مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
مدلی برای بخش‌بندی یادگیرندگان و بهبود عملکرد آموزشی با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی

سینا رئیسی وانانی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 5-38

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.7824.1092

چکیده
  ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل داده‌های حاصل از فعالیت‌های یادگیرندگان، می‌تواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، داده‌های مربوط به دانش پذیران بین‌المللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روش‌های داده‌کاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجام‌گرفته داخلی و بین‌المللی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل بازی پردازی در کسب‌وکارهای کارآفرینانه مبتنی بر وب

سید سعید میرواحدی؛ محمدتقی طغرایی؛ مریم آستانه

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 39-60

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46655.1595

چکیده
  در سال‌های اخیر از یک‌سو کسب‌وکارهای مبتنی بر وب رو به رشد بوده و از سوی دیگر رقابت ایجادشده میان این کسب‌وکارها، صاحبانشان را بر این داشته است که پیرامون وفادار کردن مخاطبان و کاربرانشان و ایجاد تعلق‌خاطر بیشتر در آنان، جهت افزایش و پایدارسازی فعالیت خود، در صدد استفاده از راه‌حل‌های مناسب و مؤثر باشند. بازی پردازی راه‌حلی است ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کاربرد نظریه توانش در طراحی خدمات بانکداری کانال‌های ترکیبی

منوچهر زمانی فریزهندی؛ پیام حنفی زاده؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 61-100

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.44631.1556

چکیده
  در سال‌های اخیر، کانال‌های ترکیبی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. طراحی خدمات کانال‌های ترکیبی و شناسایی توانش‌های کاربران در استفاده از این خدمات، موضوع مهمی برای شاغلین در صنعت بانکی و محققین است. دغدغه اصلی که این مقاله به آن پرداخته، نحوه طراحی خدمات کانال‌های ترکیبی است به‌گونه‌ای که توانش پذیری کاربران در استفاده از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرا تحلیل مطالعات خرید آنلاین؛ بررسی و ترکیب نتایج تحقیقات انجام‌شده در زمینه خرید آنلاین

فاطمه محمدی؛ حمید رضا یزدانی؛ مرضیه ادیب زاده

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 101-142

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.47090.1606

چکیده
  خرید جزء ذاتی زندگی روزمره افراد است. با توجه به رشد سریع فناوری اینترنت، رفتار خرید مشتریان تغییر یافته است؛ و اینترنت فضایی عمومی را به وجود آورده است که افراد در آن محیط با دیگران ارتباط برقرار می­کنند، عملیات بانکی خود را انجام می­دهند و خرید می­کنند که عوامل متعددی بر نیت خرید افراد تأثیر دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و پیاده‌سازی سیستم پیشنهاددهنده به مدیران در خصوص قیمت‌گذاری هوشمند بر اساس ارزش مشتری با تکنیک‌های مدل‌سازی موضوعی و متن‌کاوی

سارا آقابابائی؛ محسن نظری؛ نسترن حاجی حیدری

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 143-172

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.52092.1725

چکیده
   در دنیای رقابتی امروز، قیمت‌گذاری به‌عنوان یکی از چهارعنصر آمیخته بازاریابی، از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست شرکت‌ها محسوب می‌گردد. بر اساس مبانی نظری، در قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش، شرکت‌ها ارزش متمایز محصولات خود را برای مشتریان محاسبه می‌کنند. هدف از انجام این پژوهش که بر اساس مبانی علم طراحی استوار است، طراحی و پیاده‌سازی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل پویای توسعه محصول جدید در حوزه فناوری‌های مالی نظارتی

سروش معتمدی فرد؛ امیر بیات ترک؛ جلال حقیقت منفرد

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 173-216

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.50692.1693

چکیده
  در تغییرات سریع امروزی و محیط بسیار نامطمئن که نیازهای مشتریان، فناوری، نیازمندی‌های کارکنان وضعیت جوامع، نظام‌های پولی، موقعیت جغرافیایی و به‌طورکلی همه‌چیز در حال تغییر است، شرکت‌ها نمی‌توانند همواره به تولید و عرضه محصولات موجود خود تکیه کنند. استراتژی توسعه محصول جدید یک فعالیت مهم است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا زنده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل برنامه‌ریزی ریاضی فرایندکاوی در مسئله کشف گراف وابستگی

مریم توکلی زانیانی؛ محمدرضا غلامیان

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 217-246

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.49943.1679

چکیده
  کشف فرآیندها شاخه‌ای از فرآیندکاوی است که با استفاده از رویدادهای ثبت‌شده در یک سیستم، مدل فرآیندی را به دست می‌آورد که به‌خوبی توصیف‌کننده رفتار سیستم باشد. با توجه به این‌که یکی از بااهمیت‌ترین و پرطرفدارترین دسته روش‌های کشف فرآیند، کشف فرآیند ابتکاری است و نظر به این‌که کیفیت خروجی ارائه‌شده توسط این دسته روش‌ها شدیداً ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی قلمرو فعالیت شرکت‌های حوزه نفت و گاز بر شاخص‌های کلان آمادگی پذیرش فناوری بلاکچین

هادی نیلفروشان؛ سیدعلی ایازی

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 247-286

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.48470.1638

چکیده
   تغییر و تحول ناشی از بلاکچین نیازمند آمادگی است و این آمادگی می‌تواند شرایط پذیرش و پیاده‌سازی بلاکچین را تسهیل نماید. فناوری بلاکچین در حوزه­های متنوعی کاربرد دارد و بدون بررسی آمادگی بخش­های مختلف یک صنعت برای استقبال از بلاکچین، نمی­توان انتظار داشت که صنعت، پاسخ خوب یا مناسبی از اجرای طرح‌های بلاکچین بگیرد. آمادگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی عوامل مؤثر بر هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات در سازمان‌ها

مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری؛ مهناز حسین زاده؛ اقدس سلیمانی

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، صفحه 287-322

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46521.1592

چکیده
  هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات از اولویت‌های سال‌های اخیر مدیران است که باید جهت دستیابی به عملکرد بهینه در حوزه بازاریابی دیجیتال موردتوجه واقع شود. به‌کارگیری فناوری اطلاعات به شیوه‌ای شایسته و در توازن با استراتژی‌های بازاریابی به‌منظور مرتفع‌سازی نیازهای بازاریابی تأکید اصلی هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی ...  بیشتر