مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران نویسنده مسئول : atashsooz@iau.ac.ir

10.22054/ims.2024.78621.2449

چکیده

اصلاحات فناوری محور با تاکید بر جامعه‌ی دیجیتال (به ویژه در بخش عمومی) در دستور کار بیشترکشورها قرار گرفته است و به عنوان چالش اساسی برای دولت‌‌ها تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین ابزارهای استراتژیک سازمان‌‌ها در این زمینه «رهبری دیجیتال» است. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین نقش رهبری دیجیتال و تاثیر آن در ایجاد تحول دیجیتال در سازمان است. جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل خبرگان و کارشناسان ارشد شرکت ارتباطات زیرساخت بوده که به روش قضاوتی انتخاب شدند.. ابتدا ابعاد و عناصر رهبری تحول دیجیتال بررسی گردید و جهت بررسی مؤلفه‌های رهبری تحول دیجیتال و نیز برای تنظیم سوالات تحقیق و ایجاد یک پروتکل مروری از اصول راهنمای شیائو و واتسون (2017) استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفت. از آزمون کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه و از ضریب کندال به عنوان شاخص هماهنگی و توافق استفاده گردید. نتایج نشان داد که ابعاد سازنده مفهوم رهبری تحول دیجیتال تاثیر بسزایی در ایجاد تحول دیجیتال دارد و در این میان تخصص دیجیتال رهبر و اهمیت دادن به تجربه مشتری بیشترین تاثیر را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The role of digital leadership in creating digital transformation in the organization (case study: Telecomunication Infrastracture Company)

نویسندگان [English]

  • Pegah Ghasemi Ghonchehnazi 1
  • Ali Atashsooz 2

1 Department of Business Management, Faculty of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of Industrial Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Corresponding Author: atashsooz@iau.ac.ir

چکیده [English]

Technology-based reforms with an emphasis on digital society (especially in the public sector) have been placed on the agenda of most countries and have become a major challenge for governments. One of the most important strategic tools of organizations in this field is "digital leadership". The main purpose of the current research is to explain the role of digital leadership and its impact in creating digital transformation in Telecomunication Infrastracture Company. The statistical population of this research includes experts and senior experts of the studied organization, who were selected by a judgmental method. First, the dimensions and elements of digital transformation leadership were examined, and in order to examine the components of digital transformation leadership, as well as to set research questions and create a review protocol. The guiding principles of Xiao and Watson (2017) were used. Data collection was done through a questionnaire. Cronbach's test was used to measure the reliability of the questionnaire and Kendall's coefficient was used as an index of coordination and agreement. The results showed that the constructive dimensions of the concept of digital transformation leadership have a significant impact on creating digital transformation, and among them, Leader's digital expertise and giving importance to customer experience have the most impact.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital leadership
  • digital transformation
  • digital maturity
  • digital governance