مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
الگویی برای بکارگیری رایانش ابری در کسب وکارهای کوچک و متوسط

محسن اعظمی؛ محدثه نادرشاهی؛ علی اصغر مباشری؛ سیده ناهید حسینی

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/ims.2024.79767.2471

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بکارگیری رایانش ابری در کسب‌وکارها کوچک و متوسط انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف توسعه‌ای و از لحاظ ماهیت گردآوری و تحلیل داده‌ها، پژوهشی کیفی است که با روش داده‌بنیاد انجام شده است. جامعه آماری را خبرگان و کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی و اساتید دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل می‌دهند که در این بین 14 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
واکاوی عوامل موثر بر رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت های فناوری محور

شیوا سادات قاسمی؛ عباس خمسه؛ سیدجواد ایرانبان

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، صفحه 37-76

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77042.2414

چکیده
  در چشم‌انداز معاصر صنایع فناوری محور، ادغام هوش مصنوعی در رصد فناوری برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت ضروری است. هدف این پژوهش، توسعه چارچوبی برای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی با تمرکز بر شرکت‌های فناوری محور است. این پژوهش با رویکرد کیفی به گردآوری داده‌ها از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخت. این روش با بررسی نظام‌مند 28 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی عوامل موثر بر مدیریت و ساماندهی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک از طریق رویکرد فراترکیب

پیمان غفاری آشتیانی؛ مریم غیاث آبادی فراهانی

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، صفحه 77-118

https://doi.org/10.22054/ims.2023.75559.2376

چکیده
  پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موثر بر مدیریت و ساماندهی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک از طریق رویکرد فراترکیب پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت، کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعه پژوهش، مقالات در زمینه مدیریت و ساماندهی تجارت و کسب و کار الکترونیک به صورت مشترک یا مجزا است. روش جمع آوری اطلاعات روش اسنادی- کتابخانه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
نقش فناوری واقعیت افزوده در تکامل بازاریابی: یک مطالعه مرورسیستماتیک و تحلیل بیبلیومتریک

فهیمه ماه آورپور؛ داود فیض؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، صفحه 119-157

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77226.2416

چکیده
  فناوری واقعیت افزوده (AR) یک موضوع در حال ظهور برای مدیران در رشته_های مختلف است در حالی که ادبیات فناوری واقعیت افزوده در حال رشد است، هیچ تجزیه و تحلیل جامع از فناوری واقعیت افزوده در تحول بازاریابی وجود ندارد هدف این تحقیق پر کردن شکاف دانش با ارائه یک مرور کلی کتاب شناسی چند وجهی از ادبیات فناوری واقعیت افزوده در بازاریابی و آشکار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
راهبرد پایدارسازی مدل‌های کسب‌وکار اَبری: راهنمای کاربردی بر اساس شناسایی و تحلیل شکست‌های آبشاری

مریم نورائی آباده؛ سهیلا زرین جوی الوار؛ ثریا بختیاری بستاکی

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، صفحه 159-206

https://doi.org/10.22054/ims.2024.80554.2485

چکیده
  ‌شکست‌های ‌آبشاری ‌یکی ‌از ‌مهم‌ترین ‌چالش‌ها و مخاطرات کسب‌وکارهای ابری ‌است ‌که می-تواند به‌طور زنجیروار به بخش‌های دیگر ‌سیستم ‌آسیب ‌برساند و ‌منجر به ‌فروپاشی ‌کل ‌سیستم ‌شود. هدف این پژوهش بررسی ‌عوامل ‌مختلف ‌مرتبط ‌با ‌شکست‌های ‌آبشاری ‌در ‌مدل‌های ‌کسب‌وکار ‌ابری ‌و ‌معرفی ‌رویکردهای ‌مناسب ‌برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
تحلیل تاثیر فناوری‌های تحول دیجیتال بر بهبود عملکرد کسب و کار با استفاده از روش‌های تحلیل پیشرفته متن

محمد‌امین یالپانیان؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمد تقی تقوی فرد

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، صفحه 207-253

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77611.2421

چکیده
  توسعه روزافزون فناوری‌های دیجیتال تغییرات چشمگیری در عملکرد کسب ‌و کارها ایجاد کرده است. افزایش تعداد مقالات منتشر شده در این موضوع نیز بیانگر توجه ویژه محققان در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت کسب ‌و کار و نوآوری می‌باشد. در حالی که تغییرات دیجیتالی صورت گرفته به عنوان یک ضرورت اجتناب ‌ناپذیر در عصر دیجیتال محسوب می‌شود، تحقیقات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
استخراج و مصورسازی نقشه دانش داده کاوی در تحقیقات کووید-19

رویا آباده؛ علیرضا حسن زاده؛ شعبان الهی

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، صفحه 255-281

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77278.2432

چکیده
  مهمترین اهداف این تحقیق عبارت از ارزیابی و مصورسازی نقشه دانش داده کاوی در تحقیقات کووید-19، شناسایی اجزا و روابط مختلف میان مفاهیم داده کاوی در حوزه های مختلف مطالعات کووید-19 می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی، تحلیلی با بهره مندی از روش تحلیل محتوا و فنون متن کاوی انجام خواهد شد. یکی از یافته های تحقیق حاضر این است ...  بیشتر