. و نصری، م. (1391). بررسی تأثیر ویژگی­های فروشگاه اینترنتی B2C  در قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن. مدیریت بازرگانی، 4(4)، 146-127.
هنرمند، ر. (1398). بررسی تأثیر نقش تجربه خرید آنلاین بر رضایت و قصد خرید آنلاین مشتریان شرکت دیجی کالا. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(14)، 103-89.
 
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Aladwani, A. M. (2006). An empirical test of the link between web site quality and forward enterprise integration with web consumers. Business Process Management Journal, 12(2), 178–190.
Bakirtaş, İ., Çelik, M. A., & Bakirtaş, H. (2015). Effects of Utilitarian and Hedonic Shopping Value and. Ege Akademik Bakis (Ege Academic Review), 15(1), 91–91.
Bhatnagar, A., & Ghose, S. (2004). A latent class segmentation analysis of e-shoppers. Journal of Business Research, 57(7), 758–767.
Bianchi, C., & Andrews, L. (2012). Risk, trust, and consumer online purchasing behaviour: a Chilean perspective. International Marketing Review, 29(3), 253-275.
Bonsón Ponte, E., Carvajal-Trujillo, E., & Escobar-Rodríguez, T. (2015). Influence of trust and perceived value on the intention to purchase travel online: Integrating the effects of assurance on trust antecedents. Tourism Management, 47, 286–302.
Borenstein, M., Larry V. Hedges, Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons.
Chen, L. da, Gillenson, M. L., & Sherrell, D. L. (2002). Enticing online consumers: An extended technology acceptance perspective. Information and Management, 39(8), 705–719.
Chen, Y. H., & Barnes, S. (2007). Initial trust and online buyer behaviour. Industrial Management and Data Systems, 107(1), 21–36.
Childers, T. L., Carr, C. L., Peck, J., & Carson, S. (2001). Hedonic and utilitarian motivations for online retail shopping behavior. Journal of Retailing, 77(4), 511–535.
Chiu, Y., Lin, C., & Tang, L. (2005). Gender differs: assessing a model of online purchase intentions in e‐tail service. International Journal of Service Industry Management, 16(5), 416–435.
Cho, J. (2004). Likelihood to abort an online transaction: Influences from cognitive evaluations, attitudes, and behavioral variables. Information and Management, 41(7), 827–838.
Constantinides, E., Lorenzo‐Romero, C., & Miguel A. Gómez. (2010). Effects of web experience on consumer choice: a multicultural approach. Internet Research, 20(2), 188–209.
Dennis, C. (2005). Objects of Desire: Consumer Behaviour in Shopping Centre Choice. Palgrave, London.
Dennis, Charles, Merrilees, B., Chanaka Jayawardhena, & Len Tiu Wright. (2009). e-Consumer behavior. European Journal of Marketing, 43(9/10), 1121-1139.
Domina, T., Lee, S. E., & MacGillivray, M. (2012). Understanding factors affecting consumer intention to shop in a virtual world. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(6), 613–620.
Drennan, J., Gillian Sullivan, & Josephine Previte. (2006). Privacy, Risk Perception, and Expert Online Behavior: An Exploratory Study of Household End Users. Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC), 18(1), 1–22.
Evans, M., Wedande, G., Ralston, L., & Van ‘t Hul, S. (2001). Consumer interaction in the virtual era: Some qualitative insights. Qualitative Market Research: An International Journal, 4(3), 150–159.
Goldsmith, R. E., & Flynn, L. R. (2004). Psychological and behavioral drivers of online clothing purchase. Journal of Fashion Marketing and Management, 8(1), 84-95.
Gong, W., Stump, R. L., & Maddox, L. M. (2013). Factors influencing consumers’ online shopping in China. Journal of Asia Business Studies, 7(3), 214-230.
Goode, M. M. H., & Harris, L. C. (2007). Online behavioural intentions: An empirical investigation of antecedents and moderators. European Journal of Marketing, 41(5–6), 512–536.
Hill, W. W., & Beatty, S. E. (2011). A model of adolescents’ online consumer self-efficacy (OCSE). Journal of Business Research, 64(10), 1025–1033.
Hsu, C. L., Chen, M. C., & Kumar, V. (2018). How social shopping retains customers? Capturing the essence of website quality and relationship quality. Total Quality Management and Business Excellence, 29(1–2), 161–184.
Huang, M. H. (2003). Modeling virtual exploratory and shopping dynamics: An environmental psychology approach. Information and Management, 41(1), 39–47.
Johnson, E. J., Moe, W. W., Fader, P. S., Bellman, S., & Lohse, G. L. (2004). On the Depth and Dynamics of Online Search Behavior. Management Science, 50(3), 299–308..
Kauss, J., Cadillo, M., & Mauricio, D. (2018). Reference Model for the Implementation of an E-Commerce Solution in Peruvian SMEs in the Retail Sector. Complexity15, 19.‏
Kenneth C. Manning, Bearden, W. O., & Madden, T. J. (1995). Consumer innovativeness and the adoption process. Journal of Consumer Psychology, 4(4), 329–345.
Kim, C., Galliers, R. D., Shin, N., Ryoo, J. H., & Kim, J. (2012). Factors influencing Internet shopping value and customer repurchase intention. Electronic Commerce Research and Applications, 11(4), 374–387.
Kim, J.-I., Lee, H. C., & Kim, H. J. (2004). Factors Affecting Online Search Intention and Online Purchase Intention. Seoul Journal of Business, 10(2), 27–48.
Kim, J., & Forsythe, S. (2010). Factors affecting adoption of product virtualization technology for online consumer electronics shopping. International Journal of Retail and Distribution Management, 38(3), 190–204.
Kim, J. H., Kim, M., & Kandampully, J. (2009). Buying environment characteristics in the context of e-service. European Journal of Marketing, 43(9), 1188–1204.
Kim, J. U., Kim, W. J., & Park, S. C. (2010). Consumer perceptions on web advertisements and motivation factors to purchase in the online shopping. Computers in Human Behavior, 26(5), 1208–1222.
Komiak, S. X., & Benbasat, I. (2003). Understanding Customer Trust in Agent-Mediated Electronic Commerce, Web-Mediated Electronic Commerce, and Traditional Commerce. Information Technology and Management, 5(1/2), 181–207.
Kuo, Y. C., & Belland, B. R. (2019). Exploring the relationship between African American adult learners’ computer, Internet, and academic self-efficacy, and attitude variables in technology-supported environments. Journal of Computing in Higher Education, (0123456789).
Lam, T., Cho, V., & Qu, H. (2007). A study of hotel employee behavioral intentions towards adoption of information technology. International Journal of Hospitality Management, 26(1), 49–65.
Laroche, M., Yang, Z., McDougall, G. H. G., & Bergeron, J. (2005). Internet versus bricks-and-mortar retailers: An investigation into intangibility and its consequences. Journal of Retailing, 81(4), 251–267.
Lee, K. S., & Tan, S. J. (2003). E-retailing versus physical retailing. A theoretical model and empirical test of consumer choice. Journal of Business Research, 56(11), 877–885. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(01)00274-0.
Lee, F. H., & Wu, W. Y. (2011). Moderating effects of technology acceptance perspectives on e-service quality formation: Evidence from airline websites in Taiwan. Expert Systems with Applications38(6), 7766-7773.‏
Li, Y., Xu, Z., & Xu, F. (2018). Perceived control and purchase intention in online shopping: The mediating role of self-efficacy. Social Behavior and Personality, 46(1), 99–105.
Lian, J. W., & Lin, T. M. (2008). Effects of consumer characteristics on their acceptance of online shopping: Comparisons among different product types. Computers in Human Behavior, 24(1), 48–65.
Liebermann, Y., & Stashevsky, S. (2009). Determinants of online shopping: Examination of an early-stage online market. Canadian Journal of Administrative Sciences, 26(4), 316–331.
Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R., & Abdullah, S. (2016). Factors Influencing Online Shopping Behavior: The Mediating Role of Purchase Intention. Procedia Economics and Finance, 35(October 2015), 401–410.
Little, A. C., Benedict C. Jones, Corri Waitt, Bernard P. Tiddeman, David R. Feinberg, Perrett, D. I., … Frank W. Marlowe. (2008). Symmetry is related to sexual dimorphism in faces: data across culture and species. PLoS ONE, 3(5), e2106.
Martin, K. D., Borah, A., & Robert W. Palmatier. (2017). Data privacy: Effects on customer and firm performance. Journal of Marketing, 81(1), 36–58.
McAfee, A., & Erik Brynjolfsson. (2012). Big data: the management revolution. Harvard Business Review, 90(1), 60–68.
Muda, M., Mohd, R., & Hassan, S. (2016). Online Purchase Behavior of Generation Y in Malaysia. Procedia Economics and Finance, 37(16), 292–298.
Novak, T. P., Hoffman, D. L., & Yung, Y. F. (2000). Measuring the customer experience in online environments: A structural modeling approach. Marketing Science, 19(1), 22–42.
Pappas, N. (2016). Marketing strategies, perceived risks, and consumer trust in online buying behaviour. Journal of Retailing and Consumer Services, 29, 92–103.
Parsons, A. G. (2002). Non-functional motives for online shoppers: Why we click. Journal of Consumer Marketing, 19(5), 380–392.
Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluoto, H., & Seppo Pahnila. (2004). Consumer acceptance of online banking: an extension of the technology acceptance model. Internet Research, 14(3), 224–235.
Poddar, A., Donthu, N., & Wei, Y. (2009). Web site customer orientations, Web site quality, and purchase intentions: The role of Web site personality. Journal of Business Research, 62(4), 441–450.
Rahman, S. ur, Khan, M. A., & Iqbal, N. (2018). Motivations and barriers to purchasing online: understanding consumer responses. South Asian Journal of Business Studies, 7(1), 111–128.
Rodgers, S., & Harris, M. A. (2003). Gender and E-commerce: An exploratory study. Journal of Advertising Research, 43(3), 322–329.
Rohm, A. J., & Swaminathan, V. (2004). A typology of online shoppers based on shopping motivations. Journal of Business Research, 57(7), 748–757.
Schlosser, A. E. (2003). Experiencing Products in the Virtual World: The Role of Goal and Imagery in Influencing Attitudes versus Purchase Intentions. Journal of Consumer Research, 30(2), 184–198.
Schmid, B., & Axhausen, K. W. (2019). In-store or online shopping of search and experience goods: A hybrid choice approach. Journal of Choice Modelling, 31(January), 156–180.
Seock Marjorie, Y.-K. N. (2007). Journal of Fashion Marketing and Management : An International Article information : Journal of Fashion Marketing and Management, 11(4), 571–586.
Shang, R. A., Chen, Y. C., & Shen, L. (2005). Extrinsic versus intrinsic motivations for consumers to shop on-line. Information and Management, 42(3), 401–413.
Shim, S., Eastlick, M. A., Lotz, S. L., & Warrington, P. (2001). An online prepurchase intentions model. Journal of Retailing, 77(3), 397–416.
Shin, J. I., Chung, K. H., Oh, J. S., & Lee, C. W. (2013). The effect of site quality on repurchase intention in Internet shopping through mediating variables: The case of university students in South Korea. International Journal of Information Management, 33(3), 453–463.
Smith, I. G. (2006). In-store or online shopping of search and experience goods: A hybrid choice approach. Journal of Choice Modelling, (31), 156-180.
Son, M., & Han, K. (2011). Beyond the technology adoption: Technology readiness effects on post-adoption behavior. Journal of Business Research, 64(11), 1178–1182.
Sun, Y., Garrett, T. C., & Kim, K. H. (2016). Do Confucian principles enhance sustainable marketing and customer equity? Journal of Business Research, 69(9), 3772–3779.
Sun, Y., Weng, C., & Liao, Z. (2019). Product innovation and sustainable marketing: effects on consumer innovativeness. Technology Analysis and Strategic Management, 31(7), 765–775.
Wang, C. H., Chiang, Y. C., & Wang, M. J. (2015). Evaluation of an Augmented Reality Embedded On-line Shopping System. Procedia Manufacturing, 3(Ahfe), 5624–5630.
Xia, L. (2002). Affect As Information: the Role of Affect in Consumer Online Behaviors. Advances in Consumer Research, 29(1), 93–100.
Xiao, L., Guo, Z., & D’Ambra, J. (2017). Analyzing consumer goal structure in online group buying: A means-end chain approach. Information and Management, 54(8), 1097–1119.
Yadav, R., & Mahara, T. (2019). An Empirical Study of Consumers Intention to Purchase Wooden Handicraft Items Online: Using Extended Technology Acceptance Model. Global Business Review, 20(2), 479–497.
Yusuf, E. (2012). Analysis of market-based approach on the customer value and customer satisfaction and its implication on customer loyalty of organic products in Indonesia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 40, 83–93.
Zhou, L., Dai, L., & Zhang, D. (2007). Online shopping acceptance model-A critical survey of consumer factors in online shopping. Journal of Electronic Commerce Research, 8(1), 41–62.
Zhou, Z., Jin, X. L., Vogel, D. R., Fang, Y., & Chen, X. (2011). Individual motivations and demographic differences in social virtual world uses: An exploratory investigation in Second Life. International Journal of Information Management, 31(3), 261–271.