مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
توسعه مدل بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای برخط با استفاده از رویکرد آمیخته

الهام فاضلی ویسری؛ محمد جواد تقی پوریان؛ قیدر قنبرزاده؛ رضا طاولی

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 1-37

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.53590.1763

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها و توسعه روابط درونی مولفه های بازاریابی ویروسی در کسب و کار برخط می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سه گانه X,Y و Z و در بخش کمی شامل 460 نفر از خریداران بر خط می باشد. در بخش کیفی از تکنیک فرافکنی تداعی کلمات، تکمیل جملات و تمرینات رویا و در قالب مصاحبه عمیق و استفاده از نرم افزار MAXQDA ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل عملکرد و بهبود فرایندهای ارائه تسهیلات سرمایه در گردش با رویکرد فرایندکاوی: مطالعه موردی فرایندهای ارائه تسهیلات بانک صنعت و معدن

احسان الله خوشخوی نیلاش؛ علیرضا تمجید یامچلو؛ رویا راد

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 37-71

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.58106.1896

چکیده
  بانک‌ها دارای فرایندهایی پیچیده، طولانی و فعالیت‌هایی با نقاط کنترل و تایید زیاد به ویژه برای ارائه ‌تسهیلات هستند. بقاء این موسسات، ارائه خدمات با کیفیت و سریع و جلب رضایت مشتری مستلزم بهبود و تحلیل نتایج پس از اجرای این فرایندهاست. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش تحلیل عملکرد و بهبود فرایندهای ارائه ‌تسهیلات سرمایه در گردش است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات با رویکرد رقابت پذیری در صنعت بانکداری ایران

مهدی سلطانی نژاد؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ ابوتراب علیرضائی

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 71-113

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.55911.1832

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، کشف مقوله‌های مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابت‌پذیری در صنعت بانکداری است. روش استفاده‌شده در پژوهش، روش آمیخته بوده‌است. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه داده‌بنیاد است. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با 12 نفر از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل جامع کاربردپذیری وب‌سایت بانکداری اینترنتی

آزاد شیبانی؛ مسعود کیماسی؛ رزا هندیجانی؛ محمدصالح ترکستانی

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 113-157

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.57536.1878

چکیده
  امروزه به لطف پیشرفت‌های روزافزون فناوری در صنعت بانکداری و تغییرات بوجود آمده در انتظارات مشتریان بانک‌ها به‌خصوص تمایل به حذف مراجعات غیرضروریِ حضوری و نیاز به دریافت خدمات 24 ساعته بانکی، درگاه‌های مجازی به‌ویژه وب‌سایت‌های بانکداری اینترنتی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به اعتقاد بسیاری از متخصصان موفقیت وب‌سایت‌ها با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر رقابت در بازار محصول و چرخه عمر بر استراتژی کسب و کار شرکت‌ها با تاکید بر شرکت‌های جدید

وهاب رستمی؛ لیلا رضائی؛ زینب بازرگانی

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 157-182

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.49640.1671

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ردیابی تأثیر رقابت در بازار محصول و چرخه عمر شرکت ها بر استراتژی کسب وکار انتخابی آنها صورت گرفته است. در این راستا داده‌های 115 شرکت نمونه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی سال‌‌های 1391 تا 1397 گردآوری و مدل فرضیه‌ها‌ با کمک رگرسیون خطی آزمون شد. معیار سنجش استراتژی کسب وکار، مدل ایتنر و لرکر (1997) و رقابت در بازار محصول، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
یک رویکرد جدید برای شناسایی سرقت ادبی با استفاده ازآتوماتای یادگیرسلولی و برچسب گذاری نقش معنایی

رضوان یعقوبی؛ مهدی یعقوبی؛ حسن ختن لو

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 183-209

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.49415.1661

چکیده
  سرقت ادبی عبارت از برداشتن و به نام خود قلمداد کردن ایده و یا کلمات دیگران است. با پیشرفت روز افزون اینترنت و گسترش مقالات آنلاین، سرقت های علمی آسان تر شده است. امروزه سیستم های زیادی جهت شناسایی سرقت ادبی ایجاد شده اند. بیشتر این سیستم ها براساس ساختار لغوی و الگوریتم های تطابق رشته ای عمل می کنند. بنابراین این سیستم ها به سختی می توانند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل الگوی رفتاری مشتریان شعب به روش خوشه بندی و دسته بندی با استفاده از روش RFM (مطالعه موردی-رستوران زنجیره ای)

فاطمه رحیمی؛ محمد وحید سبط؛ نسیم غنبر تهرانی

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 189-209

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.50853.1697

چکیده
  در دنیای پر رقابت امروز، بکارگیری تکنیک های جدید در پیشرفت کسب و کار تاثیر به سزایی دارد. صنعت رستوران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. از این رو، در این پژوهش، با استفاده از روش های نوین کشف دانش و داده کاوی به بررسی داده های مشتریان رستوران زنجیره ای پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، کشف الگوهای رفتاری مشتریان با استفاده از روش های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
توسعه هوش مصنوعی فازی و مدل برنامه ریزی چند هدفه برای بهینه سازی پورتفوی شرکت های سرمایه گذاری

مقصود امیری؛ ایمان رئیسی وانانی؛ سید حسین رضوی حاجی آقا؛ ترانوش جعفری

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، صفحه 209-243

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.53443.1754

چکیده
  هدایت درست و تخصیص بهینه منابعِ مالی سبب افزایش تولید و رشد ناخالص ملی، ایجاد شغل و افزایش رفاه عمومی می‏شود. پژوهش حاضر با هدف ارایه یک استراتژی سرمایه گذاری تلاش می کند مسیر پیشرفت شرکت سرمایه گذار را در بازارهای مالی هموار کند. بنابراین، پژوهش پیش رو را می توان از نظر هدف کاربردی دانست. همچنین با توجه به اینکه در تحقیق حاضر از مدل ...  بیشتر