مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی کامپیوتر، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

3 گروه آموزشی مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم،ایران

چکیده

‌شکست‌های ‌آبشاری ‌یکی ‌از ‌مهم‌ترین ‌چالش‌ها و مخاطرات کسب‌وکارهای ابری ‌است ‌که می-تواند به‌طور زنجیروار به بخش‌های دیگر ‌سیستم ‌آسیب ‌برساند و ‌منجر به ‌فروپاشی ‌کل ‌سیستم ‌شود. هدف این پژوهش بررسی ‌عوامل ‌مختلف ‌مرتبط ‌با ‌شکست‌های ‌آبشاری ‌در ‌مدل‌های ‌کسب‌وکار ‌ابری ‌و ‌معرفی ‌رویکردهای ‌مناسب ‌برای ‌پیش‌بینی، ‌جلوگیری ‌و ‌مدیریت ‌این ‌نوع ‌شکست‌ها ‌است. در این پژوهش، ‌از ‌روش ‌مرور ‌ادبیات با استفاده از پردازش زبان طبیعی برای ‌جمع‌آوری ‌اطلاعات ‌و ‌تحلیل ‌موضوع ‌استفاده ‌شده ‌است. ‌منابع ‌مورد ‌استفاده ‌شامل ‌مقالات ‌علمی ‌معتبر ‌درزمینه ‌فناوری ‌اطلاعات ‌و ‌کسب‌وکار از سال 2015 تا 2024 از دیتاست‌های IEEE Xplore، Google Scholar و arXiv بود که 23 مقاله با روش‌های پردازش زبان طبیعی مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از تکنیک‌های پیشرفته NLP، امکان ارزیابی دقیق‌تر و تحلیل عمیق‌تر عوامل مرتبط با شکست‌های آبشاری را فراهم می‌کند. همچنین، ریشه‌یابی خطاها و تدوین نقشه راه عملی برای مدیریت بهتر آن ها، به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا بهبود و بهره‌وری در محیط ابری خود را تسهیل کرده و مسیری پایدارتر را در پیش گیرند. این مراحل نه‌تنها به افزایش کیفیت و کارایی خدمات ابری کمک می‌کنند، بلکه هزینه‌ها و زمان مورد نیاز برای رفع مشکلات را نیز به‌شدت کاهش می‌دهند. ‌عوامل ‌مختلف ‌مرتبط ‌با ‌شکست‌های ‌آبشاری ‌در ‌مدل‌های ‌کسب‌وکار ‌ابری ‌به‌طور ‌مفصل ‌بررسی ‌شده ‌است. ‌این ‌عوامل ‌شامل ‌مشکلات ‌فنی، ‌مشکلات ‌مدیریتی ‌و ‌مشکلات ‌بازاریابی ‌است. ‌همچنین، ‌رویکردهای ‌مختلف ‌برای ‌پیش‌بینی، ‌جلوگیری ‌و ‌مدیریت ‌این ‌نوع ‌شکست‌ها ‌معرفی ‌شده ‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The strategy of Stabilizing Cloud Business Models: A Practical Guide Based on the Identification and Analysis of Cascading Failures

نویسندگان [English]

  • Maryam Nooraei abadeh 1
  • Soheila Zarin jouy alvar 2
  • Soraya Bakhtiari bastaki 3

1 Professor, Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, IranM_azami@pnu.ac.ir Corresponding Author: Assistant

2 Department of Business Management, Abadan branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran

3 Department of Business management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran

چکیده [English]

Waterfall failures are one of the most important challenges and risks of this modern type of business, which can cause damage to other parts of the system in a chain manner and lead to the collapse of the entire system. The aim of this research is to investigate various factors related to waterfall failures in cloud business models and to introduce appropriate approaches for predicting, preventing and managing these types of failures. In this research, the literature review method using natural language processing was used to collect information and analyze the topic. The sources used included scientific articles in the field of information technology and business from 2015 to 2024 from IEEE Xplore, Google Scholar, and arXiv datasets, of which 23 articles were analyzed with natural language processing methods. The use of advanced NLP techniques allows for a more accurate assessment and deeper analysis of the factors associated with cascading failures. Also, rooting for errors and developing a practical roadmap for their better management allows businesses to facilitate improvement and productivity in their cloud environment and take a more sustainable path. These steps not only help to increase the quality and efficiency of cloud services, but also greatly reduce the costs and time required to fix problems. Various factors related to waterfall failures in cloud business models have been investigated in detail. These factors include technical problems, management problems and marketing problems. Also, different approaches have been introduced to predict, prevent and manage these types of failures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cascading failures
  • business models
  • cloud models
  • prediction