مقاله پژوهشی
عظیم زارعی؛ مهری شهریاری
چکیده
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان ...
بیشتر
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان در مورد سه برند اسنوا، پاکشوما و پارسخزر از لوازمخانگی داخلی و نظرات در مورد سه برند سامسونگ، الجی و تفال از لوازمخانگی خارجی درجشده در سایت دیجی کالا مورد تحلیل قرار گرفت. عوامل نارضایتی، در شش صفت شامل خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کارایی، طراحی، کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش خوشهبندی شدند. در لوازمخانگی داخلی، بیشترین نارضایتی به ترتیب؛ خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش، کارایی و طراحی بوده و عوامل ایجادکننده نارضایتی در لوازمخانگی خارجی به ترتیب کیفیت ساخت، خرابی محصول، طراحی، خدمات پس از فروش، تناسب قیمت با عملکرد و کارایی بوده است.
مقاله پژوهشی
معین عبدالمحمد سقا؛ مرتضی هندیجانی فرد؛ علیرضا کوشکی جهرمی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تحلیل محتوای نمایههای متعلق به بانکها در شبکههای اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش ۵۴ صفحه اجتماعی متعلق به 14 بانک خارجی و ایرانی در 4 شبکه اجتماعی مشهور به روش تحلیل محتوا، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. این بانکها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اغلب بانکها در صفحه اجتماعی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تحلیل محتوای نمایههای متعلق به بانکها در شبکههای اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش ۵۴ صفحه اجتماعی متعلق به 14 بانک خارجی و ایرانی در 4 شبکه اجتماعی مشهور به روش تحلیل محتوا، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. این بانکها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اغلب بانکها در صفحه اجتماعی خویش برای نمایش اطلاعات بانک از مأموریت/ اهداف خود، برای ارائه اطلاعات محصول از محصول افزوده، برای نشان دادن هویت سازمانی از تصویر شرکت، برای معرفی رویدادهای بانک از همایش و کنفرانس، برای نمایش ویدئو بانک از سبک موسیقی، برای نمایش عکسهای بانک از سبک شیوه زندگی، برای پشتیبانی مشتری از پشتیبانی اطلاعاتی، برای شعار تبلیغاتی از سبک صمیمی/ محاورهای/ موزون/ شاعرانه، برای نمایش آلبومهای بانک از آلبوم مربوط به کمپینهای آنها، برای ارائه موضوعات مربوط به مسئولیت اجتماعی بانک از پستهای مرتبط با ورزش و محیط زیست، برای ارسال پیامهای بازاریابی بانک از خدمات، برای انتشار اطلاعات بانک از اطلاعیههای خبری، برای اجتماعسازی بانک از مسئولیت اجتماعی و اطلاعات و مشاوره عمومی و نیز برای درگیری تعاملی مشتری از مشارکت عمومی استفاده میکنند.
مقاله پژوهشی
لیلی قماشچی؛ محمدرضا معتدل؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
با توجه به عدم ارتباط مستقیم یاددهنده و یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی، یادگیرندگان در این محیط نیازمند آموزش مبتنی بر پشتیبانی خوب و مبتنی بر بازخوردهای شخصی هستند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فناوریهای جدید در یادگیری الکترونیکی بر احساسات و حالات روحی فراگیران میباشد. جامعه آماری دانش آموزان رشته ریاضی پایه ...
بیشتر
با توجه به عدم ارتباط مستقیم یاددهنده و یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی، یادگیرندگان در این محیط نیازمند آموزش مبتنی بر پشتیبانی خوب و مبتنی بر بازخوردهای شخصی هستند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فناوریهای جدید در یادگیری الکترونیکی بر احساسات و حالات روحی فراگیران میباشد. جامعه آماری دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم دبیرستان فرزانگان7 به تعداد 75 نفر میباشند، جهت کشف و رصد 5 نوع مختلف از احساسات فراگیران، دانش آموزان در 5 گروه 15 نفری تقسیم شدند که هر گروه طبق شرایط ویژه در معرض موقعیتهای مختلفی میبایست شادی، عصبانیت، ترس، ناامیدی و تنفر را تجربه کنند و از طریق وب کم اطلاعات چهره آنها دریافت و ضبط شده است. ویدئوهای ضبط شده، احساسات فراگیران در حالات مختلف را طبق الگوریتمهای یادگیری عمیق شبکه عصبی توسط سیستم نرم افزاری فیس ریدر، اندازهگیری و کشف میکند. روش تحقیق طراحی سیستم خبره فازی و سیستم استنتاج فازی بوده است. بررسی میانگین حاصل از تجزیه اطلاعات چهره به کمک وب کم و پرسشنامه هیجانات تحصیلی و داده کاوی به کمک نرم افزار کلمنتاین، نشاندهنده آن است که فناوری اینترنت اشیاء توانسته است احساس فراگیران را کشف و رصد کند. پس از پیاده سازی سناریوهای آموزشی برای تغییر در وضعیت روحی فراگیران، دادههای حاصل داده کاوی و سپس به کمک الگوریتم کامینز ابتدا خوشهبندی و سپس طبقهبندی انجام گرفت. نتایج مقایسه حاکی از آن است که پس از اجرای سناریوهای آموزشی تغییراتی در محدودهها ایجاد شده است. این تغییرات حاکی از آن است که میانگین احساسات مثبت افزایش و میانگین احساسات منفی کاهش یافته است.
مقاله پژوهشی
ملیکا فرد؛ محمدرضا کاباران زاد قدیم؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
تقویت نقش شرکتهای کوچک و متوسط در عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه کارآفرینی دیجیتال در آنها با اهمیت است، چراکه این شرکتها بهویژه اگر دانشبنیان باشند، منابع مهم درآمد، اشتغال و درنهایت نیروی محرکه تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته میشوند. بر این اساس هدف پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان ...
بیشتر
تقویت نقش شرکتهای کوچک و متوسط در عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه کارآفرینی دیجیتال در آنها با اهمیت است، چراکه این شرکتها بهویژه اگر دانشبنیان باشند، منابع مهم درآمد، اشتغال و درنهایت نیروی محرکه تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته میشوند. بر این اساس هدف پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط به منظور توانمند سازی آنها است. بنابراین در گام اول پژوهش، از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و روش کیفی تحلیل مضمون برای شناسایی عوامل اثرگذاردر توسعه کارآفرینی دیجیتال و ایجاد چارچوب اولیه استفاده شده و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، به مدلسازی مضامین پرداخته شده. نتایج تحقیق هفت عامل اثربخش مدل کسبوکار،استراتژینوآوری محصول،پیکربندیمنابع،عوامل محیطی، اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال،عوامل فردی وعوامل سازمانی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در سه بعد ساختاری، زمینهای و محتوایی نشان میدهد، که عوامل محیطی و اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال در بعد زمینهای بیشترین تاثیرگذاری را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط دارا هستند.
مقاله پژوهشی
فاطمه ثقفی؛ منصوره حورعلی؛ محمد اسلامی
چکیده
در عصر حاضر بهعنوان عصر دانش و اقتصاد دانشبنیان، بکار گیری مدیریت دانش در سازمانها و توسعه آن یک الزام است. بکار گیری مدیریت دانش بهصورت موفق، نیازمند ارزیابی سطح بلوغ سازمانی است. این ارزیابی منجر به تشخیص موانع پیادهسازی مدیریت دانش و رفع آن خواهد شد. برای ارزیابی بلوغ مدیریت دانش سازمانی چارچوبهای متفاوتی ارائه شده است. ...
بیشتر
در عصر حاضر بهعنوان عصر دانش و اقتصاد دانشبنیان، بکار گیری مدیریت دانش در سازمانها و توسعه آن یک الزام است. بکار گیری مدیریت دانش بهصورت موفق، نیازمند ارزیابی سطح بلوغ سازمانی است. این ارزیابی منجر به تشخیص موانع پیادهسازی مدیریت دانش و رفع آن خواهد شد. برای ارزیابی بلوغ مدیریت دانش سازمانی چارچوبهای متفاوتی ارائه شده است. از طرف دیگر در این چارچوبها ابعاد مختلفی برای بلوغ در نظر گرفته شده و همه این ابعاد وزنی یکسان دارند درحالیکه با توجه به تفاوتهای محیط سازمانها این امر نیازمند بازنگری است. در این تحقیق ابتدا چارچوب پایه مناسب انتخاب شد. سپس با روش تحلیل شبکهای فازی و مبتنی بر نظر خبرگان، عناصر چارچوب برای بانک انصار بومیسازی شد و وزن ابعاد و مؤلفههای آن تعیین شد. با این کار تشخیص وضعیت بلوغ با توجه به شرایط محیطی بانک دقت بیشتری خواهد داشت. در انتها چارچوب بومیسازی شده در قالب 5 سطح و 54 مؤلفه ارائه شده است و در هر سطح اولویت مؤلفهها تعیین شده است. چارچوب ایجادشده انتقادات وارد بر چارچوبهای قبلی ازجمله، انحراف به یک بعد خاص، عدم تعیین تکلیف اختلاف سطح در زمینههای مختلف فرآیندی و بیتوجهی به تفاوت اهمیت ابعاد مختلف بلوغ مدیریت دانش را مرتفع کرده و امکان استفاده از این متدولوژی در بانکها و سازمانهای مالی ایرانی را فراهم نموده است.
مقاله پژوهشی
مهدی فرمانی؛ محمد غفاری؛ مصطفی زندی نسب
چکیده
یکی از اهداف اصلی فروشگاههای اینترنتی، خلق تجربه عالی برای کاربر است که این امر عملاً امکان خلق یک مزیت رقابتی پایدار را برای این فروشگاهها فراهم میکند. همچنین، تجربه کاربر یکی از منابع اطلاعاتی ارزشمند و نوین جهت طراحی سیستمهای پیشنهاددهنده است. حال با توجه به دنیای رقابتی تجارت و شباهت زیاد کالاها و خدمات و با در نظر گرفتن ...
بیشتر
یکی از اهداف اصلی فروشگاههای اینترنتی، خلق تجربه عالی برای کاربر است که این امر عملاً امکان خلق یک مزیت رقابتی پایدار را برای این فروشگاهها فراهم میکند. همچنین، تجربه کاربر یکی از منابع اطلاعاتی ارزشمند و نوین جهت طراحی سیستمهای پیشنهاددهنده است. حال با توجه به دنیای رقابتی تجارت و شباهت زیاد کالاها و خدمات و با در نظر گرفتن نقش حائز اهمیت تجربه کاربر و در واقع ایجاد برداشت مثبت در ذهن کاربر، این پژوهش با هدف تعیین پیشزمینهها و پیامدهای تجربه کاربر از سیستمهای پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاین انجام شده است. روششناسی پژوهش حاضر ترکیبی است. در بخش کیفی، بهمنظور انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته 20 نفر از خبرگان به روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. سپس بر اساس تحلیل محتوای دادههای بخش کیفی، مدل اولیه پژوهش ارائه شد. در بخش کمی پژوهش، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کاربران و مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بودهاند که در فروردین و اردیبهشتماه 1398 از خدمات آن استفاده کردهاند. به این منظور، تعداد 384 نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کمی از نرمافزار لیزرل استفاده شده و فرضیهها مورد تائید واقع شد.نتایج پژوهش حاکی از وجود پنج دسته عوامل اصلی پیشزمینه شامل تجربه تأثیر ادراکشده، تجربه سهولت ادراکشده، تجربه کیفیت ادراکشده، تجربه پشتیبانی ادراکشده و تجربه ظاهری ادراکشده است. نگرش ادراکشده، ارزش ادراکشده، اعتماد ادراکشده و رضایت ادراکشده نیز بهعنوان پیامدهای تجربه کاربر از سیستم پیشنهاددهنده در محیطهای آنلاین احصاء شد.
مقاله پژوهشی
زهرا شیرانی؛ امیر جلالی بیدگلی
چکیده
در سالهای اخیر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی رشد زیادی داشتهاند. چالش بزرگ مخاطب این شبکهها، نحوه برقراری ارتباط با افراد حاضر در این شبکهها میباشد. سیستمهای پیشنهاددهنده دوست با ارائه پیشنهاداتی سعی در رفع این چالش دارند. در این پژوهش از دادههای شبکه علمی و اجتماعی کوثرنت استفاده شده است. در این تحقیق با استفاده از ...
بیشتر
در سالهای اخیر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی رشد زیادی داشتهاند. چالش بزرگ مخاطب این شبکهها، نحوه برقراری ارتباط با افراد حاضر در این شبکهها میباشد. سیستمهای پیشنهاددهنده دوست با ارائه پیشنهاداتی سعی در رفع این چالش دارند. در این پژوهش از دادههای شبکه علمی و اجتماعی کوثرنت استفاده شده است. در این تحقیق با استفاده از 10 نوع رابطه بین کاربران و بدون در نظر گرفتن روابط دوستی،گراف شبکه ایجاد و سپس با استفاده از 3 الگوریتم لووین[1]، کیمیانگین[2] و سلسلهمراتبی[3]، خوشهبندی گراف جهت تشخیص جوامع انجام گردید. خوشههای به دست آمده از الگوریتم خوشهبندی لووین دارای درصد مطابقت بالاتری با روابط دوستی بودند. سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک[4] برای هر یک از 10 رابطه وزنهای مختلفی در نظر گرفته شد و با اجرای الگوریتم خوشهبندی لووین بر روی گراف شبکه، بیشترین درصد مطابقت به همراه وزن بهینه هر یک از 10 رابطه به دست آمد. در این حالت خوشههای حاصل، خوشههایی بهینه حاوی کاربران با بیشترین شباهت هستند. بنابراین میتوان سایر کاربرانی که در یک خوشه قرار گرفتهاند به عنوان دوست به یکدیگر پیشنهاد داد. برای اولویتبندی پیشنهادات نیز از وزن یالهای بین افراد در گراف استفاده شد. در پایان روش پیشنهاد دوست ارزیابی و درصد مطابقت دوستان پیشنهادی با دوستان واقعی فرد محاسبه گردید. [1]. Louvain[2]. Kmeans[3]. Hierarchical[4] .Genetic