مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
نقش فناوری واقعیت افزوده در تکامل بازاریابی: یک مطالعه مرورسیستماتیک و تحلیل بیبلیومتریک

فهیمه ماه آورپور؛ داود فیض؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77226.2416

چکیده
  فناوری واقعیت افزوده (AR) یک موضوع در حال ظهور برای مدیران در رشته_های مختلف است در حالی که ادبیات فناوری واقعیت افزوده در حال رشد است، هیچ تجزیه و تحلیل جامع از فناوری واقعیت افزوده در تحول بازاریابی وجود ندارد هدف این تحقیق پر کردن شکاف دانش با ارائه یک مرور کلی کتاب شناسی چند وجهی از ادبیات فناوری واقعیت افزوده در بازاریابی و آشکار ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
واکاوی عوامل موثر بر رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت های فناوری محور

شیوا سادات قاسمی؛ عباس خمسه؛ سیدجواد ایرانبان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77042.2414

چکیده
  در چشم­ انداز معاصر صنایع فناوری محور، ادغام هوش مصنوعی در رصد فناوری برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت ضروری است. هدف این پژوهش، توسعه چارچوبی برای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی با تمرکز بر شرکت­های فناوری محور است. این پژوهش با رویکرد کیفی به گردآوری داده­ها از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخت. این روش با بررسی نظام­مند ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی عوامل موثر بر مدیریت و ساماندهی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک از طریق رویکرد فراترکیب

پیمان غفاری آشتیانی؛ مریم غیاث آبادی فراهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2023.75559.2376

چکیده
  پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موثر بر مدیریت و ساماندهی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک از طریق رویکرد فراترکیب پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت، کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعه پژوهش، مقالات در زمینه مدیریت و ساماندهی تجارت و کسب و کار الکترونیک به صورت مشترک یا مجزا است. روش جمع آوری اطلاعات روش اسنادی- کتابخانه ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدلی برای قصد اهدای آنلاین جهت تامین مالی جمعی موسسات خیریه در ایران

محمداکبر شیخ زاده؛ محمدتقی تقوی فرد؛ ایمان رئیسی ,وانانی؛ جهانیار بامداد صوفی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 1-31

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77031.2413

چکیده
  تأمین مالی جمعی راهکاری اثربخش برای دستیابی به هدف‌های غیرانتفاعی مؤسسات خیریه است که با به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل‌گسترش است. این مطالعه باهدف ارائه مدل قصد اهدای آنلاین جهت تأمین مالی جمعی مؤسسات خیریه در ایران انجام شد.‌ پژوهش حاضر ازنظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای است و از منظر شیوه گردآوری داده‌ها یک پژوهش ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مکانیزم‌های مولد تکامل اکوسیستم بانکداری دیجیتال

وحید خاشعی ورنامخواستی؛ مهدی ابراهیمی؛ شهرام خلیل نژاد؛ فاطمه مطهری نژاد

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 33-81

https://doi.org/10.22054/ims.2024.76327.2394

چکیده
  امروزه دیجیتالی شدن برای تمامی نهادها و بازارهای پولی و مالی یک الزام محسوب می‌شود و صنعت بانکداری نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما مهاجرت به سمت بانکداری دیجیتال برای بانک‌ها کار آسانی نیست و انقلاب دیجیتال به یک چالش اساسی برای این صنعت تبدیل شده است. بانک‌ها برای پایدار نگه‌داشتن کسب‌وکار خود نیازمند راه‌اندازی پلتفرم‌های ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تاثیر تعامل مشتری با برند به‌عنوان پیشایند وفاداری مشتری: تحلیل سه رویکرد شناختی، عاطفی و رفتاری

وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ عاطفه مهری بازقلعه

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 83-117

https://doi.org/10.22054/ims.2024.76742.2407

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تعامل با برند از طریق رسانه‌های اجتماعی بر وفاداری به برند از طریق ارزش ویژه برند انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و بر مبنای روش، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان سه برند ایرانی مای، سینره و کالیستا است. حجم جامعه نامحدود در نظر گرفته شده و برای تعیین حجم نمونه از ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
طراحی مدل مفهومی بازاریابی محتوایی دیجیتال با رویکرد گرندد تئوری

کامران فیضی؛ هرمز مهرانی؛ حسین وظیفه دوست؛ احسان ساده

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 157-195

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77052.2415

چکیده
  هدف پژوهش شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد اصلی بازاریابی محتوایی دیجیتال با توجه به شرایط کشور ایران و ارائه مدل با استفاده از روش کیفی مبتنی بر راهبرد گرندد تئوری است. داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان که شامل اساتید دانشگاه در حوزه بازاریابی محتوایی دیجیتال و مدیران و فعالان آژانس‌های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
طراحی مدل پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در تبلیغات و فروش

حسین رحیمی کلور؛ رحیم محمدخانی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 223-270

https://doi.org/10.22054/ims.2024.76711.2403

چکیده
  دنیای دیجیتال فرصت‌های متعددی را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااین‌حال، در دنیای پرسرعت، یافتن راه‌های جدید و نوآورانه برای تبلیغات و فروش محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه تبلیغات و فروش، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از برندسازی، ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدلی برای ارتقا قابلیت بازاریابی دیجیتال با تأکید بر شاخص‌های استفاده از بازاریابی دیجیتال در شرکت‌های صنعتی

قاسم زارعی؛ رحیم محمدخانی

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 111-151

https://doi.org/10.22054/ims.2023.75037.2365

چکیده
  همگرایی فناوری اطلاعات، رسانه‌ها و ارتباطات، رفتار مصرف‌کننده را ازنظر جستجو، به دست آوردن، پردازش و پاسخ به اطلاعات یا خدمات شرکت تغییر داده است. توانایی یک شرکت در برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و مدیریت بازاریابی دیجیتال برای افزایش رقابت‌پذیری آن در چشم مصرف‌کنندگان، قابلیت بازاریابی دیجیتال نامیده می‌شود. هدف از این پژوهش طراحی ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدل علّی شبکه‌سازی در پارک‌های علم و فناوری

منوچهر کرباسی؛ قنبر عباس پور اسفدن؛ سیده صدیقه جلال‌پور؛ پیمان حاجی زاده

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 185-221

https://doi.org/https://doi.org/10.22054/IMS.2023.74392.2351

چکیده
  امروزه توسعه پارک‌های علم و فناوری و بهبود عملکرد آنها در گروی همکاری با صنعت و دانشگاه و ارتباط با محیط و مراکز مرتبط است. از این‌رو شناسایی شبکه همکاری و شاخص‌های شبکه‌سازی در پارک‌های علم و فناوری حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی شاخص‌های شبکه‌سازی در پارک‌های علم و فناوری است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و در آن از سه روش ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
ابعاد همراستایی قابلیت های دیجیتال و استراتژی نوآوری در صنعت پتروشیمی

سروش قاضی نوری؛ سهراب آقازاده مسرور؛ محمد نقی زاده؛ مجتبی حاجیان حیدری

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 223-269

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74231.2349

چکیده
  کاهش حاشیه سود و از بین رفتن مزیت‌های رقابتی گذشته شرکت‌ها در صنایع فرایندی را به سمت نوآوری با استفاده از قابلیت های دیجیتال برده است این مهم نیازمند ایجاد همراستایی راهبردی بین قابلیت های دیجیتال و برنامه ها و تصمیمات نوآوری است. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد همراستایی متغیرهای قابلیت دیجیتال و استراتژی نوآوری و ایجاد چارچوبی برای ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
غوطه‌وری در قطعه‌های واقعیت مجازی خبری با تمرکز بر فاکتورهای شناختی با استفاده از نظریه داده‌بنیاد

عطیه مقدم منفرد؛ عباس طلوعی اشلقی؛ رضا احتشام راثی

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 367-411

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70722.2247

چکیده
  با توجه به اینکه مخاطبان، محور اصلی ژورنالیسم واقعیت مجازی به شمار می‌آیند؛ بنابراین، هرگونه مطالعه در این حوزه بدون درک و شناخت این افراد، امری ناقص و بیهوده خواهد بود. بنابراین، به طور کلی سعی بر ان است که بر نقش فعالانه مخاطبان در چگونگی شکل‌گیری و روند رو به رشد این صنعت تمرکز شود. کیفیت تجربه فرد از روایت خبری ارائه شده توسط ژورنالیسم ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
چهارچوب عوامل موثر بر بلوغ هوشمندی کسب‌ وکار

جواد نظریان جشن آبادی؛ محمدحسین رونقی؛ مسلم علیمحمدلو؛ ابوالقاسم ابراهیمی

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 1-39

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74305.2346

چکیده
  بلوغ هوشمندی کسب‌وکار، نتیجه‌ای از تکامل و پیشرفت فناوری و رویکردهای مدیریتی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها، به ارائه اطلاعات دقیق، تحلیل‌های پیش‌بینی و بهبود تصمیمات در سازمان‌ها کمک می‌کند. علی‌رغم بلوغ فنی که کارایی و عملکرد سازمان‌ها را در طول زمان بهبود می‌بخشد، هوشمندی کسب‌وکار ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی حوزه‌ها و روندهای پژوهشی پارادایم تولید اجتماعی

وحید شریفی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ سید علیرضا درخشان؛ اشرف شاه منصوری؛ ابو تراب علیرضایی

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 81-120

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71681.2277

چکیده
  در سال‌های اخیر مطالعات پیرامون پارادایم تولید اجتماعی و کاربردهای آن بعنوان یک پارادایم جدید تولیدی، توسعه یافته و منجر به تولید دانش متنوع و پراکنده‌ای در این زمینه شده است. شناخت زیر حوزه‌ها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی پارادایم تولید اجتماعی می‌تواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دسته‌بندی ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی مولفه های کیفی اجرای بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) درمحیط کاری شرکتهای دانش بنیان

محمد باشکوه اجیرلو؛ گلثوم اکبری آرباطان؛ مهدی ابراهیم زاده

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 121-152

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71763.2279

چکیده
  اگرچه دیجیتالی‌شدن امکانات مهمی را به‌ارمغان می‌آورد، پیاده‌سازی فناوری‌های آن در عمل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یکی از پیشرفت‌های عمده کنونی دراین زمینه کشف پتانسیل بازی‌وارسازی برای توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های کیفی اجرای بازی‌وارسازی در محیط‌کاری شرکت‌های دانش‌بنیان ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدلسازی و تحلیل سناریوی عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی صنعت 4.0 در بهداشت و درمان

اسماعیل مزروعی نصرابادی؛ زهرا صادقی آرانی؛ مصطفی سلمان نژاد

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 153-183

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73419.2320

چکیده
  پیاده‌سازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان به منظور ارتقاء سلامت جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد. بدین منظور، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان، مدل‌سازی آن‌ها و تحلیل سناریو به منظور مداخله‌های هدفمند، اهمیت بسیاری دارد. این مورد در تحقیقات قبلی بررسی نشده و این تحقیق به منظور پر کردن این خلأ تحقیقاتی ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی و رتبه بندی پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال ‏مبتنی بر فناوری بلاک چین(مورد مطالعه : صنعت هوانوردی)

امیر والافر؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه؛ عظیم زارعی؛ داود فیض

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 219-257

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73305.2316

چکیده
  فناوری بلاک چین یکی از امیدوارکننده‌ترین فناوری‌های قرن حاضر است که پتانسیل ایجاد تغییرات ‏اساسی در مدل‌های کسب‌وکار در طیف گسترده‌ای از صنایع را دارد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی ‏پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین از دیدگاه متخصصین بازاریابی در ‏صنعت هوانوردی است.این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تاثیر جنبه های بازی کاری بر مشارکت مشتریان

مهسا اکبری؛ مصطفی بیگدلی؛ پروانه چارستاد

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 297-326

https://doi.org/10.22054/ims.2021.49284.1659

چکیده
  بازی کاری یا بازی آفرینی مفهوم جدیدی است که کاربری آن در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است. بازی کاری به بکارگیری عناصر یک بازی در محیط غیر بازی به منظور ایجاد تجربه بازی در ارتباط با یک محصول یا خدمت اطلاق می شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر جنبه های مختلف بازی کاری (غوطه وری، دستاوردی، اجتماعی) بر جنبه های مشارکت مشتریان (احساسی، شناختی، ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مسیر تحول توانمندیهای هوش کسب و کار و رسانه اجتماعی

سیده مریم میرشریف؛ اکبر عالم تبریز؛ علیرضا موتمنی

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71110.2256

چکیده
  پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سال‌های اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکل‌گیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمی‌هوش‌کسب‌وکار و تحلیل رسانه‌اجتماعی شده که برخی محققان آن را هوش‌کسب‌وکار اجتماعی یا به‌عبارتی هوش‌کسب‌وکار مبتنی بر تحلیل رسانه‌اجتماعی نامیده‌اند. گسترش مطالعات و زمینه‌های مطالعاتی، ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
واکاوی تجربه زیسته مفهوم لمس در خرید طبقات محصول از فروشگاه های فیزیکی و اینترنتی

میثم امین زاده واحدی؛ سید حمید خداداد حسینی؛ بیت اله اکبری مقدم

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 39-69

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71743.2278

چکیده
  لمس محصول در تصمیم نهایی مشتریان در هنگام خرید از خرده فروشی فیزیکی و آنلاین نقش مهمی دارد و احساساتی که از طریق لمس برای مشتریان به وجود می‌آید، آنها را قادر به بررسی محصول از تمام زوایا می‌کند. لذا این پژوهش با توجه به اهمیت لمس به بررسی تجربه زیسته لمس محصول از نگاه مشتریانِ فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی پرداخته است. مقاله پیش‌رو ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدلی برای بلوغ هوشمندی کسب‌وکار در حوزه مراقبت‌های سلامت بر پایه ترکیب روش‌های دلفی و DEMATEL-ANP

مهناز سعیدی ممقانی؛ محمدجواد ارشادی؛ آرمان ساجدی نژاد

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 117-156

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70800.2250

چکیده
  بلوغ هوشمندی کسب‌وکار که هدف اصلی این پژوهش است، نقش مهمی در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت هوشمند در حوزه مراقبت‌های سلامت دارد. بصورت کلی، به منظور شناسایی عوامل موثر از روش دلفی و تجمیع نظرات خبرگان استفاده گردید و به منظور تاثیرگذاری و تاثیرپذیری شاخص‌ها و در نهایت اولویت‌بندی آن‌ها از ترکیب روش دیمتل و فرآیند تحلیل ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
توسعه چارچوبی برای ارزیابی اقتصاد پلتفرمی دیجیتال

مهدی الیاسی؛ مقصود امیری؛ سید سروش قاضی نوری؛ ندا جمهری

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 157-201

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69734.2228

چکیده
  انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمند‌ترین شرکت‌های جهان و نخستین شرکت‌هایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار می‌باشند، شرکت‌های پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از این‌رو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولت‌های سراسر جهان شده است. ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
عوامل راهبردی موثر بر همکاری بانک‌ها با فین‌تک‌ها

علیرضا رضانژاد کوخدان؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ محمد حسن ملکی؛ مجید زنجیردار

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 265-311

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74709.2354

چکیده
  چکیدههدف: بانکداری سنتی برای بهبود فرایندها و خدمات خود به نوآوری‌های و فناوری‌های جدید فین‌تک‌ها نیاز دارد. عوامل مختلفی روی همکاری بانک‌ها و فین‌‌تک‌ها تأثیر دارند که بعضی از آن‌ها به درون بانک‌ها و برخی دیگر به محیط بانکداری ارتباط دارند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل راهبردی موثر روی همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ هاست.روش‌شناسی: ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدل مفهومی عامل بنیان برای سیستم ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستانی

جواد کشوری کامران؛ محمد علی کرامتی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ سیدعبدالله امین موسوی

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 347-389

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70752.2248

چکیده
  هدف این مطالعه، ارایه مدل مفهومی عامل‌بنیان در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران از طریق پژوهش-های کیفی می‌باشد. برای تدوین مدل مفهومی عامل‌بنیان از مدل داده‌بنیاد استفاده شد. از طریق رویکرد ترتیبی و سیستماتیک، مدل داده‌بنیاد ایجاد و سپس به کمک آن، نمودار حالت بدست آمد. با استفاده از نمودار حالت، نمونه‌گیری‌های اولیه، مرور سیستماتیک ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
توسعه نمونه-سازه برای مدل کسب و کار پلتفرم های داده بازار

فاطمه محمدنژادچاری؛ جهانیار بامداد صوفی؛ ایمان رئیسی؛ مقصود امیری

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، ، صفحه 145-189

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69482.2217

چکیده
  مقاله حاضر با رویکردی اکتشافی و استقرایی و با هدف ارایه مدل کسب و کار برای داده بازارهای چند جانبه تدوین شده است و در زمره اولین پژوهش‌‌های انجام شده در این حوزه در ایران می‌‌باشد. علی‌رغم ظهور کسب و کارهای داده محور و دیجیتال در ایران که موجب تولید کلان داده ها شده‌اند، هنوز پلاتفرم‌هایی برای تبادل و تجارت داده در اشکال مختلف آن ...  بیشتر